Rammstein vydali své očekávané album "Zeit", blíží se i termíny jejich pražských koncertů, které kapela odehraje 15. a 16. května v Letňanech. Prvním singlem z novinky se stala titulní skladba, křehká a procítěná balada. V diskografii formace rozhodně není jediná. Vybrali jsme proto z jejich diskografie šest nejpovedenějších.
První deska
Rammstein "Herzeleid" tepe v rytmu metalu nasyceného elektronikou, přesto se mezi industriální riffy podařilo vklínit nenápadnou, křehkou skladbu "Seemann". Ta se vcelku překvapivě dostala i na singl a vznikl k ní také působivý videoklip. Až do dnešních dnů jde o jednu z nejvíce
soft skladeb z diskografie kapely. A v podstatě je to čistá romantika, upřímnost, bez pro skupinu tak typických temných podtónů.
V lyrické skladbě, která popisuje osamělost, třeba onoho titulního námořníka, se totiž odráží skutečné emoce členů formace. V době psaní písně totiž hned pět ze šesti členů procházelo vztahovými problémy, což se do slov i nálady nahrávky jasně otisklo. Song stojí na dynamických kontrastech slok, které doprovází vybrnkávání na basovou kytaru, a refrénů, které naopak tvoří hluková, hutná plocha. I v tom tkví působivost písně. Když už to vypadá, že začne ukolébávat, posluchač je razantně
vykopnut zpátky do tvrdé životní reality.
Nové album "Zeit" Rammstein si na CD, speciálním CD či 2LP můžete koupit na shopu musicserveru! A klidně tomu můžete třeba přihodit i nějakou starší desku, která vám doma chybí...
"Mutter", deska vydaná v roce 2001, je dost možná nejlepším albem, které kdy tahle parta natočila. I po více než dvou dekádách zůstává mezi nejlepšími metalovými alby 21. století. Z nahrávky bylo vybráno šest singlů, což je více než polovina z položek na nahrávce, a v tomto ohledu tak drží v diskografii Rammstein prvenství.
Je mezi nimi i titulní píseň, nesmírně mocná a velkolepá balada. Centrem skladby je dítě, které vzniklo pomocí experimentu a nemá žádnou skutečnou matku ani otce. Song si pohrává s motivy Frankensteina od Mary Shelly - i tady se ono dítě, monstrum, chce pomstít matce,
"která ho nezradila", ale selhává. Ve skladbě se zároveň odráží vzpomínky na nešťastné dětství frontmana Lindemanna a kytaristy Kruspeho.
Na třetí singl z povedené desky "Reise, Reise" prostě nemůžeme zapomenout. Opravdových balad v tom v pravém slova smyslu nemají Rammstein mnoho. A "Ohne Dich"
(Bez tebe) mezi nimi jasně vyčnívá. Píseň o smutku ze ztráty milovaného člověka a ptácích, kteří už nezpívají, se v době své největší popularity hrála dokonce i na pohřbech a kapelu ukazuje opravdu jako šestici velmi křehkých hudebníků.
Podobně nešokující jako samotná píseň je i videoklip. Rammstein zde hrají šestici horolezců, kteří se hodlají dostat až na špici Grossglockneru, nejvyšší hory Rakouska. Po cestě ale
Lindemann spadne do propasti a vážně se poraní. I přesto pánové v cestě vytrvají a společně se zraněným kamarádem dosáhnou vysněného cíle, kde frontman formace nakonec umírá. To potvrzuje i dohořívající svíčka, kterou v posledních sekundách klipu vítr sfoukne. Mimochodem, o zajímavé remixy k písni se postarali například
Laibach nebo německý elektronický hudebník
Schiller.
"Roter Sand" uzavírá na dlouhou dobu poslední desku kapely "Liebe Ist Für Alle Da", až po deseti letech se fanoušci dočkali
bezejmenné novinky. Píseň zůstává neprávem poněkud ve stínu výrazných kusů jako "Pussy", "Haifisch" či "Ich Tu Dir Weh" i cenzurních zásahů, které vydání alba v Německu provázely. Například posledně jmenovaný singl se v domovské zemi kapely nesměl po nějakou dobu vůbec na desce objevit.
Opět se jedná o nečekaně křehkou skladbu, která se obešla bez charakteristických riffů, pochodových bicích a bombastičnosti. Stojí pouze na kombinaci akustických kytar a orchestru, přesto nepostrádá na velkoleposti, která podporuje tragiku tématu, jež skladba popisuje.
Till Lindemann v příběhu tragické lásky zaujímá perspektivu muže, kterého střelil jeho sok v lásce. Umírá a uvědomuje si, že jeho smrt neměla smysl a on selhal v tom, že nevypálil jako první.
"Frühling In Paris" (2009) |
Musíme se ještě jednou zastavit u desky
"Liebe Ist Für Alle Da". Ta kromě úspěšných a šikovně vybraných singlů totiž obsahuje i skvěle vyprodukovaný song "Frühling In Paris". Nejde tedy přímo o baladu, ale už proto, že kapela použila verš z legendárního songu
Edith Piaf, stojí rozhodně za zmínku, navíc i proto, o čem celá píseň
asi je.
V tomto směru se totiž stále vedou diskuze. Někteří v textu vidí příběh mladé ženy, která ztratí svoji nevinnost, ale mnohem spíš je to celé vlastně obráceně. Mnoho fanoušků se totiž shoduje, že Lindemann v songu popisuje to, co se během 2. světové války opravdu dělo. Němečtí vojáci se při bojích dostali mimo jiné i do Paříže, kde se jim prostitutky nabízely za pár drobných či jen za něco k jídlu. Během milostných chvil pak oba žili jen pro ten okamžik samotný, neb ani jeden z nich nevěděl, co přinese zítřek. Je strašná škoda, že tohle nikdy nebyl singl...
"Mein Herz Brennt (Piano Version)" (2012) |
Skladba "Mein Herz Brennt" je nejen dravým
otvírákem třetí desky "Mutter" z roku 2001, ale v roce 2012 kapela dala této písni úplně novou tvář a rozměr. Stalo se tak u příležitosti plánované a fanoušky vyhlížené kolekce videoklipů s prostým názvem "Videos 1995 - 2012". Klavírní verze songu, za jejíž úpravou stojí německý skladatel a producent Sven Helbig, byla pro mnohé překvapením, stejně tak i videoklip, ve kterém si zahrál pouze Till Lindemann.
Část textu skladby pochází z jednoho velmi starého německého televizního programu, ve kterém se hovořilo o dětských nočních můrách. Tomu tak trochu odpovídá i vizuál. V něm téměř polonahý, děsivě nalíčený a zjizvený Lindemann srdceryvně zpívá text o nočních můrách a postupně schází po schodech dolů do podivného sklepa (tedy do snu), ve kterém se pomalu, ale jistě stmívá.