"Stereo Mind Game" od kapely Daughter je dokonalou sbírkou vzpomínek na momenty pandemického odloučení

10.04.2023 00:00 - Kateřina Spacek | foto: Marika Kochiasvili

Už je to dlouho (přesně sedm let), co Daughter vydali album. Novinka "Stereo Mind Game" to čekání ale rozhodně vynahradila. Je to emotivní konceptuální počin, který vynikajícím způsobem dokumentuje téma izolace a odloučení, které jsme během covidové pandemie cítili všichni.
10/10

Daughter - Stereo Mind Game

Skladby: Intro, Be On Your Way, Party, Dandelion, Neptune, Swim Back, Junkmail, Future Lover, (Missed Calls), Isolation, To Rage, Wish I Could Cross The Sea
Vydáno: 7.4.2023
Celkový čas: 44:24
Vydavatel: Glassnote Records
Anglická indiefolková trojice Daughter si díky své smutné náladě a elegantnímu vokálu zpěvačky Eleny Tonry vysloužila srovnání se skupinami jako The xx nebo Florence And The Machine. "Stereo Mind Game" tak trochu připomíná její desku "If You Leave" z roku 2013. Je to album, které se zabývá spojením mezi zármutkem a láskou a je takřka dokonalé.

Kolekce začíná ponurým "Intrem". V ani ne minutovém ambientním kusu se na moment protne zvuk houslí s vokálním echem frontmanky. V tu chvíli má člověk pocit, že se vrací zpět do minulosti. Ale takoví jsou zkrátka Daughter. Jejich hudba má tendence v člověku vyvolávat takovou zvláštní, melancholickou nostalgii.

V následující "Be on Your Way" se mísí jemný beat s lehkými tóny houslí, které jako by zde znázorňovaly jakousi naději. Ta je ještě umocněná textem, ve kterém Tonra zpívá: "I will try and find you / Maybe we could reconstruct the scenе? / I have a feeling that we'll repеat this evening."

Trio ale ne vždy chce znít pesimisticky. Dokazuje to v únorovém singlu "Party", který se nese v duchu grunge a britpopu. Ty lehké kytarové tóny dávají vzpomenout na Placebo ještě z dob "36 Degrees". Dreampopová, svižnější "Dandelion" je pro změnu temnou Eleninou zpovědí o jejím domovu. "Neptune" zní, jako by byl odrazem té květiny na obalu alba. Zatímco první polovina songu působí úpěnlivě, v té druhé části zpěvačka přejde k osvobozujícímu sborovému refrénu: "Crowded enough, no light above / How could I not tear you apart?"

I ve "Swim Back" a "To Rage" se nadále spojuje emotivní lyrika se silným instrumentálním doprovodem v podobě smyčců a bicích. Trojice Elena Tonra, Igor Haefeli a Remi Aguilella tak zde dokazuje svou hudební všestrannost a je slyšet, že přesně ví, co dělá. Žádné přešlapy se nekonají. A to ani v beatové "Junkmail", která je vlastně spíše recitací s kytarou, k níž se znovu přidávají symfonické smyčce.

"Future Lover" je zahalená do zkreslených elektrických kytar na pomezí grunge. Následující "Isolation" trefně odráží svůj název - podpořena zezačátku kytarovou vybrnkávačkou působí tak trochu, jako byste se procházeli sami kdesi na vzdálené planetě. Právě díky ní ale poslech "Stereo Mind Game" neupadne do stereotypu.

Album uzavírá "Wish I Could Cross The Sea", která pod vším tím ambientním šumem teskně pohřbívá domácké nahrávky dětských hlasů, ale zároveň představuje jednoticí protipól k úvodním písním. Jako by Tonra kráčela od oceánu temnou ulicí a s každým jejím krokem zhasne jedna lampa. Její hlas se tak pozvolna rozplývá v atmosféře houslí, která nahání husí kůži. Vše se nakonec postupně vytratí do ticha a vy se musíte přesvědčit o tom, jestli skladba už opravdu skončila.

"Stereo Mind Game" je důkazem toho, že pandemie byla svým způsobem pro většinu umělců nezbytná. Daughter se totiž vrátili zpět v plné síle a nabití novou energií. Pokud o téhle britské trojici slyšíte úplně poprvé, pak je novinka výborným odrazovým můstkem k jejím dřívějším počinům. Je tu zřejmá její prvotní tvorba, současně je tu ale slyšet, že se kapela stále posouvá a vylepšuje svůj zvuk. Tahle deska letos jen těžko bude hledat konkurenci.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY