TOPlist
shop.musicserver.cz
Isama Zing - Každý track si sám vypýtal, s kým chce spolupracovať

Isama Zing - Každý track si sám vypýtal, s kým chce spolupracovať

Vydáno: 06.12.2021 16:00 v sekci Rozhovory - David Věžník | foto: Lousy Auber and Damian Pastirčák

"Väčšina fanúšikov Zrní málo pravdepodobne zavíta do Ankali a naopak," říká Isama Zing, když se ho ptám na tribalismus ve společnosti, jenž je jedním z nosných témat jeho letošního alba "Blurry AF". O hromadě hostů na něm i o jeho přístupu k elektronické hudbě a romským baladám je následující rozhovor.

Muzikanti si často volí více pseudonymů, aby odlišili své tvůrčí tváře. I vy to tak máte - Pjoni je dle vás elektroakustičtější, víc improvizovaný a konceptuální, Isama Zing naopak klubovější a do velké míry postavený na beatech a rytmice. Co bylo tou prvotní pohnutkou, že Pjoni vám už nestačil?

Mal som pocit, že Pjoni si so sebou nesie už príliš veľa konotácií, chcel som vydať hudbu pod menom, ktoré nebude mať kontext. Pôvodný plán bolo rozdeliť to: pod novým pseudonymom Isama Zing vydávať klubovejšiu hudbu, Pjoni mal ostať viac experimentálny a improvizátorský, ale už som upustil aj od tohto delenia. Pomaly sa dostávam do bodu, kedy by som tie identity najradšej opäť spojil. (smích)

V jednom rozhovoru jste řekl, že při tvorbě elektronické hudby "je jen třeba si dávat pozor, aby tam zůstal i ten život". Co děláte pro to, abyste toho života ve svých kompozicích docílil vy?

Keď človek tvorí hudbu, hlavne v počítači, v jednom programe, ten program mu na podvedomej úrovni určuje spôsob, ako tvorí. Architektúra softvéru prirodzene zvádza ukladať zvuky na mriežku, používať čisté rovné tóny a vydesignované zvuky zo zvukových baniek. Snažím sa si uvedomovať, aké limitácie, alebo vodiace prostriedky mi ten softvér dáva, a idem proti nim. Je mnoho spôsobov, ako sa od toho oslobodiť a tvoriť úplne organickú a živú elektroniku. Ja napríklad často používam, miesto synťákov, akustické zdroje zvukov, ktoré potom rôznymi prostriedkami morfujem, do nových texturálnych, až hyperrealistických podôb. Na poslednom albume zároveň pracujem veľa s nahrávanými zvukmi, nástrojmi a so spevákmi, takže vyvarovať sa sterilnosti bolo o niečo jednoduchšie.

K vaší aktuální nahrávce: tisková zpráva uvádí, že "více než cokoliv jiného je deska 'Blurry AF' především prostředníčkem vztyčeným směrem k tribalismu, který můžeme sledovat v různých hudebních scénách a subkulturách". Co jste tím myslel?

Isama Zing, MeetFactory, Praha, 26.1.2016
© Jan Kuča
Tá veta potom pokračuje a rozvádza to na celospoločenský kontext. Ale áno, myslím si, že aj v hudbe existuje istý typ žánrovej segregácie. Napríklad väčšina fanúšikov Zrní málo pravdepodobne zavíta do Ankali a naopak. Aj v samotnej elektronickej scéne existuje tento rozmer, či už je to kvôli tomu, že jedny označujú druhých za príliš komerčných a tí druhí za príliš veľký underground, alebo len čisto žánrovo nie sú otvorení inej hudbe. Jeden z dôvodov, prečo sa album volá "Blurry AF", je úmysel tieto hranice zotrieť a plynulo prelínať. Či sa to podarilo, musia posúdiť poslucháči.

Na každé skladbě z alba s vámi někdo spolupracoval. Byl to záměr už od začátku, nebo tento koncept vyplynul až časem?

Od začiatku som chcel, aby to bol kolaboratívny album, chcel som sa nechať inšpirovať premýšlaním iných hudobníkov a vytvoriť tak snáď bohatšie, pestrejšie dielo. Konkrétne spolupráce vznikli v priebehu tvorby albumu. Každý track si sám vypýtal, s kým chce spolupracovať, a ja som enormne vďačný všetkým, ktorí do toho šli so mnou.

Seznam těch spolupracovníků je více než pestrý. Podle čeho jste si je vybíral?

Podľa toho, s kým som si hudobne a aj osobne blízko, a ako som naznačil v predošlej odpovedi - každý track si sám vybral, s kým chce spolupracovať.

Koho bylo nejtěžší přemluvit, pokud jste tedy přemlouval?

Našťastie som nemusel nikoho prehovárať.

A která z těch spoluprací je vám nejcennější, které si nejvíc vážíte?

Všetky sú pre mňa veľmi cenné, vážim si čas a energiu, ktorú do toho tí ľudia nezištne vložili. Je radosť mať tak talentovaných a srdečných kamarátov.

Isama Zing

Hudební producent, skladatel a zvukový inženýr Jonatan Pastirčák vystupuje na hudební scéně jako Pjoni nebo Isama Zing. Hudební produkci studoval na SAE Institute v Londýně, muzice se ale věnuje už od dětství (jeho první kapela se jmenovala Tucan a založil ji, když mu bylo kolem deseti let). Ve větší známost vešel coby součást dua Ink Midget & Pjoni, s nímž získal ocenění Radio Head Award. Spolupracoval s Katarziou, produkoval alba skupin Zrní či Zvíře jménem Podzim, na kontě má i soundtracky k filmům ("V síti", "Čiary", "Špina" a další) i k divadelním představením (například "Antigona" se zmiňovanou Katarziou). Pod pseudonymem Isama Zing vydal v roce 2017 debutové eponymní EP, na něž letos v listopadu navázal albem "Blurry AF".

V tracklistu jsou i dvě romské balady zpívané Irenou Pokutovou a Bélou Pokutou. Co vás na romské muzice fascinuje?

Na rómskych ľudových piesňach (hlavne baladách) ma fascinuje tá hlboká surová emócia, ktorá vám ide roztrhnúť srdce. Fascinuje ma to už veľmi dlho. Je to niečo enormne vzácne a žiaľ to asi vychádza z autentickej bolesti a ťažkého života, ktorý tí konkrétni speváci žijú. Rozhodne to nie je niečo, čo by sa dalo zovšeobecniť na rómsku hudbu ako takú, týka sa to konkrétnych ľudí/hudobníkov. Som veľmi vďačný Jane Belišovej, ktorá tieto piesne zbiera a tvorí bohatý archív, bez nej by postupne upadli do zabudnutia.

Počítáte s některými hosty pro případné živé uvedení desky?

Bol by som rád, keby sa aspoň jeden dva koncerty so spevákmi z albumu podarili.

Isama Zing, MeetFactory, Praha, 26.1.2016
© Jan Kuča
Cestujete mezi Prahou a Bratislavou. Jak do vašeho života zasáhl koronavirus? Jak coby muzikant vnímáte protiepidemická opatření a pomoc umělcům v Česku v porovnání s opatřeními a pomocí na Slovensku?

Bolo to veľmi zvláštne, hlavne na začiatku, keď nastúpil prísny lockdown, zrazu sa nedalo cestovať do Prahy. Niečo, na čo som bol zvyknutý ako na samozrejmosť, zrazu nebolo možné a netušili sme, ako dlho to bude trvať. Prvé mesiace pandémie mi naozaj mnoho roboty odpadlo a mal som viac voľna, čo sa musím sebecky priznať, mi aj dosť dobre padlo. Ja som mal to šťastie, že som stále nejakú robotu mal, veľa ľuďom však odpadli všetky príjmy a boli na tom veľmi zle. Keďže sám som o pomoc nežiadal, neviem posúdiť, nakoľko bola dostatočná. Rozhodne však viem, že bola extrémne pomalá a nedomyslená. V českej pandemickej pomoci sa neorientujem dostatočne, aby som to vedel porovnať. Som rád, že na Slovensku vznikla akási vzájomná solidarita a spolupráca medzi hudobníkmi naprieč žánrami, vďaka ktorej boli schopní spoločne zreteľne komunikovať s vládou a korigovať opatrenia.

Co dělal Isama Zing, víme. Co teď dělá Pjoni?

Pracuje na viacerých soundtrackoch k filmom a divadlám a potom snáď bude trochu času aj na prácu na novom albume.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Architects - The Sky, The Earth & All Between 9/10
Recenze: Architects na "The Sky, The Earth & All Between" staví katedrálu z chaosu a emocí Architects se na novém albu "The Sky, The Earth & All Between" vydávají na odvážnou cestu mezi chaosem a harmonií. Syrové riffy, progresivní prvky i emotivní texty vytvářejí apokalyptickou symfonii, která fascinuje i zneklidňuje.... čtěte zde
Vydáno: 03.03.2025 00:00 v sekci Recenze
Dirkschneider, SaSaZu, Praha, 1.3.2025
Naživo: Dirkschneider v Praze důstojně oslavil čtyřicet let alba Accept "Balls To The Wall" Německý titán Udo Dirkschneider, kromě své již dlouhé roky zavedené kapely U.D.O., už nějakou dobu pendluje po světě také s hity své kdysi domovské skupiny Accept. Do Česka se vrací často, přesto se mu koncert k výročí oslav... čtěte zde
Vydáno: 02.03.2025 17:10 v sekci Naživo
Petr Muk - Vteřina věčnosti (jubilejní kompilace 1997 - 2025) 7/10
Recenze: "Vteřina věčnosti" přináší solidní ohlédnutí za sólovou kariérou Petra Muka Petr Muk se stal personou, která se zvláštním způsobem otiskla do historie našeho popu. I když jeho největší sláva trvala zhruba dekádu, lidé na něj stále vzpomínají a vzpomínat nejspíš dál budou. Po patnácti letech od jeho... čtěte zde
Vydáno: 02.03.2025 08:00 v sekci Recenze
Taky se vám občas do mozku zahryzne hudební červ?
Blogísek ultrapopaře: Taky se vám občas do mozku zahryzne hudební červ? Když jsem vymýšlel název svého soukromého koutku na musicserveru, Blogísek ultrapopaře jasně vyjadřoval, jakou hudbu mám rád a že se bude jednat o spíše nevážné postřehy. V dosavadních článcích se mi to úplně nepovedlo,... čtěte zde
Vydáno: 01.03.2025 08:00 v sekci Publicistika | Blogísek ultrapopaře
Loreen, Roxy, Praha, 27.2.2025
Naživo: Loreen do Prahy dovezla nekonečné čekání na E/euforii Vyhrát jako jediná žena v historii Eurovizi hned dvakrát, to už chce trochu toho fištrónu. Jak je ale na Švédce Loreen vidět, celosvětový věhlas to stejně nezařídí. Na svém aktuálním turné objíždí evropské kluby se zhruba... čtěte zde
Vydáno: 28.02.2025 16:30 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: Ondřej Galuška z Eggnoise nahrál jednu z nejosobitějších desek letošního roku (15.10.2022 17:30)
- Vivat Moody Moon Noize vol. 3 oživí historické centrum Prachatic (27.07.2022 09:27)
- Naživo: Katarzia na křtu desky "n5" nabídla minimalistický, ale silný zážitek (01.05.2022 18:15)
- Full Moon Forum chystá v březnu label night (22.02.2022 15:19)
- Publicistika: Dvacet nejlepších domácích desek roku 2021 podle musicserveru (20-16) (21.01.2022 18:30)
- Recenze: Isama Zing zůstal na "Blurry AF" věrný pestrosti a živelnosti (10.01.2022 00:00)
- Nové desky 46/2021 - od Adele přes Roberta Planta s Alisson Krauss po Stinga (24.11.2021 19:30)
- Isama Zing za pomoci Táni Pauhofové či Aid Kida vydává nahrávku "Blurry AF" (22.11.2021 17:07)
- Recenze: (Skoro) hodina mezi psem a vlkem? (23.09.2019 00:00)
- Katarzia a Pjoni spojili síly. Antigonu pokřtí v MeetFactory (28.11.2018 08:10)

ALBUM TÝDNE 09/2025

Architects
The Sky, The Earth & All Between

Architects se na novém albu "The Sky, The Earth & All Between" vydávají na odvážnou cestu mezi chaosem a harmonií. Syrové riffy, progresivní prvky i emotivní texty vytvářejí apokalyptickou symfonii, která fascinuje i zneklidňuje. Celkový dojem nekazí ani to, že se nevyhnuli několika předvídatelným momentům.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 04.03.
Dean Lewis (AUS) (Forum Karlín, Praha)
Út 04.03.
Animals As Leaders (US) / Night Verses (US) (Roxy, Praha)
St 05.03.
Alex Warren (US) (Roxy, Praha)
Pá 07.03.
The Underground Youth (UK) (Futurum Music Bar, Praha)
So 08.03.
FKA Twigs (UK) (Forum Karlín, Praha)
Ne 09.03.
The Game (US) (Roxy, Praha)
Po 10.03.
Joost Klein (NL) (Forum Karlín, Praha)
Út 11.03.
God Is An Astronaout (IRL) (MeetFactory, Praha)
Út 11.03.
Bloodywood (IN) (Roxy, Praha)
St 12.03.
Skunk Anansie (UK) (SaSaZu, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber Prince Vladimír Mišík The Prodigy Marka Rybin Lady Gaga Prouza Beyoncé Gaia Mesiah Madonna Kabát Lucie Vondráčková Viktor Sheen Taylor Swift Queen Coldplay The Weeknd Vypsaná fiXa Hugo Toxxx Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím