Maďarský monstrfestival Sziget dospěl šestým dnem do svého konce. V reportáži z koncertů Billie Eilish, Girl In Red a dalších se ale také prostřednictvím našich top desítek dozvíte, kdo to za nás letos pomyslně celé vyhrál. Třicátý ročník je za námi a už teď se nemůžeme dočkat srpna 2024!
Live: Sziget festival - den šestý
místo: Óbudai island, Budapešť, Maďarsko
datum: 10.-15. srpna 2023
vystoupili: Florence And The Machine, Foals, Sam Fender, Imagine Dragons, Billie Eilish, David Guetta, Yungblud, Lorde, Macklemore, Mumford & Sons, Niall Horan, Bonobo, Jamie xx, Tale Of Us, Yung Lean, Girl In Red, Caroline Polachek, Loyle Carner, Arlo Parks, M83, Moderat, Jeff Mills, Mimi Webb, Nothing But Thieves, ADONXS, Smack One, AJR, Two Feet, Viagra Boys, Amyl And The Sniffers, Sleaford Mods, SG Lewis, Frank Carter & The Rattlesnakes, The Comet Is Coming, TV Girl, Baby Queen, Easy Life, Giant Rooks, Son Mieux, Acid Arab a spousta dalších
setlist Girl In Red: You Stupid Bitch, Body And Mind, Girls, ., We Fell In Love In October, October Passed Me By, I'll Call You Mine, Serotonin, Bad Idea!, Dead Girl In The Pool., Midnight Love, Did You Come?, I Wanna Be Your Girlfriend
setlist Billie Eilish: Bury A Friend, I Didn't Change My Number, NDA, Therefore I Am, My Strange Addiction, Idontwannabeyouanymore / Lovely, My Future, You Should See Me In A Crown, Billie Bossa Nova, Goldwing, What Was I Made For?, Oxytocin s úryvkem Copycat, Ilomilo, I Love You (zkráceno), Your Power, TV, Bellyache / Ocean Eyes, Getting Older, Lost Cause, Never Felt So Alone (
Labrinth cover), When The Party's Over, All The Good Girls Go To Hell, Everything I Wanted, Bad Guy, Happier Than Ever
setlist 070 Shake: Violent Crimes (
Kanye West cover), History, Glitter, Skin And Bones, Vibrations, The Pines, Natural Habitat, Black Dress, Nice To Have, Under The Moon, Morrow, Medicine, Microdosing, Cocoon, Honey, Elephant, Guilty Conscience, Flight319, Ghost Town (
Kanye West cover)
Fotogalerie
Reportáž z prvního dne v čele s
Florence And The Machine naleznete
tady.
Reportáž z druhého dne v čele s
Imagine Dragons naleznete
tady.
Reportáž ze třetího dne v čele s
Davidem Guettou naleznete
tady.
Reportáž ze čtvrtého dne v čele s
Mumford & Sons naleznete
tady.
Reportáž z pátého dne v čele s
Lorde a
Macklemorem naleznete
tady.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Šestý a poslední den Szigetu byl v režii Billie Eilish. A to dokonce tak moc, že se ve stánku s merchem během několika hodin vyprodala všechna její trička. To se tady tak rychle za minimálně posledních sedm let nepodařilo snad nikomu. Také se proměnilo publikum - bylo vidět, že výrazně omládlo, návštěvníků s jednodenním lístkem dorazilo nepočítaně.
A není se co divit, Billie dnes přece jen patří mezi jedny z největších hvězd na světě, a že si ve svém nabitém kalendáři udělala čas i na Budapešť, je další významný zářez pořadatelů, který jim do budoucna určitě pomůže. Třeba k tomu, aby ukecali momentálně na turné moc línou
Miley Cyrus.
Při té mánii kolem by leckdo ani nezaznamenal, že z programu vypadl
Yung Lean. Dalo se to očekávat - rapper už zrušil i předchozí koncerty včetně toho na slovenském Grapeu, kam se pořadatelům podařilo přitáhnout právě ze Szigetu rapperku 070 Shake, o níž ještě bude řeč.
Časový harmonogram se tedy kvůli jedinému (!) odpadlíkovi letošního ročníku lehce pozměnil a náhle bylo mnohem víc času na dohánění restů v areálu, ať už to byla roztodivná jídla mnoha světových kuchyní nebo třeba jen procházení dosud nenavštívených míst a jejich porovnávání s předchozími lety. Koneckonců, ve stanu Freedome si v podvečer zmáčkli Play i
Sleaford Mods, takže vážně nebylo kam spěchat.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Chybu by však udělal ten, kdo by se rozhodl vynechat koncert
Girl In Red. Zpěvačka nominovaná na BBC Sound Of 2021 (ano, už zase se tady ta geniální anketa objevuje) pochází z Norska, a i když vytváří úplně jinou hudbu než její kolegyně a krajanka
Aurora, tak jí je velmi podobná v tom, že stejně jako ona je naprosto bezprostřední.
Je na ní vidět, že proslovy mezi písničkami si nepřipravuje a říká prostě jen to, co ji zrovna napadne. Někdy to má pointu, jindy ne, ale je to okouzlující a hlavně přirozené. Když posloucháte, jak postupně představuje své písně, pochopíte, že její největší životní trable spočívaly v tom, že se v pubertě zamilovala do své nejlepší kamarádky, a jelikož nenašla odvahu jí to říct, skončila se zlomeným srdcem a ve friendzóně. Kdo se s něčím takovým neztotožní?
Sympaticky upřímná písničkářka s kytarou kolem krku měla jeden z nejlepších slotů na hlavní stagi, a přestože by jí asi pořád slušel více klub, využila ho skvěle a fanoušky a fanynky slavnější americké kolegyně si snadno získala. Stačilo jí k tomu jen dobře zpívat, mít v kapse pár docela chytlavých songů a být sama sebou. Moc milé překvapení.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Billie Eilish, finální headliner a pro někoho možná i největší hvězda celého
Szigetu, se zaplněnému auditoriu svěřila, že se svým bratrem
Finneasem už chystá třetí album. Nic z něj zatím nezahrála, bez řečí ale do setlistu zařadila také baladu "What Was I Made For?", kterou přispěla na písničkový soundtrack k filmovému hitu "Barbie". Kamera ji u toho zabírala hodně zblízka a zdálo se, že si intimní skladbu odšeptala živě.
Co ale živě zcela určitě nebylo, byly její starší a hitovější kousky. Zpěvačka, vystupující v kulichu s rohy, nadrozměrném tričku s nápisem
"Famous" a číslovkou 99, ale naopak i s podvazky zdůrazňujícími její nohy v teniskách, se zdá být se svou image na pomyslném rozcestí. Částečně by se ráda držela vzhledu, který nastavila s debutem, stejně tak je ale vidět, že chce už více ukazovat svou ženskost. Ani v jednom vzhledu si ale asi ještě není jistá, a tak to míchá dohromady.
Podobně působil i její setlist. Přece jen se zdá, že na druhé řadovce začala tvořit výrazně odlišné songy, než s jakými zabodovala na prvotině, a právě otázka, zda bude schopná smíchat obojí do uceleného celku, byla tou hlavní, která před ní na současném turné stojí.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Dopadlo to tak napůl. Ve výsledku totiž mnohem víc než žánrové přechody mezi písněmi rozptylovalo zjišťování, který zvuk se z reproduktorů line živě a co je předchystaná nahrávka. Half-playback, který zpěvačka doplněná na pódiu právě od zmiňovaného bratra a bubeníka Andrewa Wayatta využívala, byl klíčový zejména v nejstarších písních a tedy i největších hitech. Sloky, ve kterých spíše šeptá a povídá, zvládala naživo, ovšem refrény, kde se vokály vrství a zastoupení elektroniky je výraznější, už byly puštěné ze záznamu.
Tým kolem ní se ale dost snažil, aby to nebylo poznat. Proto kdykoliv došlo na podobnou pasáž, kamerové záběry snímající muzikantku byly náhle záměrně roztřesené a plné efektů, aby na nich technicky vzato nebylo vidět nic.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz "Cítím se teď milovaná! Bavíte se dobře?" křičela Eilish do davu, který ji bez ohledu na výše řečené bezvýhradně zbožňoval. Po pódiu běhala, skákala, nechala za svými zády vystřelovat plameny a lidi se mohli zbláznit.
Ať už to byl povedený hit "You Should See Me In A Crown", který inspirovala epizoda britského seriálu "Sherlock", "Bad Guy", ve kterém autorka tvrdí, že se nedokáže nabažit chlapů s namakanou hrudí, nebo podmanivá balada "When The Party's Over", která vznikla jako reakce na rozhádaný telefonát, kde se obě strany neslyší, protože na místě panuje hluk, a tak se domluví na tom, že si zavolají, až párty skončí, všechno fanoušci přijímali s obrovským nadšením.
Oceňovali jak akustickou pasáž uprostřed show, kde kamera protagonistku zabírala tak zblízka, že jste jí mohli spočítat pihy na nose, tak roznožku při "Lost Cause". Ovšem když po návštěvnících chtěla v "Oxytocin" skupinový dřep, poslechla ji jenom jejich část. Taky po ní kdosi hodil botu, zatímco ona si zase ve zdánlivě nestřeženém momentu do mikrofonu říhla. Finále v podobě "Happier Than Ever" bylo plné plamenů, playbacku a sympaticky dlouhého loučení.
Pamětihodný koncert to určitě byl, tím spíš, když přihlédneme k tomu, jak vzácná v těchto končinách zpěvačka je. Navíc musíme přihlédnout i k tomu, že byla jediným headlinerem, který výrazným způsobem limitoval fotografy v pitu pod pódiem. Zatímco ostatní hvězdy jich tam tolerovaly i padesát, Billie nejprve jejich počet seškrtala na necelých deset a nakonec tam nepustila vůbec nikoho.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Všichni fotografové se proto museli prodírat davem fanynek a každá alespoň trochu koukatelná fotka ze Szigetu je pro ně v jejím případě malým vítězstvím. Co je ale důležitější, z hudebního hlediska to nic světoborného nebylo.
A jen co vystoupení skončilo, areál se zásadním způsobem vyprázdnil. Rapperka
070 Shake vystupující na Freedome scéně tedy paradoxně ze svého slotu mnoho nevytěžila a nových fanoušků jí asi příliš nepřibylo - stan byl při její show poloprázdný. Vidět na ni moc nebylo, rapovala ale naživo a při reputaci, jakou mají její kolegové v branži, si můžeme zatleskat jen za to, že vůbec dorazila.
Highligtem se stala opakovaná pasáž
"Smile on my face", v níž se hiphopová skladba z undergroundového trapu náhle překlopila do roztančeného electra, což bylo hodně nečekané.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Pak už ale bylo na čase hudební ráj opustit. A ano, takové sousloví může po rozpačitých dojmech z hlavní hvězdy působit zvláštně, jenže pár nepovedených vystoupení na festivalu, jakým je Sziget, vůbec nic neznamená. Během těch šesti dnů nasbíráte tolik hudebních, ale i nehudebních zážitků, že stejně budete odjíždět nadmíru spokojení. Protože jakkoliv neuvěřitelně to může znít, je maďarský festival místem, kde vás za celou tu dobu nemá moc co naštvat.
Toalet je dostatek a naprostá většina z nich už jsou splachovací, fronty skoro neexistují, jídla je tu na výběr tolik, že i když budete postrádat oblíbence z předchozích let (kolbice!!!), pořád nestihnete ochutnat všechno, co byste rádi. Platit můžete tak, jak je vám nejmilejší, a ani ty stany už tolik nepřekážejí jako v minulých letech.
© Marie Trávníčková / musicserver.cz Všechno podstatné funguje, oproti loňsku výrazně ubylo prachu, naopak se do areálu vrátila výzdoba. A i pokud celý ostrov stihnete projít, stejně neuvidíte ani zdaleka všechno. Nám třeba tentokrát nevyšla návštěva herní zóny, labyrintu, masáží ani stánku neziskovek.
O všech krásách samotné Budapešti ani nemluvě. Pořád je tady co dělat, přitom málokdy máte pocit, že by vás pořadatelé nutili přebíhat z místa na místo, jako tomu bývá jinde. Většinu těch hlavních vystupujících stihnete pohodlně vidět, a brblat tak můžete buď nad jejich výkony nebo když si uvědomíte, o kolik středně velkých kapel typu například
Bloc Party,
Sigma nebo
Editors tady letos i loni bylo méně. A pak samozřejmě na už v úvodu zmiňované ceny.
Jenže to jsou všechno věci, které pořadatelé mohou ovlivnit jen do určité míry. Tím největším záporem celé akce tak i po ročníku 2023 zůstává, že netrvá déle.