Písnička "Mundian To Bach Ke" Panjabi MC způsobila toto léto doslova hudební revoluci. Díky obrovskému úspěchu tohoto singlu se celý svět mohl dozvědět, jak zní originální míchanina orientálních bhangra rytmů a současné elektronické hudby. "The Album" je výběrové album projektu, který za tímto hitem stojí.
Bhangra je původně taneční lidová hudba, která vznikla v Pandžábu (kraj mezi Indií a Pakistánem). Od 60. let začaly její vlivy výrazněji promlouvat do indického i pakistánského popu a v 90. let se stala vlajkovou lodí kultury asijských imigrantů v londýnských předměstích. Míchání nakažlivých rytmů bhangry (využívají tradičních rytmických nástrojů jako jsou tabla a bubínky dhol a dholak) s hudebními postupy elektronické scény zrodil jednu z nejzajímavějších a nejprogresivnějších - zároveň ale i nejskrytějších - hudebních scén Londýna 90. let. (Jako výborný úvod do bhangra scény doporučuji německy (sic!) psaný booklet CD). Snad jen tablový génius a drum'n'bassový producent Talvin Singh dokázal vstoupit do širšího povědomí, když za album "OK" získal prestižní cenu Mercury. Bhangra scéna ale nikdy nezastínila výraznější projekty jako Fun Da Mental,
Asian Dub Foundation,
Transglobal Underground nebo
Cornershop pocházející také z podhoubí indických přistěhovalců. Teprve letos jsme se dočkali obrovského celosvětového bhangra hitu a obrovský nárůst zájmu o tuto scénu na sebe nenechal dlouho čekat. (Na tomto místě doporučuji výborný česky psaný
článek o fenoménu asijského undergroundu.) "Mundian To Bach Ke" zviditelnil scénu, ale potřeboval k tomu paradoxně stylovou injekci hip hopu.
"Mundian" slavilo úspěchy nejprve ve Francii, Německu (a jinde ve střední Evropě), následně dobylo Británii a odtud vedla cesta za
oceán. Singlu tam pomohl hostujícím rapem Jay Z, jehož "remix" vyšel pod jménem "Beware Of The Boys" a můžete si ho poslechnout jako albový bonus. Remix je v uvozovkách, protože Jay Z jen přidal pár svých veršů a skladbě celkově spíše ublížil než pomohl (nemyslím komerčně). Dopad "Mundian" byl doslova celosvětový, což není zase tak překvapivé, když si uvědomíte, že jde o velmi kosmopolitní píseň. Panjabské rytmy lidové hudby desi, černošský hip hop a do toho sampl ze seriálu "Knight Rider" (dříve už ho použil třeba
Busta Rhymes na "Turn It Up Fire It Up") se ukázaly jako ty správné ingredience. Vzpomínám, když jsem ji poprvé slyšel, nevěřil jsem vlastním uším. A dnes si o ní myslím, že je to letošní bezkonkurenční taneční singl číslo jedna.
Mimochodem, skladba už je prý několik let stará. Rajinder Rai alias
Panjabi MC nemyslel nic nového a dlouho ji držel v šuplíku. Když ji vydal, musel čelit kritice, že jen
opakuje triky (kromě Bustova samplu i rytmus, který loni udělal "Get Ur Freak On"
Missy Elliott). Rai ale není žádná umělá hvězda, hudbu už dělá několik let a na bhangra scéně má slušné postavení. "The Album" je vlastně kompilace tří jeho předešlých desek - "100% Proof", "Grass Roots" a "Legalised". Odráží tak spletitý vývoj od čistě tanečních skladeb s dívčím vokálem ("Sweeter") až skoro ke gangsterskému hip hopu ("True MCs" v angličtině). Nejsilněji zní
Panjabi MC (a nespočet hostů za mikrofonem) ve chvíli, kdy se mu podaří udržet exoticky orientální nádech a západní cit pro stavbu skladby. Ať mořád nemluvíme o "Mundian", vezměte si třeba druhý track "Mirza Part 2" nebo druhý singl "Jogi". Regulérní hiphopové beaty a do toho rapper Labh Janjua drží "střet kultur" pohromadě. Celá řada dalších skladeb bohužel jen využívá zajímavých rytmů a navíc nic nepřidá. V tomto ohledu proto celé album (kromě pilotního singlu) zůstává ještě pořád o krok vzad za producenty, jako je třeba
Timbaland, který jde opačnou cestou, když na hip hop roubuje bhangra rytmy, ale dokáže mnohem více než jen si hrát s exotikou. V tom si myslím došli dále i
Cornershop,
Asian Dub Foundation, o Talvinu Singhovi a Nitinu Sawhneyovi ani nemluvím .
Na začátku léta to vypadalo, že bhangra se stane novým dominantním zvukem taneční scény. Mainstreamový průlom byl jako už několikrát "na spadnutí", ale nepřišel ani tentokrát. K "Mundian" sice přibylo několik dalších hitíků, tuna nejrůznějších kompilací, ale stylotvorné album nebo projekty s delší životností jsou zatím věcí budoucnosti. Ani "The Album" bohužel není
tou deskou, která převrátí skomírající taneční scénu na bhangra víru. Přesto je to perfektně
jiné taneční album, které zahájilo malou revoluci. Teprve čas ukáže, jaké bude nakonec jeho postavení v dějinách popu. Jestli nás příští rok převálcuje vlna indického popu, pak víme, kdo za to může.