S rozmachem streamovacích služeb důležitost přebalu desky trochu upadla. Přece jen, redukce na malý čtvereček nad skladbami příliš nenabádá k bližšímu zkoumání. Renesance vinylových desek nicméně vrátila artwork zpátky do hry a my už se zase můžeme kochat mnohdy vyloženě uměleckými díly o rozměrech 30 na 30 centimetrů a společně se nechat vtahovat do všech těch světů, které koexistence hudby a obrazu přináší. Ale dost patosu, k věci.
"Masterpieces" je série tenčích knih (či snad tlustějších zinů), které vydává britské vydavatelství Heavy Music Artwork. Publikace každoročně představuje to nejlepší z metalové grafiky daného roku. Do českých překladů se pustilo agilní vydavatelství Metalgate. Letos vydaný díl zachycuje rok 2019 a je již druhý. Náročnost jeho přípravy způsobila, že oba výběry u nás vyšly s dvouletým zpožděním, i tak lze ovšem poznamenat - pozdě, ale přece.
Metalová grafika je svérázným druhem umění a ony temné výjevy jsou vděčným tématem pro výtvarníky. Ostatně fotografické obaly se v
kovovém žánru zrovna nenosí a i tady máme tu čest s kresbami a malbami, které se inspirují tu komiksovou poetikou, jinde u barvotiskových naivních fantasy obrázků nebo v šerosvitu malířských mistrů. Jsou tu brutální výjevy z deathmetalových nahrávek, barevná poezie power metalu i depresivní temnota black metalu.
Stěžejní pasáží knihy je výběr 100 coverů od 100 výtvarníků. Každý z nich je doplněn komentářem autora nebo členů kapely, a podává tak konkrétnější náhled na koncepci nebo význam daného obrazu. Samostatnou kapitolu má Dílo roku, kterým byla tentokrát zvolena výtvarná podoba desky "Distance Over Time"
Dream Theater. Následují kapitoly Mistr roku, Nejvlivnější výtvarník roku, Pocta roku, Objev roku a Boxset roku, které doplňují celkový obraz tématu.
Celkem je tu před čtenářem/divákem na 130 jednotlivých hudebních alb. Kniha tak funguje nejen jako pastva pro oko, ale i jako jakýsi průvodce daným rokem v žánru. Ukazuje na desky, které potenciálně stojí za pozornost, a vytahuje na světlo takové, které by potenciálně mohly zapadnout. Vůbec se tu nehraje na velká jména (z těch známějších se tu objeví například
Rotting Christ,
Municipal Waste,
In Flames či
Hate). Podstatné je tu výtvarno.
"Masterpieces 2019" vyšly v češtině ve formátu A4 na lesklém křídovém papíře vysoké gramáže, a přestože jde pouze o brož (pevná vazba by knize určitě slušela, podepsala by se však i na ceně, bohužel), působí kniha vcelku luxusně. Zamrzí místy až příliš doslovný překlad, celkový velmi pozitivní dojem to ale nijak zásadně nesnižuje. V metalové knihovničce se tenhle počin rozhodně neztratí.