shop.musicserver.cz
Peter Gabriel - III (Melt)

Peter Gabriel - III (Melt)

Vydáno: 13.06.2020 13:15 v sekci Zaprášenosti - Tomáš Rozkovec | foto: Peter Gabriel

Kdo ví, jak by vypadalo další směřování Petera Gabriela, kdyby v roce 1980 nevydal své třetí bezejmenné album. Nejen kritiky, ale i širokou veřejností je hodnoceno jako naprosté zjevení na hudební scéně - myšleno jen v tom nejlepším slova smyslu. Letos uplynulo čtyřicet let od jeho vydání.

Peter Gabriel - III (Melt)

Datum vydání: 30.5.1980
Producenti: Steve Lillywhite
Skladby: Intruder, No Self Control, Start, I Don't Remember, Family Snapshot, And Through the Wire, Games Without Frontiers, Not One of Us, Lead a Normal Life, Biko

Peter Gabriel III
© facebook interpreta
Skladatel, zpěvák a de facto muzikantský všeuměl Peter Gabriel se proslavil především jako frontman a showman Genesis, kterou v roce 1967 spoluzakládal. Tu však po natočení alba "The Lamb Lies Down on Broadway" a následném turné, tedy v době, kdy měla nakročeno ke slávě, k překvapení všech opouští a vydává se na sólovou dráhu.

Peter Gabriel Genesis
© facebook interpreta
Očekávání byla veliká, neb se mělo za to, že právě Gabriel je strůjcem a středobodem veškerého úspěchu kapely. Z těchto předpojatostí vycházely i tehdejší komentáře, podle kterých byli Genesis bez něho zralí na odpis. Opak se však stal pravdou: jejich následné album "A Trick of the Tail" dobylo třetí místo v britském žebříčku a jejich hvězda, byť s menšími zakolísáními a žánrovými kotrmelci, stoupala jen vzhůru. Hlasy věštců se tak nenaplnily.

Naopak kariéra bývalého lídra byla poznamenána hledáním sama sebe i své vlastní hudební tváře. Po skvělém debutu (1977), který se vyšplhal na sedmé místo UK Albums Chart, následovala Dvojka (1978), která naznačila už jiné směry, kterými by se interpret mohl do budoucna ubírat. Jenže to jaksi stále nebylo to pravé. Obě alba byla poznamenána cejchem toho, kdo zpíval a hrál v Genesis. Této nálepky se chtěl jejich autor vehementně zbavit, ostatně i jeho bývalí kumpáni nechtěli být již více spojováni s jeho osobou.

Třetí nahrávka tak měla být naprosto jiná. Jen si na ni posluchači museli počkat další dva roky. Zpěvák je vyplnil čilým koncertováním. Jeho vystoupení si držela vysoký standard a byla velmi ceněna. Několikrát s ním hrál i jeho nedávný kolega Phil Collins. Právě tehdy se zrodila spolupráce, korunovaná přátelskou výpomocí v období, kdy se rodák z města Chobham dostal do finanční tísně v souvislosti s pořádáním festivalu WOMAD. Od Collinse dostal možnost vystoupit opět se svojí bývalou mateřskou skupinou, což byl pro mnohé fanoušky splněný sen. Jednalo se však jen o jednorázovou akci. Uskutečnila se 2. října 1982 v přírodním amfiteátru Bowl v Milton Keynes a redaktoři časopisu Melody Maker ji následně označili za událost roku.

Peter Gabriel 1980
© facebook interpreta
Zpět však ke Trojce. Gabriel si uvědomoval, že pokud se chce nějakým způsobem prosadit v ošidné sólové kariéře, musí vytvořit svůj vlastní osobitý styl. Takový, který bude mezi tunou nové hudby snadno rozpoznatelný. Jen jeho charakteristický hlas už zkrátka nestačil. Ve svém starobylém sídle Ashcombe si proto zařídil své vlastní studio a získal tím časovou a finanční nezávislost na placených studiových frekvencích. Otevřel se mu neomezený prostor pro experimentátorství. Zahořel láskou k world music (fascinace rytmy nadřazenými melodii ho ostatně neopustila dodnes) a začal zcela měnit charakteristiku svých kompozic.

Prvním signálem těchto změn se stal otvírák nového alba, skladba "Intruder". Písni vládne těžký, úderný, téměř agresivní rytmus, za který může hostující Phil Collins. Zaujme především tím, že je absolutně bez jakýchkoli činelů, což byl Gabrielův záměr, ale právě i způsobem, jakým se nahrával. Zvukový technik Hugh Padgham a producent desky Steve Lillywhite společně ve studiu experimentovali s novými krabičkami a kompresory, kterými zvuk z bicího automatu proháněli. Ve stejnou chvíli Phil ladil své nástroje a napadlo ho se k automatu přidat. To se Peterovi zalíbilo natolik, že ho požádal, ať v uvedeným rytmu bubnuje dalších deset minut, aby to vše mohl zaznamenat. A hle, zrodil se základ skladby, který mnohé překvapila. Nejenže takový zvuk ještě nikdo předtím nepoužil, styl bubnování (bez činelů) se navíc stal budoucím poznávacím znamením Collinsovy hry.

"No Self Control" pro změnu přináší nervní rytmus marimby, která stanovuje pevnou rytmickou a zároveň melodickou linku a utváří celkový zvuk kapely. A opět zde znějí výrazné a snadno rozeznatelné bicí nového frontmana Genesis. Zajímavostí je zde hostování zpěvačky Kate Bush, kterou pro hudební svět objevil kytarista Pink Floyd David Gilmour. Ta uchvátila Gabriela svým, jak sám prohlásil, "mimořádným a úžasným hlasem", který poprvé zaslechl v její písni "Wuthering Heights". Později spolu nazpívali nesmrtelný duet "Don't Give Up", který se nachází na albu "So".

Peter Gabriel pohled sklo
© facebook interpreta
"I Don't Remember" obsahuje úžasnou basovou linku hranou na Chapman stick Tonym Levinem. Ten, ač stál u všech předešlých Gabrielových studiovek, přispěl na "III" z důvodu pracovní vytíženosti pouze touto jedinou věcí. Přesto se dá konstatovat, že i on svojí specifickou hrou nový hudebníkův styl definoval. Zcela z jiného soudku a jakoby návrat k vypravěčskému stylu známému z bývalé mateřské kapely je skladba "Family Snapshot". Předkládá příběh politického atentátníka Arthura Bremera, který v roce 1972 postřelil guvernéra Alabamy George C. Wallace, a dává jej do souvislosti s atentátem na J. F. Kennedyho. Do závěru této kompozice autor vložil náhled do dětské duše budoucího vraha. Za zmínku stojí, že zde vůbec poprvé použil elektrické piano Yamaha CP 70, jehož zvuk mu učaroval u jeho bývalého kolegy Tonyho Bankse.

Samostatnou kapitolu, z ranku skutečně politického, přinášejí tracky "Games Without Frontiers", "Biko" či proti xenofobii zaměřený kus "Not One of Us". První jmenovaný, v němž opět hostuje Kate Bush, se na první pohled angažovanou písní příliš nezdá. Pojednává o evropské televizní soutěži Jeux Sans Frontières, ve které se dospělí převlékají do komických převleků a hrají přihlouplé hry. Vyzdvihuje se zde však dětinské chování dospělých, kterým maskují skutečné problémy světa, především nacionalismus, konflikty a v té době všudypřítomná studená válka. Hry bez hranic se i přes svůj minimalistický hudební doprovod staly hitem číslo jedna.

Na piedestal politické rockové hvězdy Gabriela vynesla hymna boje proti apartheidu "Biko". Vypráví příběh jihoafrického aktivisty Stevena Bika, jehož vláda nechala popravit. Žalm za smrt černošského bojovníka za lidská práva se promění v masivní umělecké a politické obvinění jihoafrického apartheidního režimu, který byl tehdy u moci. Hudebně přináší dusnou atmosféru hypnoticky pulsujícího jednoduchého rytmu, který se postupně rozrůstá o další nástroje a nakonec se, stejně jako protesty proti zbytečné smrti, rozhoří v jeden oheň, v jeden silný hlas.

Peter Gabriel 80
© facebook interpreta
Zvuk, jeho plnost a živost je vůbec výsada tohoto alba, kterému se díky obalu z dílny Hipgnosis přezdívá Melt. Přináší deset skladeb. Každá z nich je jiná, jak strukturou, tak náladou. Všechny ale voní svěžestí, novátorstvím a odvahou experimentovat. Poslech jednotlivých kompozic se na jednu stranu může stát lehce stravitelnou jednohubkou k běžnému poslechu, zároveň se posluchač může vžít do role chirurga, který se bude pitvat v jejich jednotlivých vrstvách (a že jich tam je!). Stále je co objevovat - ať už ve zmíněných rytmických sekcích či v barvách použitých nástrojů a nových zvuků. Snad s výjimkou "And Trought The Wire", která jako by vypadla z předchozí kolekce, se jedná o nadprůměrnou hudební záležitost.

Mnozí ze zpěvákových známých byli poslechem díla překvapeni. Ptali se ho, zda náhodou nebyl on tím v léčebně po choré (odkaz na "Lead a Normal Life"), zkrátka jestli se nezbláznil. Zdá se ale, že tomu bylo přesně naopak. Peter Gabriel našel svatý grál. Našel sám sebe a svůj určující hudební styl, který mu v budoucnosti přinese další přesladké plody. Ve své době se jeho Trojka, podobně jako předtím legendární Seržant, stala vzorem pro všechny, kdo to mysleli s hudební kariérou vážně, právě pro její různorodost a zároveň schopnost držet pohromadě jako jeden celek. I po letech, zvláště po posledním digitálním masteringu z roku 2016, zní ještě šťavnatěji a neztratila nic ze svého tehdejšího lesku. Rozhodně stojí za poslech i dnes.


  • Vzpomínka (Riška, 14.06.2020 09:17) Reagovat

    Díky! Skvělá recenze, naprosto mi souzní. Pamatuji si, že tehdejší "Větrník" na Vltavě zahrál asi 3 nebo 4 skladby a byla ta naprostá bomba v mých uších. Ještě dlouho jsem je na kazetě obehrával. S radostí jsem si pořídil celé CD několik let poté.

  • Skvělé LP (Pavel, 14.06.2020 14:48) Reagovat

    Výborná deska i recenze. Zrovna nedávno jsem ji poslouchal a neztratila nic ze své naléhavosti a zvukového novátorství. Díky.

  • Skvěle, zrovna jsem nedávno trojku poslouchal a ... (Petr Šrajer, 14.06.2020 23:52) Reagovat

    Skvěle, zrovna jsem nedávno trojku poslouchal a najednou je i v Zaprášenostech.

    Mimochodem, Gabriel měl prý v plánu natočit různé jazykové mutace alba, zájem o to ale projevila jen německá pobočka Virgin Records. Výsledkem je "Ein deutsches Album", což je Melt, přetextovaná do němčiny. Škoda, že se ten nápad neujal i jinde, zajímalo by mě, jak by si poradil s češtinou :)

    • Re: Skvěle, zrovna jsem nedávno trojku poslouchal a ... (Lumír, 08.05.2021 09:51) Reagovat

      To jsem slyšel někdy okolo roku 1982, na vojně v Kroměříži, na Ö3, hráli to v hitparádě, byl jsem z toho tenkrát v šoku - Gabriel zpívá německy... :-) Vlastně ty první tři desky jsem pak slyšel až potom, když jsem přijel na dovolenou, kámoši mi to tenkrát pouštěli. Byla to síla!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Doechii - Denial Is a River 8/10
Video: Nová královna rapu? Doechii v řízné "Denial Is a River" ukazuje všechny své přednosti Jestli se v loňském roce rozzářila na ženském raperském nebi nějaká skutečně výrazná hvězda, pak to dost určitě byla Doechii. Tato nadějná rapperka z Tampy, která loni vypomohla i Katy Perry na jejím singlu "I'm His, He's Mine",... čtěte zde
Vydáno: 04.01.2025 08:47 v sekci Audio / Video | Video
Toad Planet - Bloudím 7/10
Recenze: Na debutu Toad Planet "Bloudím" se to podstatné skrývá v hudbě Pod hlavičkou Toad Planet se potkali dva bráchové z Ostravska, jejich kamarád a další známý z brněnské JAMU. Dlouhá léta společného hraní do šuplíku se nakonec podařilo završit stylově barevným debutem "Bloudím", který vydal... čtěte zde
Vydáno: 03.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Marien a Epydemye, Zámecké konírny Telč, 30.12.2024
Naživo: Hurá! I Marien jsou jenom lidi. S Epydemyí přesto předvedli skvělý dvojkoncert Nádherná Telč ožívá folkem nejenom v létě, ale i o zimních svátcích. Během nich se zde konají hudební večery, které nezřídka končí až za ranního kuropění. Výjimkou nebylo ani společné vystoupení Marien s Epydemyí. V... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 12:00 v sekci Naživo
Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil
Rozhovory: Mirek Kemel - Nedokážu zpívat o věcech, které jsem sám neprožil Album "Mordyjé" patří k nejsilnějším písničkářským počinům roku 2024. S jeho autorem Mirkem Kemelem jsme si ale povídali nejen o něm. Samozřejmě došlo i na karikatury a na to, jak se ty dva obory působnosti mohou doplňovat, dále... čtěte zde
Vydáno: 02.01.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip - Soul Retrieval 9/10
Recenze: Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip hledají na "Soul Retrieval" duši. Tu svou ale nikdy neztratili Jaké to je ztratit duši a pokusit se ji zase získat zpět - tedy alespoň v tom rituálním slova smyslu? Tuto otázku si na říjnovém albu kladou domácí mnohotvární neo-psychedelici Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip. Na své páté... čtěte zde
Vydáno: 01.01.2025 10:00 v sekci Recenze
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Zeď Pink Floyd se znovu připomíná. V Praze se uskuteční akce "The Music of The Wall - Live in Concert" (21.12.2024 09:55)
- Video: Živá verze "The Piper's Call" Davida Gilmoura spojuje hudbu i obraz pořízený napříč pěti městy (16.12.2024 08:21)
- Audio: Radikální coververze floydovské klasiky "Comfortably Numb" spojila Body Count a Davida Gilmoura (24.09.2024 12:47)
- Linkin Park zbořili český digitální žebříček, David Gilmour si podmanil ten albový (19.09.2024 11:00)
- Nové desky 37/2024 - od Snow Patrol přes Xindla X po London Grammar (18.09.2024 18:00)
- Recenze: Sympaticky skromný David Gilmour spojuje na "Luck and Strange" písničkářský přístup s hudební nostalgií (16.09.2024 00:00)
- Nové desky 36/2024 - od Davida Gilmoura přes Paris Hilton po The Dead Daisies (11.09.2024 11:00)
- Video: David Gilmour zachycuje v klipu k singlu "Dark and Velvet Nights" prchavé okamžiky tvorby (19.08.2024 16:31)
- Zaprášenosti: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway: Půl století rockové opery (04.08.2024 08:00)
- Hudba v tisku: Objemná publikace "Všechny písně" se noří do nejtajemnějších hlubin hudby Pink Floyd (24.07.2024 13:00)

ALBUM TÝDNE 00/2025

Načeva
Jdem temným dnem

Pro Načevu je nezařaditelnost stavem bytí. Už od devadesátých let platí za jednu z nejvýraznějších osobností domácí alternativy a o relevanci nepřichází ani v novém tisíciletí. S letošní deskou "Jdem temným dnem" se podruhé, po albu "Zdivočelí koně", obrátila směrem k textům perzekuovaných básníků.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)
Pá 21.02.
Ericdoa (US) (Rock Café, Praha)
So 22.02.
Bullet For My Valentine (UK) + Trivium (US) (Forum Karlín, Praha)
Ne 23.02.
Cyndi Lauper (US) (O2 arena, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince Justin Bieber The Prodigy Ewa Farna Coldplay Lady Gaga Linkin Park Lucie Vondráčková Kabát Madonna Karel Gott Queen Viktor Sheen Beyoncé Vypsaná fiXa Mirai Ed Sheeran Pink Floyd Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe