Tom Meighan patří (a nejspíš patřit vždy bude) k nejtalentovanějším britským hudebníkům. Ovšem po strmém vzestupu následoval i stejně prudký pád. Ex-frontman Kasabian se ale ze všeho otřepal, fanoušci mu jeho minulost odpustili a on se hudby nevzdal. V lednu vydal už své druhé sólové album "Roadrunner".
Kdo by to byl řekl, že od odchodu rodáka z Blaby z jeho domovské formace uplynulo už pět let. Zdá se to jako včera, kdy
Tom Meighan opustil
Kasabian a přiznal se k napadení své snoubenky Vikky. Umělec se ale ihned omluvit a vše řádně odčinil. Následující rok se navíc se svou láskou oženil. A od té doby seká jen latinu. Kromě toho, že vydal několik singlů, v roce 2023 představil i svůj sólový debut "The Reckoning".
Na ten nyní navazuje druhým albem "Roadrunner". Introspektivní dílo odráží nejen muzikantův osobní růst, ale především i hudební vývoj. Jako kdyby se po všech eskapádách otřepal a rozhodl se ze sebe vydat maximum. Zatímco prvotina "The Reckoning" byla spíše velice emotivní zpovědí, "Roadrunner" zní jako radostnější pokračování. Koneckonců, kdo by se neradoval z poražení osobních démonů?
Otvírák "Use It Or Lose It" ztělesňuje (vlastně zhudebňuje) vše řečené. Oslavné a na zpěvákovy poměry tvrdé melodie působí jako vzkaz nejen pro něj samotného. Následující dílo
"White Lies" se zdá přece jen o poznání jemnější. Rozhodně to ale neznamená, že by se jednalo o méně hodnotnější kousek. To ani v nejmenším. Hudební rozmanitost - to je oč tu kráčí. Vymáčknout ze sebe úplně všechno. A to za každou cenu.
"Silver Linings" vnáší do alba experimentální nádech, zahrnuje elektronické prvky, smyčce a atmosférické zvukové krajiny. Ukazuje Meighanovu ochotu vystoupit z tradičních rockových struktur a vytvořit něco náladovějšího a vrstevnatějšího. Tato skladba podtrhuje jeho vyvíjející se zvuk, v němž se mísí jeho láska k drsnému rocku s modernějšími, ambientními texturami. Je to rozhodně jeden z těch nejlepších kousků na této desce.
Hlavní singl
"Better Life" také patří k vrcholům nahrávky. S jemným brnkáním na kytaru a rozmáchlou instrumentací evokuje velkolepost Meighanových někdejších časů v Kasabian, ale je tu i osobní rovina, která mu přidává na váze. Texty hovoří o hledání vykoupení a posunu vpřed - jde o témata, která rezonují celým počinem.
Nyní by snad i Meighanovým haterům mohlo dojít, proč současní fanoušci tak zarputile protestují proti nynějším a
Sergiovým Kasabian. Tom Meighan byl páteří, krkem a mozkem celé formace. I ten nejumíněnější člověk musí přiznat, že sestava z Leicesteru už dávno není tou partičkou, která v roce 2014 rozezněla festival Glastonbury a naservírovala nám celou škálu velice povedených songů. Od "L.S.F." přes "Underdog", "Vlad the Impaler" až po "Club Foor" a mnoho, mnoho dalších vynikajících děl.
Staré časy ale dávno pominuly a nezbylo nic než vzpomínky. A když je už řeč o nostalgii, dojemná skladba "Better Life" nenechá jedno oko suché. Aby Tom celou situaci odlehčil, tedy alespoň po zvukové stránce, nasadil do boje další energické fláky: "High On You", "Headcase" nebo "Exorcist" nikoho nenechají v klidu. Zejména pak poslední zmiňovaný song. Ten si lze snadno představit i se smyčci!
Desku uzavírá "Would You Mind", emocemi nabitá píseň odhalující upřímnou prosbu. Verše
"Vadilo by ti | Kdybych se o tebe na chvíli opřel | Je dobré si navzájem pomáhat" odrážejí hlubokou touhu hledat podporu u kohokoliv. Realita skladby možná až nahání husí kůži. Není snad nikdo na tomhle světě, kdo by nepotřeboval pomoct. S čímkoliv. Ale jen málokdo se rozhodne pomoc vyhledat...
"Roadrunner" lze chápat nejen jako pouhé album, ale svým způsobem i jako triumf.
Tom Meighan dokazuje, že se mu podařilo úspěšně zdolat své démony. A promítlo se to i do jeho hudby. Tematicky se nahrávka dotýká sebereflexe, naděje a transformace. A co se jejího zvuku týče, o experimenty není nouze. Celkovou rozmanitost definují rockové kořeny doplněné o elektronické beaty a syntezátory, ale také o smyčce umocňující mnohdy až prosebnou atmosféru hned v několika písničkách. Dá se říci, že umělec netvoří jen hudbu, ale že tvoří i historii.