Šest hitů o lesku a bídě hazardního hraní

27.09.2023 10:30 - Tisková zpráva | foto: Interscope

Populární hudba je risk. Pracuje s metaforami života a nemůže tak obejít téma, které má v sobě tu nejpestřejší paletu emocí: výhry, ztráty, překvapení, vzrušení, pády. Skryté nebo otevřené odkazy na hazard najdeme u řady nejúspěšnějších interpretů.

"Viva Las Vegas". Kdo věděl o lesku a bídě Města hříchů více než Elvis? Tady začínal, tady zažil největší slávu, tady se oženil, tady natáčel filmy a tady i skončil jako troska. Jak zpívá Král v této písni, město zapálilo jeho duši a připravilo ho na to, že jednou spálí všechny peníze do posledního centu.

"Poker Face" je jedním z hitů Lady Gaga, který má na YouTube přes miliardu přehrání. Pro muže nevyznívá velmi příznivě - slavná zpěvačka si s nimi hraje jako s pokerovými kartami. A protože Gaga ráda mystifikuje, tak vysvětlovala text písně, že šlo o její zkušenost s bisexuálními partnery.

"Rambling, Gambling Willie". Dokonce i takový kostkový antitalent jako Bob Dylan měl několik písní o hráčích. Zdá se, že Willie z tohoto kousku nebyl úplně fiktivní, asi to byl lupič, který se dostal i do nějaké irské balady, i když sotva měl 27 dětí a zlaté srdce.

"Gambler's Blues" od B.B. Kinga je nářek hráče, skutečný, vše pronikající, brilantně zahraný a nereprodukovatelný jinak než živě. Ostrá kytara píše o zoufalém životě, který žije na hraně a jeho palivem je náhoda. Hazard - to jsou vrcholy a pády, a to je esence samotného bluesu.

Skupina The Animals v šedesátých letech nahrála píseň "The House of the Rising Sun". Zmíněný dům je kasino v New Orleans, kde se dějí věci, a ne vždy dobré. Určitě ne z pohledu malého chlapce, kterému se v kasinu opíjí otec a roztáčí hrací automaty. Půjde kluk v otcových šlépějích? Písnička je silná, ale nevyznívá moc vesele.

Píseň "Gambler" od Kennyho Rogerse založila celý jeden žánr v hudbě. Od čtyřicetiletého zpěváka to nikdo nečekal. Textař Schlitz napsal píseň v hlavě a přes noc se stal profesionálním skladatelem. Klasický příběh: okolí muzikantům tvrdilo, že to není dobrá píseň, je příliš dlouhá, nemá dobrý konec, Johny Cash ji ve studiu odmítl... nakonec z toho byla cena Grammy, 30 milionů prodaných kopií, ale zejména duch, který přežívá v řadě jiných písní.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY