shop.musicserver.cz
The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát

The Beach Boys - Byl zázrak, že jsme v roce 1969 mohli v Československu zahrát

Vydáno: 24.05.2024 08:00 v sekci Rozhovory - Jiří V. Matýsek | foto: Disney+

Ve své době se v Americe těšili větší popularitě než The Beatles, vytvořili unikátní sound, posouvali hranice práce ve studiu. The Beach Boys se stali jedním ze symbolů šedesátých let. Už 24. května zamíří na streamovací platformu Disney+ nový dokument, který pečlivě mapuje celou šedesátiletou kariéru skupiny.

Jako jediné domácí hudební médium dostal musicserver unikátní příležitost si, společně s dalšími novináři z různých koutů světa, popovídat s Mikem Lovem a Brucem Johnstonem - pamětníky zlatých let chlapců z pláže, ale také dosud stále aktivními muzikanty. Otázky, které prostřednictvím online konference mířily do studií Abbey Road v Londýně, kde oba pánové seděli, se týkaly nejen nového filmu a knihy, ale i ohlížení za celou kariérou. Došlo i na vzpomínku na pobyt kapely v Československu, který byl tehdy malým zázrakem. Následující rozhovor z pochopitelných důvodů obsahuje i otázky ostatních novinářů.

Šedesátá a sedmdesátá léta otevřela hudbě hranice. Ve stejné době se lidé postavili za své ideály. Zažili jste spoustu změn ve společnosti. Které z nich vás nejvíce ovlivnily?

Mike Love (dále ML): Žili jsme napříč různými érami. Jednou jsme nahráli skladbu "Don't Go Near The Water" o znečišťování. Točili jsme video na Brighton Beach a celé to vznikalo v rámci Surf Rider Foundation. S Brucem jsme byli jejími členy dlouhá léta. A právě tahle organizace začala fungovat proto, aby upozornila na ničení pláží, vody a oceánu. Vždycky nám šlo o prostředí, ve kterém žijeme. Taky jsme udělali písničku "Student Demonstration Time" o tom, aby se k samotnému problému nepřidávaly další - že se tam například někdo zraní nebo rovnou zemře. To bylo v době protestů proti válce ve Vietnamu. Takže nikdy jsme neignorovali to, co se děje kolem nás, ale vždycky jsme chtěli akcentovat to pozitivní. Pojďme udělat něco pro to, aby bylo naše životní prostředí čisté, pojďme raději udělat něco, co je konstruktivní, a ne to, co společnost ještě více poškodí.

Bruce Johnston (dále BJ): Byli jsme v tomto ohledu trochu napřed. Jsem hrdý na to, že jsme o životním prostředí mohli mluvit už tehdy, v roce 1972.

The Beach Boys
© Disney+
Hudbu máte ve vaší rodině zjevně zapsanou hluboko v genech - a rodinou tu myslím i vaše přátele. Rodiče Wilsonovi byli muzikanti, vaše generace byla neskutečně muzikální, totéž se dá říct i o generaci následující. Stále se potkáváte a zpíváte společně jako rodina?

ML: Můj syn Christian s námi zpívá "God Only Knows", protože Carl Wilson nás před pětadvaceti lety opustil. A Christian je fantastický zpěvák. Zpívá s námi ještě další věci a krásně to ladí. Takže jde pořád o rodinnou záležitost. Ale Bruce se stal členem rodiny v roce 1965 s písní "California Girls". Máme strašně rádi, když se můžeme dát dohromady. Při natáčení jsme se setkali s Brianem (Wilsonem) a Alem (Jardinem) - já, Bruce a David Marks (kytarista a člen rané sestavy The Beach Boys, pozn. aut.). A jak jsem již řekl, pořád je to rodinná záležitost.

Dokumentární filmy tohoto typu svým způsobem nabízejí aktérům pohled do zrcadla. Přemýšlel jsem, jestli se váš vztah ke kapele a dílu, které jste za sebou zanechali, posouval a proměňoval.

ML: Nemyslím si, že bychom se někdy přestali vyvíjet. Změna je nevyhnutelná. Pořád se snažíme posouvat a v hlavě máme nápady na nové písně a projekty, které bychom chtěli dělat. Ale v průběhu let jsme měli několikrát štěstí. Například v roce 1966, když se z písničky "Barbara Ann" stal velký hit. Uprostřed roku vyšlo album "Pet Sounds" a na podzim se hitem stal song "Good Vibrations". Tehdy jsme byli zvoleni kapelou číslo jedna ve Velké Británii - a dvojku dostali The Beatles. Byla v tom soutěživost, ale taky obrovské množství písní a alb. Ale až do dnešních dnů přemýšlíme nad tím, co uděláme příště. Co bude další?

Mezi The Beach Boys a The Beatles vždycky panovala soutěživost. Objevila se ale někdy myšlenka na nějaký společný projekt?

ML: Paul McCartney přišel na nahrávání "Vegetables" (z alba "Smiley Smile", pozn. aut.). A taky jsem měl to štěstí, že mě Maharishi pozval do Indie a když jsem tam přijel, všichni beatlové už tam byli. Paul jednou ráno přišel na snídani a u stolu tam na akustickou kytaru hrál "Back in the U.S.S.R.". Moc hezky jsme si tam popovídali, s Georgem Harrisonem jsem oslavil narozeniny, máme je jen pár týdnů od sebe, oba dva jsme se narodili ve znamení Ryb a oba tíhneme k meditaci. Vládla tam velice pozitivní nálada. Takže, navzdory rivalitě a soutěživosti, jsme se přirozeně navzájem obdivovali. My měli rádi to, co dělají, a jim se zase líbily naše věci. Ale byla v tom soutěž, o tom není pochyb.

V Československu jste hráli poprvé v roce 1969. Váš koncert lidé zpětně vnímají jako světlo v hodně temné době. Pamatujete si na něj?

ML: Rozhodně. Bylo to úžasné, sál jsme úplně vyprodali. Na jakém místě jsme vlastně hráli?

V Praze, v Paláci Lucerna.

ML: Lidé na nás, Američany, co hrají rockovou muziku, reagovali naprosto fenomenálně. Bylo to strašně divoké. Všude po městě pobývali vojáci - z Polska, Rumunska, Sovětského svazu. Ale místní byli neskuteční šťastní, že nás mohou slyšet naživo. Byl zázrak, že nám tam za takových okolností dovolili hrát. Stalo se to proto, že jsme zůstali apolitičtí. Prostě jsme byli jen The Beach Boys z Ameriky, kteří zpívali písničky o pěkných věcech. Ale nikdy na to nezapomenu. Chovali jsme velké sympatie k lidem z Československa. Považuji za velkou poctu, že se nám za to, co děláme, dostalo takové odezvy. Po padesáti letech jsme se do Prahy vrátili a i to bylo skvělé.

The Beach Boys
© Disney+
Stvořili jste jedny z nejvýznamnějších popových kompozic v dějinách hudby. Přemýšlím ale o tom, zda je to výsledek přirozených schopností, nebo jste museli dřít více než jiní umělci?

ML: Byla to kombinace. Když si vezmeme třeba album "Pet Sounds", jenom jednu sekvenci "Wouldn't It Be Nice" jsme nahrávali pětadvacetkrát. Zabralo nám to hodinu a půl, než jsme to měli správně. Chci tím říct, že můj bratranec Brian slyší věci, které většina obyčejných lidí slyšet nemůže. Dokonalost. Zejména ve vokálech. Skutečně jsme dřeli na tom, aby vokály byly dokonalé. Harmonie nás odlišuje od všech ostatních kapel, které mají skvělé zpěváky, skvělé kytaristy a hrají skvělou muziku. Mít takovou čtyřhlasou harmonii bylo zatraceně těžké. Ale stálo to za to.

BJ: Brian Wilson byl rozhodně nejdokonalejší muzikant, s jakým jsem kdy pracoval. Vždycky dokázal jednotlivé části perfektně sladit. Já se vždycky bál, aby to sedělo. Pokaždé to bylo dokonalé, každá písnička.

Po nějakou dobu, v šedesátých letech, to vypadalo, že vaše generace změní svět. Zastavovali jste války, nacházeli jste mír v americké společnosti, mířili jste k vizi zelenějšího světa… Proč se všechno pokazilo? Kvůli lidem? Přestali snad poslouchat The Beach Boys a ostatní kapely z té doby?

ML: Ne. Je to podle mého kvůli tomu, že dnešní svět má spoustu výzev, kterým musí čelit, kvůli nejrůznějším ekonomickým a politickým záležitostem, do kterých jsme se jako kapela nikdy moc nepouštěli. Už jsem zmiňoval, bylo tu znečištění, své jsme řekli k demonstracím studentů… Je to jako kyvadlo. Jistě, teď máme jako společnost spoustu problémů, ve světě se dějí strašné věci, ale kyvadlo se zase přesune na druhou stranu. Hudba The Beach Boys stále rezonuje. Na našich koncertech vidíme úžasné reakce od mladé generace. Jsou to doslova pozitivní vibrace, které činí lidi šťastné po tisících.

BJ: Chci říct jednu věc. Nemyslím si, že by to bylo tak špatné. Myslím, že je to dobré, protože se pořád snažíme.

The Beach Boys

Skupina, jejíž jádro tvořili bratři Brian, Carl a Dennis Wilsonové, společně s jejich bratrancem Mikem Lovem a kamarádem Alem Jardinem, patří mezi nejúspěšnější a nejvlivnější formace hudební historie. The Beach Boys vznikli v roce 1961 v kalifornském Howthorne a ztělesňovali americký plážový sen. Typickými se pro ně staly vícehlasé harmonie, které výrazně promluvily i do způsobu studiové práce - zejména na albu "Pet Sounds". Za svou více než šedesátiletou - a stále trvající - kariéru vydali muzikanti dvacet devět studiových desek a dlouhou řadu velice úspěšných singlů. Dvakrát hráli i v Praze, v roce 1969 v Paláci Lucerna a v roce 2017 v Kongresovém centru. Na konci května uvede streamovací služba Disney+ v premiéře dokumentární film "The Beach Boys" producenta Franka Marshalla, jenž mapuje celou jejich historii.

Jasně vidíme dopady vaší práce na současnou hudbu. Inspirovali jste spoustu lidí, což je v dokumentu Disney+ velmi dobře vidět, vaši písničku "Good Vibrations" vysamplovala Beyoncé. Co si o tomto vlivu na dnešní scénu a umělce myslíte?

ML: Je to zázračné. Minulý rok se na Velikonoční neděli konal koncert, kde dvacet různých umělců hrálo dvacet písniček The Beach Boys. Bylo to naprosto úžasné. Ukazuje to širokou popularitu, jakou The Beach Boys mají. A co se Beyoncé týče, přijde mi naprosto skvělé, že song, který byl číslo jedna v roce 1966, se objeví na současném albu od výborné umělkyně. Naše hudba hraje ve stovkách filmů - a některé jsou opravdu velké. A Frank Marshall, který stojí za tímhle novým dokumentem, patří mezi nejúspěšnější filmaře na poli hudebních dokumentů vůbec. Jsme skutečně poctěni tím, že Disney+ posílá tenhle film do celého světa.

The Beach Boys
© Disney+
BJ: Dodal bych jednu věc. Existuje něco jako zvuk The Beach Boys. Nemusí to být konkrétní skladba. Měl jsem to štěstí, že jsem spoluautorem a producentem skladby "Here We Go… Again" na poslední desce The Weeknda. Podílel se na ní i Mikeův syn Christian a společně jsme se pokusili vytvořit onen vibe The Beach Boys, co se harmonií týče, a vložit ho doprostřed Weekndovy písně. Takže si nás všichni půjčují.

Kromě dokumentu jste napsali také knihu. Vy dva na ní máte největší podíl. Co od ní můžeme čekat, v čem se nejvíce liší od filmového pojetí? A jak moc obtížné bylo dát to všechno dohromady, když nejste spisovatelé, ale muzikanti?

ML: Nakladatelství Genesis odvedlo na knize fantastickou práci. Samozřejmě, že je to jiné než film, ale je skvělé mít ty dvě věci zároveň, ve stejném roce. Vnímám to jako báječnou synergii. Lidé nyní o The Beach Boys vědí více, než kdy mohli. Navíc prostřednictvím fotek a našeho vlastního vyprávění.

BJ: Je to jako náš kolektivní deník s fotkami.

ML: Ten dokument je fenomenální. Pracovali na něm skvělí lidé. Je to život a ten se neobejde bez problémů. Ale pořád za námi zůstává spousta práce, což film zachycuje skvěle.

Dokument, kniha... Má to znamenat, že se The Beach Boys chystají odejít ze scény?

ML: Samozřejmě, že ne. Máme za sebou velmi dynamickou, úžasnou sérii koncertů. A když vidíte skvělou reakci publika, není prostě možné odejít. Snad jen ve chvíli, kdy bychom nebyli fyzicky schopní dělat to, co děláme. Dává nám to energii a touhu vytvářet pozitivitu, kterou dnešní svět tolik potřebuje.

BJ: Nedávno jsme odehráli tři vyprodané koncerty se symfonickým orchestrem v Hollywood Bowl. V publiku jsme viděli lidi starší než my, ale také ani ne desetileté dcery našeho kamaráda. Máme štěstí.

Jak jste vnímali toto ohlížení za svým životem a kariérou?

ML: V každém případě to pomáhá doplnit příběh, přidat chybějící kousky sem, doplnit něco tam. Novináři ve Spojených státech mají tendenci vyzobávat si negativní věci. Často ale zůstává stranou to pozitivní, co za námi zůstalo. Takže si myslím, že tohle je velmi šťastné období v kariéře skupiny. Máme film, máme knihu. Vlastně nemůžeme být šťastnější.

BJ: Nepřepisujeme historii. To, co je ve filmu i v knize, slyšíte přímo od nás, našimi vlastními slovy. A to je vážně něco.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Jordan Haj - Pracovat se mnou je občas peklo, ale nejsem samožer
Rozhovory: Jordan Haj - Pracovat se mnou je občas peklo, ale nejsem samožer Jordana Haje znají mnozí hlavně jako partnera Emmy Smetana, přitom jde o vynikajícího zpěváka a autora. Loni vydal dvojalbum, které rozdělil na dvě poloviny: anglickou a českou. Jak se od sebe tvorba v těchto jazycích liší? Nejenom o... čtěte zde
Vydáno: 28.01.2025 15:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Portless - Recharged 8/10
Recenze: Portless na "Recharged" vystrkují růžky, plní síly natočili po sedmi letech po čertech dobrou desku Pamatujete si nezaměnitelný hlas Kryštofa Michala ze Support Lesbiens? Ten již dlouhou dobu uslyšíte jedině pod hlavičkou kapely Portless, která v závěru loňského roku vydala třetí řadovku "Recharged". Opět jinou, zase zábavnou, ale... čtěte zde
Vydáno: 28.01.2025 08:00 v sekci Recenze
G-Eazy, Marc E. Bassy, Goody Grace, Forum Karlín, Praha, 26.1.2025
Naživo: G-Eazy si do Prahy vzal nevýchovné tričko V minulosti předskakoval Lil Waynovi nebo Snoop Doggovi, které dlouhodobě považuje za své hrdiny. Aktuálně to ale bohužel nevypadá, že by se jim svým věhlasem mohl v blízké budoucnosti přiblížit. Ač v řadě svých textů tvrdí... čtěte zde
Vydáno: 27.01.2025 14:02 v sekci Naživo
Wardruna - Birna 8/10
Recenze: Wardruna vsází na albu "Birna" na omamnou velkolepost a oslavuje mytickou medvědici Wardruna se v neopohanských kruzích - a vůbec u milovníků temné, předvěké hudby - stala fenoménem. Její runová trilogie představila svébytné spojení dávného s moderním a inspirovala mnohé - z těch slavnějších třeba Heilung.... čtěte zde
Vydáno: 27.01.2025 00:00 v sekci Recenze
Rok 2024 v hudbě podle Honzy Trávníčka aneb Neunikl vám loni nějaký klenot?
Nejvíc nej: Rok 2024 v hudbě podle Honzy Trávníčka aneb Neunikl vám loni nějaký klenot? Občas trochu závidím kolegům, kteří se zaměřují jen na jeden hudební žánr. Mají to jednodušší. My multižánroví, co se snažíme v nekonečném babylonu lovit perly všech odstínů a barev, někdy zkoumáme krajinu tak dlouho, až... čtěte zde
Vydáno: 26.01.2025 20:00 v sekci Publicistika | Nejvíc nej
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Hudba v TV: Film "Beatles '64" je výtečným dokumentem o začátku britské hudební invaze do USA (06.12.2024 08:00)
- Beyoncé, Taylor Swift, Billie Eilish i Sabrina Carpenter. Grammy odhalily očekávanou sestavu nominovaných (hlavně) žen (09.11.2024 11:45)
- Nový dokument o The Beatles se zaměří na momenty, kdy dobyli Ameriku (20.10.2024 15:41)
- Na předvánoční trh míří další box The Beatles. Tentokrát kolekce mono verzí jejich raných amerických alb (19.09.2024 09:27)
- Video: The Weeknd s "Dancing In The Flames" otevírá svou další tvůrčí fázi (16.09.2024 12:30)
- Beyoncé si bílý žánr nepodmanila. Na letošní Country Music Awards nezískala ani jednu nominaci (11.09.2024 19:45)
- Video: Nový klip k "Let It Be" nabízí alternativní pohled na slavnou píseň The Beatles (14.05.2024 14:00)
- Mezi rappery se do české albové top desítky vetřela countryová Beyoncé (11.04.2024 08:00)
- Recenze: Beyoncé dosáhla svého. Countryové album "Act II: Cowboy Carter" je další ukázkou jejího perfekcionismu (10.04.2024 18:00)
- Nové desky 13/2024 - od Beyoncé přes Sum 41 po Sheryl Crow (03.04.2024 15:00)

ALBUM TÝDNE 04/2025

Wardruna
Birna

Wardruna se v neopohanských kruzích - a vůbec u milovníků temné, předvěké hudby - stala fenoménem. Její runová trilogie představila svébytné spojení dávného s moderním a inspirovala mnohé - z těch slavnějších třeba Heilung. Po více než dvaceti letech na scéně přichází kapela se šestou studiovkou "Birna".

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
St 19.02.
Saxon (UK) (Lucerna Music Bar, Praha)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Beyoncé Lady Gaga Kabát Lucie Vondráčková Vypsaná fiXa Linkin Park Madonna Coldplay Pink Floyd Mirai Queen Viktor Sheen Ed Sheeran Karel Gott Lucie Ewa Farna
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe