shop.musicserver.cz
Richard Krajčo (Kryštof) - Když je písnička dobrá, nezáleží na tom, kdo ji zpívá

Richard Krajčo (Kryštof) - Když je písnička dobrá, nezáleží na tom, kdo ji zpívá

Vydáno: 08.10.2021 08:00 v sekci Rozhovory - Josef Martínek | foto: Jaroslav Fikota

Album "Halywůd" vydává skupina Kryštof šest let po předešlé řadovce "Srdcebeat" a znovu je plné radostných melodií. V textech se však Richard Krajčo dotýká i aktuálních společenských témat. "Během období koronaviru jsem pociťoval, jak moc nechci o některé věci přijít," vysvětluje v rozhovoru.

Vaši novou desku, vycházející 8. října, provází téma hollywoodských snů. O čem momentálně sníš ty?

Spoustu svých snů jsem si už splnil. Po koncertech na fotbalovém stadionu na Strahově jsem přemýšlel, jestli jsem neztratil svůj hnací motor. A došel jsem k tomu, že vše, co dělám, mě musí hlavně činit šťastným. A pak je jedno, jestli hraji pro 40 tisíc lidí na vyprodaném stadionu, nebo pro 300 diváků v klubu či v divadle. Každý okamžik svého života chci prožít tak, aby mě naplňoval.

Kryštof - Halywůd
© Universal Music
Svůj "Halywůd" jste symbolicky situovali do oblasti Ostravy, odkud pocházíte. Říká se, že Moravskoslezský kraj je tvrdý a nikdo v něm nedostane nic zdarma. Jak těžké je dovolit si v něm snít?

Člověk musí mít sny - a ještě víc to platí právě v prostředí, které je vůči nim možná trochu skeptické. Je pravda, že to vyžaduje intenzivnější vůli, aby bylo možné prorazit pomyslnou bariéru. Beze snů, vůle, cesty a cíle totiž nedosáhneš ničeho. Rodný kraj dnes vnímám nejen jako svou domovinu, jsem mu zároveň vděčný za to, že mi umožnil si za svými sny jít. Dal mi tím vlastně svůj dar, protože mě nutil chtít dokázat, že to jde. A že dobré může být nejen to, co se děje v Praze a okolí.

Na obalu alba je zachycena halda Ema, ostravský kopec stojící na odpadu z tamních dolů. Vážou tě k tomuto místu, ze kterého je prý krásný výhled na celé město, nějaké osobní vzpomínky?

Pro nás všechny má halda Ema osobní význam, každý z nás se tam byl podívat. Říká se jí český Vesuv, my říkáme, že je to naše nejvyšší hora, náš klenot, symbol Ostravy. Doly k nám vždy patřily a nikdy nám je nikdo neodpáře. Dnes už je Ostrava úplně jiné město než kdysi, ale stejně na ni spousta lidí kouká skrz prsty a říká, že je to město černé a plné špíny. A hodně místních si to stigma nese s sebou a myslí si, že se odtud dá jen stěží někam propracovat. Já tento názor nesdílím - naopak si myslím, že i Ostrava může být tím Hollywoodem. Celá kapela tam zůstala, a přesto žije svůj hollywoodský sen. Pro nás zkrátka nese halda Ema hned několik symbolů - proto jsme právě na ni umístili nápis "Halywůd". Ten jsme úmyslně napsali tak, jak by ho napsal každý Ostravák.

Na "Halywůdu" se nepodíleli američtí producenti Yaron Fuchs a Ido Zmishlany, kteří s vámi pracovali na předešlých deskách. Bylo to vinou covidu a složitějšího cestování, nebo se zkrátka spolupráce s nimi vyčerpala?

Původně jsme měli celé album nahrávat ve Francii. Zamluvili jsme si studio 150 kilometrů jižně od Bordeaux, asi pět kilometrů od nádherné pláže. Chtěli jsme zde strávit tři týdny času, covid nám to ale zhatil. A zhatil nám i to, s kým bychom pracovali. Když bylo jasné, že zůstaneme doma, přesně jsem věděl, s kým chci které písničky udělat.

Kryštof
© Petr Hrubeš
Na ty s retro zvukem jsem oslovil Martina Šebestíka alias Armina Effenbergera, jehož Cartonnage považuji za asi nejvíc retro kapelu, jaká u nás kdy byla. Kytarové songy jsem chtěl dělat s Lukášem Chromkem, se kterým jsem jako s producentem pracoval už na písničce "Srdce nehasnou" pro Karla Gotta. Dále se zapojili fiedlerski a Ondřej Žatkuliak. Zahraniční doteky ale na desce přece jen jsou, "Hned teď (pojď být světlometem)" dělal Angličan Yoad Nevo, "Vánoční" se míchala také v Anglii. Nevylučuji, že se ke spolupracím s mezinárodními producenty do budoucna vrátíme, ale už jsme si je vyzkoušeli. Potkalo nás to v době, kdy nás to mělo potkat, a teď jsme se vydali zase jinou cestou.

Na předešlou řadovku "Srdcebeat" z roku 2015 navazuje novinka tím, že je vesměs optimistická a plná energických písní. Zažíval jsi šťastná léta?

Období koronaviru přineslo do našich životů spoustu doteků. Pociťoval jsem v něm, jak moc nechci o některé věci přijít, jak moc chci intenzivně prožít každý okamžik. I doma jsem chtěl žít na plné pecky. Třeba v písni "Vohul basy" zpívám o tom, že děkuji svojí ženě za každé rande v obýváku a za každý společný hřích. Na desce jsou i songy "Chci žít" a "Šampioni", do kterých jsem naopak vložil trochu vzdoru. Popisuji v nich všechno, co se ve mně dělo - a nemusí to být podle mě nutně zpracováno do smutné písničky, spíše se to snažím ze sebe dostat energicky, vykřičet to na povrch.

Zrovna "Šampioni" působí jako skrytý protestsong. Zdá se, že zde trochu narážíš na všemožné zákazy, vyhlašované pro údajné vyšší dobro…

Jsem rád, když si někdo ty texty poslechne a přemýšlí o nich. Když jsme totiž vydali singl "Halywůd", zarazilo mě, že se snad nikdo nezamyslel nad sarkasmem, který jsme do slov ukryli - nad tím skutečným, co je zabaleno do třpytivého obalu. "Šampioni" si to s sebou nesou také. Měl jsem občas pocit, že příkazy schovávané za vyšší dobro nám chtějí vzít to, co máme rádi, to, co nás lidi dělá lidmi - radost, emoce, setkávání, objímání, zkrátka sociální život, který jako lidské bytosti potřebujeme.

Písně "Šampioni" a "Chci žít" tedy vznikly v posledním roce a půl, v době koronavirové?

"Šampioni" ano, "Chci žít" jsem napsal už před covidem. Ta spíše reflektuje to, jak nám neustále někdo diktuje, jak máme žít a co je správné. Koronavirem se to pouze prohloubilo. A netýká se to jen médií, pociťoval jsem to ze všech stran. Schováváním se za vyšší dobro jsme ztratili toleranci k odlišným názorům - ty jsme hodili do škatulky fake news či čehokoliv nepohodlného. O tom je "Chci žít".

O skladbě "Vohul basy" tisková zpráva uvádí, že "svou atmosférou připomíná tvorbu světové superstar The Weeknda". U singlu "Halywůd" zase někteří lidé psali v diskuzích, že jim evokuje Post Malonea. Baví tě a inspiruje současná pop music?

Možná v té tiskovce spíše mělo být napsáno, že nás inspirovali Limahl s "Nekonečným příběhem" a taky Michal David a Dalibor Janda se svým "Hurikánem". (smích) Jen by to asi neznělo tak cool a tak trendy. Vůči těmto dvěma muzikantům se totiž určitá část společnosti vymezuje, přitom tady nesmazatelně zanechali svůj hudební otisk. A myslím si, že kdyby zrovna Michal David v osmdesátých letech působil někde jinde než v České republice, tvořil by stejně a stala by se z něj velká hvězda světového formátu. Inspirace je spíše tam. A tam - v období osmdesátých let - zřejmě čerpal i The Weeknd. Takže bych neřekl, že jsme se nechali ovlivnit remakem, byť bezvadně udělaným. Retro návrat mě ale obecně potěšil, z mého pohledu to začalo vynikajícím soundtrackem k seriálu "Stranger Things". My jsme se o retro zvuk pokoušeli už dřív, třeba na "Srdcebeatu" jsme měli písničku "Vysněnokrajina", která hodně inklinovala k osmdesátým létům. Teď se to jen prohloubilo.

Richard Krajčo
© Jaroslav Fikota
Vraťme se ještě k původní otázce - baví tě a inspiruje současná pop music?

Vždy najdeš něco, co tě baví a inspiruje. Samozřejmě že když sleduješ, co vzniká, a zároveň nechceš vydávat osmé "Magnetické pole", pak to na tobě nějaký otisk zanechá. Je ale otázka, nakolik je člověk schopen tyto vjemy implementovat do tvorby tak, aby ho to opravdu bavilo, aby cítil, že je to on. Někdy se to povede, někdy ne a někdy to ani dělat nechce. Takže ano, já současnou hudbu poslouchám a sleduji a někdy si třeba ani nemusím uvědomit, že jsem něčemu blízko - zase taková databanka nejsem.

Ovlivňují tě i tvoje děti a to, co ony poslouchají? V "Blízkých setkáních" Terezy Kostkové jsi mluvil o tom, že jim dáváš novinky vždy poslechnout a stále ještě pro ně vaše hudba není trapná.

Zatím pořád ještě nejsme trapní! Momentálně jsme prý dokonce jediná česká kapela, která se dá poslouchat. (smích) Jsem zvědav, jak dlouho nám to vydrží. Děti díky TikToku konzumují obrovské množství útržkovité hudby. Díky nim jsem si leccos, co mě v tom útržku zaujalo, našel přes Shazam a oblíbil si to. A funguje to i naopak. Nedávno se u nás vzedmula vlna popularity Måneskin, kteří převzali písničku "Beggin’". Ptal jsem se dětí, odkud ji mají, a dozvěděl jsem se, že ji prý zpívají Måneskin. Velmi se divily, když jsem jim pustil verzi od Madcona. Vzájemně se tedy obohacujeme, ony mi pouštějí moderní hudbu, já jim zase tu starší. Musím říct, že mají hodně rády muziku osmdesátých let - i tu českou. Nejsou totiž zatíženy žádnými předsudky, které tady i po těch desítkách let nesmyslně zůstávají. Rozhodující pro ně je, jestli to je dobrá písnička. A to se mi líbí - na tom, že to musí být dobrá písnička, jsem totiž sám vyrostl. Pak je přece jedno, jestli ji zpívají Brontosauři nebo Måneskin.

Na albu se - vyjma "Vánoční" - nachází už jen jedna pomalejší píseň: "Do nebe se propadám". Na to u vás fanoušci v začátcích kariéry nebyli zvyklí. Je to ilustrací toho, jak jste se jako kapela za dvacet let od svého debutu vyvinuli?

Spíše jsem se já jako autor trochu posunul. Žiji jinak svůj život a jinak třídím emoce, které mi pomáhají skládat. Mám větší radost ze života, opustila mě určitá mladická deprese. A to se v tvorbě odráží - na hudbě i v textech, které začaly být trochu přímočařejší a sdělnější. Řekl bych, že je to přirozený vývoj.

Reakce na singl "Halywůd" byly různorodé - od nadšených až po ty úplně zavrhující. Jak jste si za poslední roky zvykli na kritiku? Dokážete ještě oddělit tu dobře míněnou od osobních útoků?

V posledních měsících a letech jsem přestal diskuze na internetu sledovat. Žádné bouřlivější reakce jsem tedy nezaznamenal - ani jedny, ani druhé. Zkrátka jsme písničku vypustili, nám se líbí a v ten moment už si začíná žít svým vlastním životem. Vzhledem k tomu, jak velkou a širokou máme základnu fanoušků, se pravděpodobně nikdy netrefíme do vkusu všech. Těší nás ale to, že po celé léto fungovala skvěle na koncertech.

Kryštof

Sedmičlenná skupina z Havířova vznikla již v první polovině devadesátých let, výraznějších úspěchů se však dočkala až v novém miléniu. Debutové album "Magnetické pole" z roku 2001 obsahovalo i průlomový hit "Lolita" a od té doby zájem o formaci vytrvale rostl. V roce 2017 již byl Kryštof takovým fenoménem, že k příležitosti svých pětadvacetin po dva večery zaplnil fotbalový stadion na Strahově. Richard Krajčo & spol. získali také celou řadu ocenění, včetně prvního místa v kategorii skupin ankety Český slavík 2013 nebo opakovaného triumfu na Cenách Anděl. Osmá řadovka "Halywůd" vychází šest let po předešlé studiové nahrávce "Srdcebeat".

Když vydáváte nějakou novinku, nejste v kapele ani trochu zvědaví, zda se bude lidem líbit?

Pro mě je v tomto směru důležitý právě otisk na koncertech. Nedávno jsem hrál sám s trumpetistou na jedné soukromé akci u Opavy a "Halywůd" nebyl v setlistu, měli jsme totiž omezený časový prostor. Ovšem když začali diváci vyřvávat, že chtějí "Halywůd", řekl jsem si: Tak jo. A zahráli jsme ho. To je podle mě vše, co potřebuje kapela vědět. Singl jsme natočili tak, jak jsme chtěli a jak se nám líbí, vydali ho - a pak budeme dělat co? Opájet se úspěchem, nebo se naopak utápět v depresích? Na to už jsem starý. Když ve studiu při nahrávání tančíš a kluci se plácají po ramenou, jak je to super, pak víš, že to nemůžeš udělat lépe. Horší by bylo tam lamentovat, že to pořád není ono.

Kryštof
© Petr Hrubeš
Překvapilo mě, že se na desku dostala i písnička "Milan Baroš"…

Mě taky! (smích)

Když vyšla, zdálo se, že je to spíše legrácka reagující na momentální téma.

Ona to je legrácka. Jenže si začala tak moc žít vlastním životem, že kamkoliv přijedeme, všichni chtějí "Milana Baroše". Stal se z ní zkrátka virál. Když jsme loni s mou ženou Karin chystali silvestrovský live stream z chotěvického kostela, nechali jsme lidi hlasovat, jaké písničky máme zahrát. Přišly tisíce hlasů, které jsem pak ručně čárkoval a sčítal. První skončila "Srdce nehasnou", druhá "Vánoční" a třetí právě "Milan Baroš". A tak jsme si řekli, proč ji na desku nedat - je přece součástí doby, ve které "Halywůd" vznikal.

"Srdce nehasnou" tedy naživo také zpíváš?

Ano, Karel mě poprosil, abych ji hrál. Věděl totiž, že sám si ji už nestihne ani jednou živě zazpívat. Možnost sice byla, nabídky přicházely, ale on nechtěl - nebyl už v takové kondici, aby si na to troufl. Říkal mi: "Budeš ji hrát, protože ta písnička tady musí zůstat." Dostal jsem od něj tak trochu úkol. A lidi jsou za ni vždycky vděční - jinak by si ji totiž doma pouštěli na YouTube. Zpívají ji s námi všichni od dětí až po nejstarší generaci.

Chystáte k albu "Halywůd" velké halové turné?

Momentálně řešíme, jak to udělat. Fanoušci totiž mají doma 110 tisíc vstupenek na naše koncerty. A byli tak hodní, že si v létě koupili dalších třicet tisíc lístků na letní vystoupení. Proto turné k albu v tuto chvíli dělat nebudeme. Teď na podzim bychom rádi odjeli akustickou šňůru po divadlech, kterou jsme už dvakrát museli odložit. V prosinci nás čekají dvě O2 areny a příští rok v létě Kryštof kempy. Pokud to všechno dobře dopadne, tak teprve potom dojde na turné k "Halywůdu". A můžu slíbit, že jestli se tak stane, pak bude opravdu hollywoodské.

  • Ještě větší blbec, než jsme doufali. "V... (Anonym, 08.10.2021 09:12) Reagovat

    Ještě větší blbec, než jsme doufali. "Vůči těmto dvěma muzikantům se totiž určitá část společnosti vymezuje, přitom tady nesmazatelně zanechali svůj hudební otisk." Ano , zanechali. V naprosté devastaci hudebního vkusu většiny. Chápu, že je má Kryštof rád, protože i díky nim jsou ty jeho hrůzy tak populární.

  • Vyjímka platí u Richarda Krajča.I když je pís... (Anonym, 08.10.2021 09:15) Reagovat

    Vyjímka platí u Richarda Krajča.I když je písnučka dobrá,v jeho podání to bude pokaždé brak

  • Kryštof hraje písničky do rádia, které při j... (Anonym, 08.10.2021 09:21) Reagovat

    Kryštof hraje písničky do rádia, které při jízdě v autě nemusím přelaďovat. Pravda, cd si nekoupím - jejich hudba je určená pro jinou cílovku než jsem já.Proto je ale nebudu urážet.

    • Re: Kryštof hraje písničky do rádia, které při j... (iggy bebop, 08.10.2021 09:48) Reagovat

      Přesně teď jste vystihl, co je na nich a českém rádiožumpálovém éteru špatně. Je to prostě muzak. Chinaski, Kryštof, Ztracený, Jelen, Mirai -> Ledvina, Fiedler. Otupující bezpohlavní ničím nevybočující proud.
      Přitom v 90. letech český pop-rock tak otupělé hrany neměl. Ale dokáže si dnes někdo představit, že by mainstreamové rádia hrály něco typu Malinkého ptáčka od Buty nebo Pohyby od Lucie? Jistěže ne, je to mimo šablonu (kterou Ríša & další hudební zločinci v 0. letech definovali).

      • Re: Kryštof hraje písničky do rádia, které při j... (bigbee, 08.10.2021 13:57) Reagovat

        je to tak. jeste nedavno ten cesky pop/rock byl kvalitou uplne nekde jinde (otupele hrany - to se mi libi). Podle me je to ovsem velmi dobou. Kultura ji vzdy jen reflektuje

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Cathedral In Flames - count to nine 8/10
Recenze: Cathedral In Flames pouštějí na desce "count to nine" do svého temného světa barvy Už pět let uplynulo od chvíle, kdy se začala psát albová historie Cathedral In Flames. Pražská parta tehdy svým debutovým EP vysoko pozvedla prapor ortodoxního gotického rocku. Následující plnohodnotná studiovka "Hang Me High & Bury... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2024 08:00 v sekci Recenze
Martin Kyšperský (Květy) - Kliky na pěstích bych holku oblbnout nezvládl
Rozhovory: Martin Kyšperský (Květy) - Kliky na pěstích bych holku oblbnout nezvládl Před pár týdny vyšla už desátá deska skupiny Květy, která se jmenuje "41 minut". Nejen o ní, ale třeba i o tom, jak funguje vesmír, o mlčení s Filipem Topolem nebo o tom, zda by chtěl zpívat v Lucii, jsme se bavili s jejím srdcem i... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2024 14:30 v sekci Publicistika | Rozhovory
Jiří Krhut & Štěpán Kozub - Přeježděný vztah 7/10
Recenze: Jiří Krhut a Štěpán Kozub se vracejí emocemi nabitou deskou "Přeježděný vztah" V době, kdy hvězda Štěpána Kozuba, především coby komika a herce, vystřelila strmě nahoru, mu ve spolupráci s hudebníkem Jiřím Krhutem vyšlo překvapivě civilní album "Prásknu bičem". Na tesknost a emotivní texty debutu druhá... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2024 08:00 v sekci Recenze
Tomáš Klus - V každodennosti vidím obrovský dar, ale nerezignoval jsem ani na hlubší témata
Rozhovory: Tomáš Klus - V každodennosti vidím obrovský dar, ale nerezignoval jsem ani na hlubší témata Tomáš Klus vydal v listopadu svou osmou řadovku "Tady to máš", kterou se vrací ke svým písničkářským kořenům. Nově se chopil i producentské role. Šel po jednoduchosti, radosti a úctě k životu. Jak proces tvorby probíhal a komu... čtěte zde
Vydáno: 16.12.2024 13:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Marilyn Manson - One Assassination Under God - Chapter 1 8/10
Recenze: Jedovatý, nabroušený, ukřivděný. Marilyn Manson se na "One Assassination Under God - Chapter 1" vrátil ze zapomnění O Marilynu Mansonovi se v posledních letech dalo dočíst spíše ve společenských rubrikách než na stránkách hudebních magazínů. Pravda, stal se - a možná ne neoprávněně - tučným soustem. I na konci roku 2024 soudní pře trvají,... čtěte zde
Vydáno: 16.12.2024 00:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Recenze: I přes nedotaženost ční Gottův výběr "Snění o Vánocích" nad ostatními svátečními tituly jako maják (10.12.2024 19:00)
- Video: Singl "Život je náš" ukazuje, že u Michala Davida se blýská na lepší hudební časy (02.12.2024 08:23)
- Na okraj: Český slavík jako okno do duše domácí populární hudby (30.11.2024 09:30)
- Hlavními hvězdami Štěrkovny Open Music budou Kryštof a dvojice Krhut a Kozub (28.10.2024 10:00)
- Kniha "Příběhy skryté za písněmi KG" odhaluje pozadí vzniku některých hitů Karla Gotta (06.10.2024 18:25)
- Video: Victoria z Måneskin sólově debutuje zběsilou techno jízdou "GET UP B*TCH! shake ya ass" (05.10.2024 19:41)
- Video: The Weeknd s "Dancing In The Flames" otevírá svou další tvůrčí fázi (16.09.2024 12:30)
- Michal David slaví čtyřicet let s manželkou Marcelou. Napsal pro ni dojemné vyznání lásky (12.09.2024 13:34)
- Naživo: Poslední letošní Hrady CZ aneb Výlet mimozemšťana do jiného vesmíru (01.09.2024 20:14)
- Naživo: Tom Morello si v první den Open'eru zahrál s Måneskin a zapařil s Foo Fighters (14.07.2024 08:00)

ALBUM TÝDNE 51/2024

Marilyn Manson
One Assassination Under God

O Marilynu Mansonovi se v posledních letech dalo dočíst spíše ve společenských rubrikách než na stránkách hudebních magazínů. Pravda, stal se - a možná ne neoprávněně - tučným soustem. I na konci roku 2024 soudní pře trvají, vyšla ale také nová deska. Jaká "One Assassination Under God - Chapter 1" je?

8/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

So 21.12.
Michal Prokop & Framus 5 (CZ (Forum Karlín, Praha)
So 28.12.
Jesus Christ Superstar (CZ) (O2 arena, Praha)
Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Prince Vladimír Mišík Justin Bieber The Prodigy Lady Gaga Coldplay Madonna Linkin Park Kabát David Koller Queen Mirai Viktor Sheen Katy Perry Lucie Vondráčková Beyoncé Lucie Billie Eilish Ed Sheeran Vypsaná fiXa
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe