RIDO - The Prodigy mě magicky přitáhli k elektronické hudbě

20.07.2024 08:00 - Spolupracovník redakce | foto: nedori

Pavel Ridoško alias RIDO začal jako první Čech spolupracovat s holandským vydavatelstvím Blackout. Nyní má vlastní label Plat:form. Posledních deset let se podílí na přípravě Opening Ceremony festivalu Let It Roll, který se letos uskuteční od 1. do 3. srpna v Milovicích. Povídali jsme si s ním třeba i o životě v Sydney.
Kdy jste se začal zajímat více o hudbu? Měl jste už v dětství nějaké hudební vzory?

Přišlo to až někdy kolem sedmnácti let. V dětství jsem asi žádné hudební vzory neměl. Byl to spíš tenista Andre Agassi, protože jsem se jako kluk převážně věnoval právě tenisu.

RIDO
© nedori
Co jste poslouchal v období dospívání?

Velký zlom přišel s The Prodigy. Naprosto mě uchvátili a díky nim jsem se začal zajímat o další elektronické subžánry, jako jsou rave music, hardcore nebo posléze právě drum and bass.

Co vás k hudbě více přitáhlo?

Byla to asi touha zjistit, jak se to dělá. V naprostém začátku tomu hodně pomohlo, že si mamka pořídila notebook do práce a já jsem ho okamžitě zabavil a začal zjišťovat, jaké jsou možnosti tvoření hudby na počítači. Byla to ale naprosto jiná situace než dnes. A pak samozřejmě později studium sound engineeringu na SAE v Sydney.

Sound engineering na SAE v Sydney zní hodně zajímavě. Co vám škola dala? Jaké bylo žít v Sydney?

Dala mi hlavně odhodlání vydat se na cestu za svým snem, což bylo věnovat se produkci hudby profesionálně. Kromě toho mi poskytla také nové znalosti v oblasti akustiky a používání programu Pro Tools, který je do dnes standardem ve filmové a hudební postprodukci. Jinak život v Sydney byl pro mě samozřejmě dost jiný než pro většinu lidí, kteří tam jedou hlavně kvůli plážím a parties. Já měl jasnou misi: studovat školu a zlepšovat se v produkci. Takže v oceánu jsem si byl zaplavat asi tak pětkrát. Což jsem pak musel po letech napravit, několikrát jsem se tam vrátil za přáteli.

Co byl váš první větší hudební úspěch?

Zřejmě vydání tracku u londýnského vydavatelství Defcom. Šlo totiž o moje první dílo na vinylu. A ještě navíc v Anglii, což je místo, kde drum and bass vznikl, a zprvu nebylo vůbec jednoduché, aby se prosadil i někdo jiné národnosti.

Můžete nám stručně přiblížit, jak se spolupracuje se zahraničními labely?

Věci se hodně změnily od doby, kdy jsem se prvně snažil uspět v zahraničí. Hlavním důvodem bylo to, že hudba vycházela na vinylech. A to vyžadovalo od vydavatelství mnohem větší investici do vás. Dnes, když hudba vychází hlavně jako audio anebo na streamovacích platformách, je tato investice naprosto minimální. Dřív docházelo k mnohem větší kontrole kvality.

A co vaše vlastní vydavatelství? Jak dlouho existuje a jak v současnosti funguje?

Vrhli jsme se na to kolem roku 2021, takže vše je ještě v začátcích. Aktuálně nám vyšla sedmnáctá nahrávka. Do budoucna toho máme v plánu hodně. Hlavní je pro nás vytvořit platformu (odtud přímá inspirace pro název Plat:form), která propojuje, inspiruje a dává příležitost šikovným producentům. A také je to o potkávání se a sdílení věcí, které nás zajímají. Ať se jedná o technické části produkce nebo třeba o to, jak pracovat na svém osobním rozvoji.

RIDO
© nedori
Brzy začne festival Let It Roll, na kterém se do jisté míry také podílíte. Co přesně děláte?

Podílím se jak na příběhové části, tak na hudební. Kromě toho, že tvořím jeden ze šesti tracků, které pro Opening Ceremony vznikají, také vymýšlím, jak nejlépe hudebně propojit příběhovou linku, která celou show provází.

Vyvíjí se Opening Ceremony nějak v čase?

Určitě. Pokaždé se učíme z poznatků, které jsme načerpali, ale také zkoušíme něco nového. Kvůli změně v příběhu nebo novému stage designu je zapotřebí ke každému z nich přistupovat s naprosto čistou hlavou.

Co bylo pro vás za ty roky nejnáročnější a co vnímáte jako top zážitek?

Nejnáročnější je asi naučit se pracovat se svojí energií. Protože se samozřejmě stává, že někdy toho je hodně, něco se nepovede anebo vám chybí nápady. To vše k tomu patří a já se to stále učím. Jednou zafunguje vše vypnout a jít se projít na zmrzlinu, jindy tak dlouho u toho sedět, než vás něco napadne - a najednou se dostanete do flow a věci se dějí.

Co vše jde letos v rámci Opening Ceremony za vámi?

Máme hotovou už všechnu hudbu od ambasadorů a příběhový scénář a teď vznikají animace, VJ části a hudba, která to vše propojuje.

Na co se návštěvníci mohou těšit?

Plně doufám, že na skvělý zážitek spojený s hudbou, co milují, a novou částí příběhu doprovázenou jak 3D animacemi, světelnou show, tak i skvělým stage designem a ohňostrojem. Letos bude nové hlavní pódium The Core, představující mimozemskou základnu nepřátelské civilizace, se kterou se střetnou hlavní hrdinové festivalového příběhu. Právě toto střetnutí je ústředním motivem audiovizuální show Opening Ceremony, která se odehraje v pátek 2. srpna ve 22 hodin. Na její přípravě se podílím s rozsáhlým týmem kreativců z různých koutů světa, čítajícím vedle mě dalších pět hudebních producentů (S.p.y, Pythius, Qzb, Turno, Monnroe), kteří jsou zároveň ambasadory letošního ročníku, či osm VJs a 3D umělců.

Na co se na Let It Rollu letos nejvíce těšíte vy?

Samozřejmě na finální výsledek Opening Cermony a na svůj set. Vedlo toho hlavně na kamarády a přátele z celého světa.

Co považujte za svůj největší úspěch?

Asi to, že se hudbě můžu věnovat profesně naplno, a také to, že nikomu vědomě neškodím. Věřím, že vaše energie a nastavení je naprosto zásadní k tomu, aby se věci mohly vyvíjet zajímavým směrem. Ale vyžaduje to specifické vnímání od každého, kdo se rozhodne touto cestou jít. Je přeci skvělé, když každého respektujete a okolí vás inspiruje a dokáže vás třeba i pozitivně překvapit.

Děláte i na projektech propojujících umělecké obory. Co pro vás znamenají tyto spolupráce?

Jsem fanouškem skoro každé hudby. Takže možnost spolupracovat na něčem, co jsem třeba nikdy před tím nedělal, je skvělá příležitost vystoupit mimo svou komfortní zónu. Také samotné setkání s dalšími tvůrci je něco, za co jsem velmi vděčný. Ať je to skladatel(ka), režisér(ka), herec(čka) nebo 3D grafik(čka). Vždy mám plno otázek, které mě zajímají.

Můžete vypíchnout nějakou svoji hudbu k filmům?

Měl jsem možnost se zapojit do několika menších projektů v Česku, také jsem se podílel na pár akčních scénách pro britský film "400 Bullets". V současné době pracuji na skvělém českém filmu, z čehož mám obrovskou radost.

Na co se nejvíce soustředíte v současné době a co vás v létě ještě čeká?

Kromě práce na Opening Ceremny právě pracuji na novém filmu a také na své autorské hudbě. Od září se také začnu znovu věnovat účinkování ve hře "Wernisch" pro Novou scénu Národního divadla a určitě se také těším na další hraní jak v klubech, tak na festivalech.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY