Lipo - Po Aniččině skonu jsem měl z naší písně smíšené pocity. Možnost jejího odchodu jsem si nepřipouštěl

Lipo - Po Aniččině skonu jsem měl z naší písně smíšené pocity. Možnost jejího odchodu jsem si nepřipouštěl

Vydáno: 17.05.2025 08:00 v sekci Rozhovory - Josef Martínek | foto: Radek Kudláček

Lipova pátá sólová deska "Tažní ptáci" vyšla 16. května trochu ve stínu smutných okolností. V únoru ji totiž uvedl singl "Jsi ve mně napořád" s Annou Julií Slováčkovou, která v dubnu po dlouhém boji s nemocí zemřela. O albu, na kterém hostují také O5 & Radeček či Kuba Ryba z Rybiček 48, jsme si povídali.

V minulosti od sebe většinou tvoje alba dělily čtyři roky. Tentokrát jsi cyklus zkrátil na dva a půl roku. Bylo více inspirace a tvůrčího pnutí?

Samotného mě překvapilo, jak rychle a intenzivně jsem po poslední desce vstoupil do kreativního procesu a že mi nechyběla chuť psát. Souvisí to s více aspekty. Měl jsem inspiraci, hodně jsem zase začal číst poezii i romány a pak se tam také možná propisuje fakt, že má pozice na hudební scéně není jasná, člověk se proto musí motivovat k další práci.

Lipo - Tažní ptáci
© Autentik Music
Na minulé studiovce "Příběhy" ses odklonil od osobní roviny a vyprávěl o osudech anonymních hrdinů, často se sociálním přesahem. Jsou "Tažní ptáci" návratem k osobnějším tématům?

Na "Příbězích" jsem si v mnohém ozkoušel nový způsob psaní textů v pozici vypravěče. Trochu mi to pomohlo odklonit pozornost od těch introspektivních textů, které jsou náročné na psaní i psychiku. Zároveň některé věci na "Příbězích" byly možná až trochu moc popisné. Příběh někde musí začít a někde také skončit. "Tažní ptáci" jsou takovou kombinací obojího. Pokračuji zde v poetice, která čerpá inspiraci z folku a písničkářství, ale mluvím víc sám za sebe.

V textu titulní písně doslova stojí, že "svobodní jsou jenom ti tažní ptáci". Téma svobody se v tvých textech objevovalo i v minulosti, například v songu "Otroci svobody" z debutu "Víc než hudba" nebo pak v singlu "Svoboda" z třetí řadovky "Lyrika". V čem tě limity lidské svobody tak fascinují?

Máš pravdu, že je to pro mě dlouhodobě asi zásadní téma, kolem kterého krouží řada mých textů. Souvisí to s otázkou opravdovosti a autenticity života. Jsme jí schopní dosáhnout? Je to vůbec možná s našimi závazky a vztahy, ve kterých se pohybujeme?

Ale je tam vidět i vývoj. "Otroci svobody" byli mým vůbec prvním sólovým singlem, šlo o existenciální výkřik, touhu běžet a nezastavovat. Po třinácti letech o tom tématu už přemýšlím přece jen jinak. I v písni "Tažní ptáci" se vydávám na cestu, ale snažím se na věci dívat víc z nadhledu a s vědomím neustálé proměnlivosti času i nás samotných.

Celou desku, stejně jako ty předešlé, opět produkoval ODD, původně jsi ale zvažoval zapojit více producentů a zkusit různé přístupy. Značil to i singl "Whiskey", který se ale nakonec na nahrávku nedostal. Co rozhodlo o tom, že jsi nakonec vsadil opět na léty osvědčenou spolupráci?

Skutečně jsem chtěl původně na desce mít větší žánrový a zvukový rozptyl a řada lidí kolem mě mi říkala, že by mi změna prospěla. Ale čím déle jsme na písních pracovali, tím jasněji jsem cítil, kam směřuju a jak chceme, aby ta deska zněla. To znamená jít cestou k živým nástrojům, pryč od elektroniky. Soustředěný výkon je mé povaze asi i celkově bližší než určitá hravost anebo žánrová rozháranost.

Lipo
© Radek Kudláček
Odvrácenou stranou takového přístupu může být něčí výtka, že mé písně znějí stále hodně podobně. Beru to v potaz, ale my jsme se s Ondrou na jakékoliv trendy vykašlali. Člověku se pak uleví. Navíc pojem současná hudba je dnes hodně široký a správně jsi zmínil, že některá témata se mi do písní vracejí od samého začátku tvorby.

V únoru vydaný singl "Jsi ve mně napořád" jsi natočil jako duet s Annou Julií Slováčkovou, která nás jen o několik týdnů později po dlouhém boji s nemocí opustila. Změnil její odchod tvůj vztah k této skladbě, kterou jsi původně věnoval svému loni zesnulému dědečkovi? Pro mnoho lidí písnička v poslední době získala zcela novou rovinu...

Pro mě to byla skladba o první vážné lásce a o tom, jak nám už navždy promění život. Po odchodu mého dědečka, kterého jsem mohl v jeho nemoci provázet až do samého konce, jsem si ji spojil právě s touto vzpomínkou. Anička mě v odvážném záměru toto téma zpracovat sama podporovala. Teď je to už navždy píseň spojená jejím odchodem.

Po jejím skonu jsem z té skladby měl smíšené pocity. Najednou jako by mi připomínala tyhle dvě bolavé ztráty až moc otevřeným způsobem. Zároveň mě nutila se zamýšlet nad tím, jak ji vnímala sama Anička. Na druhou stranu ve mně převažuje pocit vděčnosti, že se naše cesty protnuly, že jsme spolu tu píseň mohli nahrát a bude tu už napořád.

Vydání alba bývá pro umělce obvykle obdobím završení určité etapy, možná přináší člověku i určitou úlevu, že se vše podařilo, jak si naplánoval. V tvém případě ale do času finálních úprav zasáhla smutná zpráva o Aniččině odchodu. Jak moc se pro tebe její příběh odráží do konečného vyznění alba jako celku?

Víš, v případě dědečka jsem s tím, že nás opustí, počítal, ale u Aničky jsem si tuhle možnost vlastně vnitřně odmítal připustit. Nepřipouštěl jsem si, že by ten boj nemusela vyhrát, a to si teď trochu vyčítám. Když jsem pak poslouchal skladby na albu, přišlo mi, jako bych dál s Aničkou vedl nějaký vnitřní dialog o životě.

Je v nich občas hodně smutku, ale zároveň i vděku, a to bylo Aniččino velké téma. Její síla spočívala v tom, že za tím vším temným viděla i světlo a radost. Ale u ní to nebyla naivita. Její přístup byl v tomhle ohledu fakt úžasný. Vzpomenu si na ni prakticky každý den a je pro mě stále těžké si připustit, že už tu není. Hodně mi v tom pomohla práce na desce a fakt, že jsem si nemohl dovolit vypnout. Zní to možná banálně, ale je to tak.

Dříve bývaly s tvými písněmi často spojovány ženské vokály, na novince ale s výjimkou Aničky hostují samí muži. Inklinuješ teď více k mužským hlasům, nebo to souvisí spíše s volbou témat jednotlivých skladeb?

Není v tom žádný záměr. Myslím, že to souvisí s volbou témat i faktem, že často, když píšu refrén, pocitově ho tvořím jakoby ze své perspektivy. I proto je potom pro mě volba mužského hlasu přece jen přirozenější.

Lipo
© Radek Kudláček
Zatímco píseň "Albatros", ve které hostují O5 & Radeček, působí jako typický singl a její slova "věř mi, že to spolu vše zvládnem jak albatros nad divokým oceánem" dávají naději, pochmurnější spolupráce "Sáro" s Kubou Rybou může leckoho překvapit. Zpěváka představuje v poloze, která není pro jeho kapelu typická, a text pojednává o nevratné ztrátě. Přemýšlel jsi o tomto kontrastu?

Nepřemýšlel, ale je to dobrý postřeh. Já však cítím naději trochu i v "Sáře". Jen je hodně pod povrchem. I v ní se ale skrývá přesvědčení, že život jde dál. Jen některé chyby nelze odestát. Symbolem tam nejsou tažní ptáci, ale letadlo, které lidi odnáší za štěstím do exotických krajů.

Když jsem nahlas vyslovil myšlenku, že by mi tam seděl Kuba Ryba, z mého okolí zazněly názory, jestli jsem se nezbláznil. Že ta naše kombinace je moc křiklavá. Ale věděl jsem, že poloha romantické rockové balady mu skvěle sedne, a to se ve finále, myslím, potvrdilo. Navíc byl vůči té spolupráci od začátku otevřený a přistupoval k ní s nadhledem. Stejně tak jsem věřil, že ta jemná melancholie, přítomná v písni "Albatros", je něco, co se bude klukům z O5 & Radeček líbit.

K "Albatrosu" jsi nedávno natáčel videoklip, a to u Severního moře. Co můžeš o jeho natáčení prozradit a kdy ho uvidíme?

Nebyl bych to já, kdybych se do klipu nesnažil dostat alespoň náznak nějakého příběhu. Režii jsem ale přenechal Richardovi Stieblerovi. Hlavní téma, kterým se song zabývá, je pro mě strach, a to, jak ovlivňuje naše chování a životy. Tomu strachu se nakonec ve dvou vždy čelí lépe. Moře je tu pro mě metaforou života, který nemůžeme nikdy úplně svázat ani ho plně odhadnout. Točili jsme v Dánsku a mě ta lokace uhranula. Kombinace širokých, otevřených prostor, kde se člověk může volně procházet, ale možná i občas ztratit, jako se občas ztrácí sám v sobě, mi přišla fakt inspirativní. Klip vyjde už za pár dní.

Lipo

Liberecký básník před mikrofonem se poprvé výrazněji prosadil v projektu BPM s kolegou Pauliem Garandem. Po dvou albech "Slova" (2007) a "Horizonty" (2009) se oba rappeři vydali vlastní cestou. Lipo na sebe mimo jiné upozornil politicky angažovaným trackem "Pozdravy z Liberce", v němž kritizoval poměry na radnici severočeské metropole. Svůj první velký sólový hit "Ležím v tvé blízkosti" nahrál na svou první sólovku "Víc než hudba" ve spolupráci s hostující Debbi a v roce 2012 s ním opanoval českou rádiovou hitparádu. Videoklip má dnes na YouTube více než čtrnáct milionů přehrání.

Následovala alba "O duši" (2014), "Lyrika" (2018) a "Příběhy" (2022) obsahující hity jako "Kruhy", "Svoboda" nebo "Jednou jsem slíbil". V květnu představená novinka "Tažní ptáci", vzniklá v osvědčené produkční spolupráci s Ondřejem Turtákem alias ODD, přináší spolupráce s Annou Julií Slováčkovou, kapelou O5 & Radeček, Kubou Rybou ze skupiny Rybičky 48 nebo mladým zpěvákem Janem Braunem.

Před lety tě na koncertech začala doprovázet živá kapela, což tvoje vystoupení značně posunulo. Nabízí se tedy otázka, zda s novou deskou vyrazíš také na turné či zda chystáš alespoň křest?

Teď plynule navážeme letními koncerty, ale menší turné proběhne na podzim. Bude mít čtyři zastávky a už teď se na něj moc těším. Přece jen je jiné, když hraju pro lidi, kteří mé písně neznají, nebo znají hlavně singly, a když vystupuji pro fanoušky, kteří se mnou jedou texty z paměti.

Lipo
© Radek Kudláček
V létě budeš vystupovat také na Mirai summer festu. Jak ses k účasti na této putovní akci dostal? Uvidí tě návštěvníci na všech zastávkách?

Jednali jsme o více zastávkách, ale koncerty se nám často kryly, a proto nakonec vystoupíme pouze v Liberci. Pro nás je to hezká příležitost se ukázat zase jinému publiku.

Příští rok oslavíš čtyřicáté narozeniny. Před lety jsi ve skladbě "Otázky" z desky "Víc než hudba" rapoval: "Jaká bude moje role, až mi bude čtyřicet, budu jen rekapitulovat, dívat se hrdě zpět, nebo třídit poznatky, hledat věčně začátek, muž mnohých poct, či vězeň myšlenek?" Jak bys dnes svému tehdejšímu, zhruba pětadvacetiletému, já odpověděl?

Teď jsi mě dostal... Tady je vidět, jak se některé otázky u mě stále vracejí, a zároveň i to, jak čas strašně rychle letí. Upřímně, moje pětadvacetileté já pojem času moc neřešilo. Moje skoro čtyřicetileté já si jeho roli uvědomuje mnohem silněji. Nutí mě to být mnohem soustředěnějším, ale zároveň i pokornějším a vděčnějším. Téma času jsem se snažil uchopit právě i ve skladbě "Jsi ve mně napořád" s Aničkou. Myslím, že pouze nerekapituluju, vězněm myšlenek pořád stále jsem, ale přece jen zkušenějším, a při pohledu zpět najdu i momenty, na které můžu být hrdý.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Kraftwerk, Stadthalle, Chemnitz, Německo, 6.12.2025
Naživo: Kraftwerk v Chemnitzu dokázali, že jejich elektronická estetika neztrácí nic ze své nadčasovosti Kraftwerk na své nekonečné tour, nyní s přívlastkem "Multimedia", prezentují svůj průkopnický přístup k elektronice. Zároveň potvrzují, že jejich tvůrčí odkaz je stále hmatatelný v několika sférách muziky. Ukázala to i... čtěte zde
Vydáno: 08.12.2025 12:30 v sekci Naživo
Pan Lynx - Odvrácená strana lesa 10/10
Recenze: "Odvrácená strana lesa" Pana Lynxe: Zvíře se z temnoty vrací do reality. A je ještě silnější Michal Skořepa vystoupil ze svého lesa. Debut coby temné panoptikum nastavil laťku dokonalosti. Nyní přichází s druhou kapitolou o návratu do reality. Podařilo se Panu Lynxovi překonat tíhu sebe samého? Byl divoký rys lapen, nebo se... čtěte zde
Vydáno: 08.12.2025 00:00 v sekci Recenze
Ne zas tak "Vzdálená tvář" Luboše Pospíšila. Intimní nahrávka rockové legendy se vrátila po třech dekádách
Zaprášenosti: Ne zas tak "Vzdálená tvář" Luboše Pospíšila. Intimní nahrávka rockové legendy se vrátila po třech dekádách Reedice alba Luboše Pospíšila "Vzdálená tvář" ke třicátému výročí vyšla loni na jaře trochu v tichosti a ve stínu nové podoby slavnější nahrávky "Tenhle vítr jsem měl rád". Zapomenutá akustická perla s texty Pavla Šruta má... čtěte zde
Vydáno: 07.12.2025 09:00 v sekci Recenze | Zaprášenosti
Fast Food Orchestra, Lucerna Music Bar, Praha, 4.12.2025
Naživo: Fast Food Orchestra zakončili letošní tažení s "Panchem", podpořit je přišli Vojtaano, Dr. Kary i Cocoman Speciální předvánoční fiestu připravili Fast Food Orchestra v pražském Lucerna Music Baru. Jednalo se o poslední zastávku "Pancho tour vol. 2", na které se rozloučili s aktuálním koncertním konceptem a nastínili plány pro... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2025 18:00 v sekci Naživo
Tereza Balonová, Malostranská beseda, Praha, 4.12.2025
Naživo: Tereza Balonová vytvořila v Malostranské besedě rodinnou atmosféru Hned dvěma speciálními koncerty v Praze se Tereza Balonová rozhodla uzavřít éru svého druhého alba "Lampiony". Sedícím divákům přichystala spíše intimnější zážitek, s kapelou za zády ale atmosféru večera párkrát pěkně... čtěte zde
Vydáno: 06.12.2025 12:30 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Pomozte s Rybičkami 48 dobré věci - vydražte maskota Punkyho (02.12.2025 11:48)
- Naživo: Kapela Rybičky 48 ve Foru Karlín předvedla nefalšovanou rockovou show. Desku pokřtil Ota Váňa z Kabátu (30.11.2025 20:30)
- Rozhovory: Kuba Ryba (Rybičky 48) - Rádi bychom zaujali místo naší největší rockové kapely. Kabáti tu věčně nebudou (24.11.2025 13:00)
- Naživo: Mistrovství republiky v přihřívání polívčiček aneb Jaký byl Český slavík přímo na místě (22.11.2025 13:22)
- Video: Rybičky 48 spojili v "Happy ending story" film "Nekonečný příběh" s masáží až do konce (19.11.2025 16:19)
- Video: Bouřka, ovulace, nebezpečná kombinace neboli Rybičky 48 a jejich "Stinky life" (03.11.2025 08:21)
- Video: Bez fórů a srandiček. Rybičky 48 v songu "Kámo" ukazují emoce (21.10.2025 10:53)
- Recenze: Rybičky 48 představují po čertech dobrý "BIG⚡️BÝT" (10.10.2025 09:00)
- Video: Rybičky 48 ukazují světu, jak má vypadat pořádný "BIG⚡️BÝT" (02.10.2025 15:47)
- Video: Lipo a Kuba Ryba se ocitli za mřížemi. Klip "Sáro" o návratu vězňů do běžného života rozdmýchá emoce (11.09.2025 09:17)

ALBUM TÝDNE 49/2025

Pan Lynx
Odvrácená strana lesa

Michal Skořepa vystoupil ze svého lesa. Debut coby temné panoptikum nastavil laťku dokonalosti. Nyní přichází s druhou kapitolou o návratu do reality. Podařilo se Panu Lynxovi překonat tíhu sebe samého? Byl divoký rys lapen, nebo se naopak stal pánem situace? A jak dopadla rocková symfonie duality?

10/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 09.12.
Lucie (O2 arena, Praha)
Út 09.12.
Adept (SWE) / Thousand Below (US) / Ocean Sleeper (AUS) / Hopes Die Last (IT) (MeetFactory, Praha)
St 10.12.
Lucie (O2 arena, Praha)
Čt 11.12.
Hauser (HR) (O2 arena, Praha)
Ne 14.12.
James Arthur (UK) (O2 universum, Praha)
Čt 18.12.
Till Lindemann (DE) (O2 arena, Praha)
Čt 18.12.
Lucie (Logspeed CZ Aréna, Plzeň)
Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber The Prodigy Beyoncé Prince Vladimír Mišík Madonna Lady Gaga Coldplay Ewa Farna Kryštof
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe