Každoročně se mezi jedny z prvních vydaných titulů řadí kompilační edice "Line". Letos si bere na paškál popové odstíny v bigbítu přelomu šedesátých a sedmdesátých let, konkrétněji předělávky zahraničních hitů. Čeští muzikanti jim alespoň takovým způsobem vdechli i zde život.
7/10
Různí - Pop Rock Line 1966 - 1973
Skladby: CD1: These Boots Are Made for Walking, Co jsem zač (Conquistador), Kdybych já byl kovářem (If I Were a Carpenter), Trápím se, trápím (The Death of a Clown), Strange Brew, Dál ji rád měj (I'll See You There), Láska je jako sníh (Ice in the Sun), Silence Is Golden, Nastav tváře k políbení (Bus Stop), Can I Get to Know You Better, Straight Shooter, Look Through My Window, Never My Love, Let There Be Love, Hádej (The Heavenly Club), You Keep Me Hangin' On, Da doo ron ron, Keep a Knockin', World Without Love, Mississippi song (Muddy Mississippi), Šlapací kolo (The Pushbike Song), Dráty pletací (Mighty Man), Balalajka, Stín magnolií, Zrcadlo CD2: Černej den (Black Is Black), Ikony (A Whiter Shade of Pale), Slunce vstává (Nights in White Satin), Dívčí král (Never Marry a Railroad Man), I Sing My Song, Son of a Preacher Man, Rok s Monikou (In the Summertime), Sacramento, Pojď, přece nebudeš se bát (Luglio), Hrej mi (Dandy), Týden (Sugar, Sugar), Podivný spáč (Sloop John B.), Věřím (I'm a Believer), Slaný pes (A Salty Dog), Words, Race With the Devil, Penny Lane, Got to Get You into My Life, Ke hrám míčky jsou (When I'm Dead and Gone), Jennifer Eccles, Step Inside, To je dávno (Coz I Luv You), Bláznova ukolébavka, První hřích, Modlitba za nemocné
Vydáno: 21.1.2022
Celkový čas: 2:26:55
Vydavatel: Supraphon
Nejprve je potřeba hlavně mladší generaci nastínit, jaká byla pro tehdejší domácí hudební produkci doba mezi lety 1966 a 1973. Nejprve probíhalo pražské jaro s částečným rozvolňováním situace i poměrů v muzice, načež počátkem sedmdesátých let znovu udeřila tuhá normalizace. Poslouchat angloamerickou produkci v tuzemských sdělovacích prostředcích bylo zhola nemožné. Aby zahraniční hity dostaly i u nás možnost vyniknout, bylo třeba je minimálně přezpívat, ideálně i s texty v češtině. Díky tomu vzniklo jedno české originální slovo
pajc.
Jak můžeme i z bookletu vidět, tehdejší singly se dávaly na malé desky, které obsahovaly na každé straně jednu skladbu a prodávaly se za 12 Kčs. Někdy se čeští textaři drželi originálů, jindy naopak vůbec. Doba druhé poloviny šedesátých let ukázala, kolik i v tak malé zemi existuje talentovaných hudebníků, zpěváků a kapel. Úroveň jejich verzí zahraničních hitů - alespoň co se beatové oblasti týká - častokrát nebyla vůbec špatná. Snad s výjimkou tzv. bubblegumu, který je otravný i v originále a tady dostává prostor především díky Faraonu a písním "Šlapací kolo" a "Dráty pletací".
Nechybějí táborákové hity "Bláznova ukolébavka" či "Zrcadlo". Posluchači, kteří rádi objevují přece jenom ne tolik známá jména, by měli zpozornět u skvělých vícehlasů The Beatings. Dobré popové songy interpretoval Pavel Novák, velké hlasy pozdějších skutečných dam české populární hudby Věry Špinarové a
Marie Rottrové znějí v kapelách Flamingo a
The Majestic (obzvlášť "Son Of a Preacher Man" v podání první zmíněné je skutečnou lahůdkou). Překvapí i neznámé jméno Jaromíra Löfflera, který si vzal na starost klenot "A Whiter Shade of Pale" a nedopadlo to vůbec špatně.
Je tu však i jeden poměrně slušný úlet. Milušku Voborníkovou znají lidi jako velmi pohlednou zpěvačku, spjatou s divadlem
Semafor či Apollo beatem Petra Spáleného. Country-popová diva zde ale zpívá rockovou předělávku hitu
Slade "Coz I Luv You" pod názvem "To je dávno" a tahle poloha jí vůbec nesedí. O čtyřicet let později ji s mnohem lepším výsledkem napodobili
Aleš Brichta s Pavlou Kapitánovou pod názvem "Nikdo nejsme bez chyby".
Na jedné straně je slyšet velký talent zúčastněných, znamenitým protivníkem jsou však zvukové vybavení a kvalita tehdejších nahrávacích studií, která v době totality byla velmi omezená. Celkový výsledek je nakonec přesto uspokojivý. Milovníkům dobových souvislostí a informací udělá v bookletu radost sestava miniprofilů všech umělců a nechybí ani milá fotodokumentace. Padesátka skladeb je opravdu pořádný nášup, a jestli správně chápu slova autora ediční poznámky Karla Deniše, je tento výběr důstojnou tečkou retrospektivní řady, která dávala domácí bigbít především přelomu šedesátých a sedmdesátých let do neotřelých odstínů a souvislostí.