Letní kapela se letos v listopadu vrátila s povedenou deskou "Jako pes" a předvánoční čas tráví po českých hudebních klubech. O inspiracích, minulosti i budoucnosti projektů, v nichž působí, jsme si povídali s muzikantem a výtvarníkem Jaromírem Švejdíkem.
Albová novinka se jmenuje "Jako pes". Co bychom si jako lidé mohli vzít právě od psů?
Třeba to, že mají furt dobrou náladu, ráno vás vzbudí, s úsměvem vytáhnou z postele, vyvenčí v parku, kde si vyvětráte hlavu, uspořádáte myšlenky a můžete pak jít do práce. Taky někdo řekl, že za peníze si pořídíte lásku, jen když si koupíte psa.
© Jiří V. Matýsek / musicserver.cz
Oproti té předešlé mi tato nahrávka přijde temnější. Co vás při psaní inspirovalo?
No, doba nám trochu potemněla. První album vznikalo za covidu, kdy jsem byl s rodinou zavřený na chalupě v Rychlebech. Obklopen přírodou jsem vyrážel na dlouhé procházky a byl jsem vlastně docela v klidu. To se asi odrazilo na soundu i textech písní. "Jako pes" je o návratu do normálu. Už zas běžíme ten krysí závod za bůhví čím.
Temnější je i design obalu - alespoň ve srovnání s debutem Letní kapely. Co toto směřování k minimalistickému vyjádření a poněkud strašidelnému švabachu ovlivnilo?
Přece jenom jsme kapela ze Sudet, kde jsme se odmala se švabachem setkávali celkem běžně, na náhrobcích, pomnících, lázeňských pramenech a tak dále. Pro mě to písmo bylo tajemné, jako by šlo o vzkazy zmizelé civilizace.
Celou vaší hudební tvorbou se vine tematika vlaků. Čím je pro vás tento motiv zajímavý? Jezdíte rád vlakem?
Vlakem jezdím moc rád, po kole jde pro mě o asi nejlepší dopravní prostředek. Na železnici jsem v mládí strávil spoustu času. Na ose Jeseník - Zábřeh na Moravě (slezský Semmering) se v nádražkách scházely máničky, pankáči, krimoši, všechen ten odpad socialistického státu. Něco málo z těchto příběhů se objevilo v komiksu "Alois Nebel", který jsme dělali s Jaroslavem Rudišem. No, a když kamarádíte s Rudišem, musíte milovat vlaky a pivo, to je podmínka.
© Petr Čejka / musiscerver.cz
Hudbu na tuto studiovku jste tvořili jako tým. Jak takový proces vypadá? Přicházíte k ostatním s hotovým textem a na něj pak dáváte dohromady muziku? Nebo už máte představu, jak by píseň měla znít?
Většinou přinesu písničku ve stavu, kdy by se dala zahrát někde u táboráku, tedy akordy na kytaru, melodie a text. A teprve pak na ní začneme pracovat ve zkušebně s kapelou nebo u Dušana Neuwertha ve studiu. Abych napsal text, musím slyšet melodickou linku. A tu nosím tak dlouho v hlavě, dokud mě nenapadnou první slova.
Mohlo mít na skladbu "Problém" vliv vaše působení v Kafka Bandu? Její motiv jako by z "Procesu" vypadl...
Tu písničku jsem napsal docela rychle. A ano, bylo to v době, kdy jsme s Kafka Bandem intenzivně pracovali na "Procesu". Ale příběh vypráví spíš o venkovském paneláku, dealerech a závislosti. Ne že bych něco podobného zažil, jen jsem takový příběh někde zahlédl. Pro mě je psaní písniček a textů hrabání se v nevědomí.
V čem se podle vás Letní kapela mezi alby proměnila? Změnilo se vůbec něco?
Asi máme větší ambice než na začátku. Nebojíme se vlézt na větší podia, jsme sehranější. Kapela je chemie, něco jako dobře namíchaný drink, jedna blbá ingredience to může celé zkazit. U nás zatím dobré, dá se to pít.
Jaromír Švejdík
Muzikant, výtvarník a autor komiksů Jaromír Švejdík alias Jaromír 99 je hudebně nejvíce spjat s jesenickou formací Priessnitz, která dodnes platí za jednu z nejvýraznějších domácích kytarovek. Poslední společné album "Beztíže" vydala v roce 2016. Švejdík dále působil nebo působí ve skupinách Umakart, Jaromír 99 & Bombers, Kafka Band a nejčerstvěji v projektu Letní kapela, s nímž vydal před pár týdny album "Jako pes". Vytvořil komiksy "Alois Nebel" (s Jaroslavem Rudišem), "Zátopek", "Čáslavská", "Zatím dobrý" (vše s Janem Novákem) a "Zámek" (společně s D. Z. Mairowitzem). Věnuje se i volné tvorbě.
K minulé desce vznikl velmi specifický videoklip, poskládaný ze záběrů natočených fanoušky. Na svět mu pomohla platforma Get Moments. Čím vás tento koncept zaujal?
Mně to přijde jako skvělý nápad, zapojit fanoušky, lidi, co nás mají rádi. Celý ten koncept je fajn, ale doufám, že ještě někdy natočíme klasický velký klip.
© Petr Čejka / musiscerver.cz
Končí rok 2024 - jaké máte plány, obecně, nejen s Letní kapelou, na rok následující?
S Letní kapelou i Kafka Bandem se těšíme hlavně na živé hraní. Možná přijdou i nové písničky, takže i nějaké to zkoušení bude. Na jaře roku 2025 má vyjít kniha "Ztracený ráj", kterou ilustruji. Taky se chystám na nový komiks - ale o čem bude, to bych zatím nerad prozrazoval.
Už jste vydali album na jaře, teď na podzim - přijde někdy Letní kapela s deskou symbolicky v létě?
Ta první vyšla vlastně skoro v létě, ale prý to nebyl dobrý tah. Podle naší manažerky jde o malou sebevraždu, všichni jsou někde u vody, nikdo nebere telefony... Důrazně nám proto doporučila, abychom další řadovku představili na podzim. Původně jsme počítali s tím, že ji vydáme v létě. No, a v té době jsme měli asi tak pět songů. Tak jsem prohrabal šuplíky, něco jsem našel u Dušana v počítači a "Noční jízdu" jsem přinesl na poslední soustředění kapely asi čtrnáct dní před natáčením.
Dovolím si ještě drobné odskoky k dalším vašim projektům. Letos se konečně podařilo vydat reeditované album "Hexe" od Priessnitz. Vím, že to byla docela dlouhá práce - jste s výsledkem spokojen, máte radost?
To víte, že mám radost. Je za tím kus práce, života. Rád na tu dobu vzpomínám, i když dnes bychom to natočili asi jinak, tenkrát jsme se přece jen ještě učili, jak pracovat ve studiu.
Co se týče Kafka Bandu - jak jsem četl některá sdělení týkající se skupiny, k natočení/vydání zbývá jedna zhudebněná Kafkova povídka. Co bude dál?
To sám nevím, asi ještě budeme nějaký čas koncertovat. Ke tvorbě bychom potřebovali nějaký impuls a ten zatím nevidím.