shop.musicserver.cz
Opeth - In cauda venenum

Opeth na albu "In cauda venenum" nalezli svou pravou progrockovou tvář

Vydáno: 14.10.2019 00:00 v sekci Recenze - Tomáš Rozkovec | foto: facebook interpreta

Moře vody proteklo v deathmetalové řece jménem Styx a Mikael Åkerfeldt museli zaplatit Charónovi asi velké výkupné, aby jej pustil zpět z podsvětí na rodnou půdu. "Pustím tě, ale už nikdy nebudeš growlovat a z progresivního deathu jen prog budeš ctíti," dal mu převozník podmínku. A tak je tu "In cauda venenum".

9/10

Opeth - In cauda venenum

Vydáno: 27.9.2019
Celkový čas: 67:44

Skladby: Garden of Earthly Delights, Dignity, Heart in Hand, Next of Kin, Lovelorn Crime, Charlatan, Universal Truth, The Garroter, Continuum, All Things Will Pass

Vydavatel: Nuclear Blast

Mikael věděl, že tato idea je dobrá, a souhlasil. A počal ji bez skrupulí s myslí a vůlí vlastní naplňovat...

I tak by se dala specifikovat novinka od Opeth. Trochu komplikovaný latinský název "In cauda venenum" je pro téma celého alba výstižný. V překladu může znamenat cosi jako "Jed na konci ocasu", což je metafora ke štířímu článkovitému ocasu. Článek po článku k posluchači putují jednotlivá slova, aby na jeho konci odhalila záměr či prohlášení, které je pro uši nežádoucí. Což je onen zmíněný jed. Ve zkratce řečeno - nelibě znějící pravda. Åkerfeldt zde velmi kriticky mluví o současné povrchní a pokrytecké společnosti. Otrávený prvek se však ani náznakem nenachází v hudbě zmíněné novinky. Ale pojďme si to shrnout popořadě.

Jak již bylo řečeno, Opeth již dávno opustili škatulku progresivního death metalu a albem "Heritage" se pustili do klidnějších vod. Opustili svůj dravý projev (včetně growlingu) a čím dál častěji do své tvorby začali zahrnovat prvky a postupy klasického art/prog rocku. Množina ortodoxně metalově založených posluchačů to samozřejmě nesla nelibě, zároveň však přibyli noví, ti, co po kapele pošilhávali z důvodu hudební progresivity. Ta byla sice patrna vždycky, ale nejzářnějším příkladem se mohla zdát právě poslední nahrávka "Sorceress" (2016), na níž se uskupení vydalo až trochu nezdravě cestou lemovanou alejí legend sedmdesátých let (Led Zeppelin, Jethro Tull, Genesis, Pink Floyd), jejichž odkazy čněly téměř z každé skladby.

Toto naštěstí u novinky odpadlo. Opeth jsou zpět. I když jak se to vezme... Všech deset nových kompozic přináší asi nejucelenější celek od dob "Blackwater Park". Netroufám si tvrdit, že jsou si tato alba podobná, byť nějaká konceptuální spřízněnost tu je. Za onu ucelenost však může jiný fakt. Ač se dlouho ví, že Opeth jsou skupinou jednoho muže, zde znějí sehraně, jako by se našli a konečně vědí, jakým směrem jít.

Těžko vyzdvihovat jakýkoli z aktuálních tracků, kolekce zní výtečně jako celek.Přesto první čtyři skladby (nepočítám-li "Garden of Earthly Delights" v podobě jakéhosi klávesového intra) jsou asi tím nejpovedenějším, co kapela za posledních osm let nahrála. Zvuk je takový klasicky opethovský, lehce pod dekou, nicméně z něj čím dál více ční téměř dominující sedmdesátkový mellotron stále více se prosazujícího Joakima Svalberga. Tenhle chlap dokáže opravdu zvuková kouzla.

Pak tu jsou kytary (Åkesson/Åkerfeldt). Velký prostor zde má akustická kytara, rozuměj zvuk nezkreslený jakýmikoliv efektovými krabičkami. Celkovou zvukovou hutnost dokresluje excelentní Mendézova basa s Axenrotovými bicími.

Některé kompozice jsou, na rozdíl od těch z předchozích let, postaveny na různě kroutících se etudových kytarových riffech, což někdy může být už za hranou schopností posluchače vše vnímat. To je ovšem úděl progresivního rocku. Zároveň je stále možné velmi čitelně rozeznat styl starých dobrých Opeth. Je přitom nutno vyzdvihnout Åkerfeldtův zpěv, který dokáže chytnout za srdce, křehce zapůsobit ("Lovelorn Crime"), znepokojit i být řádně naléhavý ("Charlatan"). Stylově nejpestřejší je zde temně pekelná jazzůvka "The Garroter". Závěr pak obstarává dvojce epických skladeb "Continuum" a "All Things Will Pass", jež vytvářejí působivé až osudové finále.

Jednotlivé mnohovstevné kompozice jsou velmi dobře vystavěné a vygradované a drží posluchače ve střehu tak, že i po několikátém poslechu je stále na co se těšit. Byť nezřídka přesahují délky sedmi minut, nenudí. Navíc jsou umně propojeny (podobně jako tomu bývalo u Pink Floyd) zvukovými ruchy. Je možné slyšet dětské, ženské a mužské dialogy. Potíž je v tom, že hlasy jsou bohužel ve švédštině, což trochu narušuje koncept alba v angličtině, který formace proklamovala. K tomu se váže i známá zajímavost. "In cauda venenum" vyšlo ve dvou jazykových mutacích - v rodné švédštině a angličtině. Hudebně se od sebe neliší. Dokonce ani intonačně se obě verze nikterak nerozcházejí. Při poslechu švédské mutace si posluchač může uvědomit, jak je švédština podobně zpěvná jako angličtina. Ve srovnání třeba s Kaipou a jejich albem "Inget nyt tunder solen", na kterém jejich rodný jazyk působí lehce jako odnož maďarštiny, zde vůbec neruší.

Upřímně řečeno, tahle deska není láska na první pohled. Po prvním poslechu nezaujme. Ale to je podobné jako s přehlíženou ženou, která kolem vás již dlouho chodí. Nejprve si říkáte: Sakra co to po mě chce?! Po nějakém čase ale začnete přemýšlet: Však ono na ní něco je! A pak si znovu poslechnete její hlas, všimnete si i jejích očí, vlasů, těla. A po další schůzce si už sami přiznáte: Ona je vlastně fajn. Zamilujete se do ní. Pomalu, ale bezhlavě, bez příčiny. Naprosto vás učaruje.

A takhle je to i s "In cauda venenum". Postupně posluchače vtáhne do jakéhosi krásného příjemného a magického oparu. Zaujme svým vnitřním pnutím, energií, temnotou, ale též neklidem typickým právě pro alba z období od "Blackwater Park" po "Watershed". Co na tom, že se zde nestřídá growl s civilním zpěvem. Parta kolem Åkerfeldta na to šla už trochu jinak. Zní výrazně dravěji, tvrději a hlavně komplexněji než na předchozích třech albech. Muzikanti dokážou velmi úderně zahřmít. Metal, natož pak death, to ovšem není. Spíše jde o modifikovaný progresivní hard rock. Čert vem škatulky, když je to ku prospěchu posluchačova ucha. Ten zde skutečně zažívá zvukové či kompoziční hody. Je pravdou, že kdo očekával návrat k death metalu, může být zklamán.

Zdá se, že Opeth už konečně našli cestu. Sice ne tu metalovou, ale progresivní. A budiž jim to ku prospěchu. Snad jediná možná výtka k nově vydanému dílu směřuje k jisté a stále větší podobnosti s tvorbou Stevena Wilsona, spřízněné duše švédské formace, respektive jejího principála.

A protože Mikael věděl, že se mu podařilo Charóna oklamat, při svých živých kázáních svým věrným dál rád growluje a sjíždí řeky death metalu, stejně jako vyšívá krásné květy na progrockových lučinách. Osvobodil tak svoji duši. Začal žít, skládat a hrát tak, jak mu jeho vlastní nitro říkalo.


  • Ze začátku mi vadil ten odklon ale postupně si ... (Fimi, 14.10.2019 09:38) Reagovat

    Ze začátku mi vadil ten odklon ale postupně si na to zvykal a našel v Heritage, P Communion a Sorseress zalíbení a ocenil jsem to. Nové album je dle mě naprostý vrchol kapely. V každé skladbě jsou úžasné melodie, rytmika a jalvne hlas kterým zpěvák překonal sám sebe a podal naprosto fantastický výkon... To album poslouchám několikrát denně a pořád mě neomrzelo.. Výborné

  • A co Tool? (Honza, 14.10.2019 13:06) Reagovat

    Nové Tool recenzovat nebudete? Už je to docela dlouho od vydání...

    • Re: A co Tool? (Anonym, 21.10.2019 11:16) Reagovat

      No,mohli by stejně tak nové KoRn

  • Pokud (Doktor Slovo, 14.10.2019 13:32) Reagovat

    v něčem dosáhnu dokonalosti,tak jako Opeth v death metalu,nebo třeba Emperor v black metalu,bylo by pokračování už jen sice výbornou,ale pouze nastavovanou a tudíž zbytečnou kaší.Cesta progrese je pro tyto génie jedinou správnou a jen hlupák by jim to mohl zazlívat.Takže jen tak dál,prog rules!

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Ethel Cain - Perverts 9/10
Recenze: Ethel Cain se v ambientním projektu "Perverts" noří do temných zákoutí lidské psychiky Ethel Cain není v hudebním světě žádným nováčkem. Americká umělkyně prokázala svůj talent a jedinečné charisma už na svém kritikou oceňovaném albu "Preacher's Daughter". Jak si ale éterická zpěvačka vede na aktuální řadovce... čtěte zde
Vydáno: 13.01.2025 00:00 v sekci Recenze
Manic Street Preachers - People Ruin Paintings 8/10
Video: Manic Street Preachers se ve vizualizéru k "People Ruin Paintings" ponořili do odstínů šedé Manic Street Preachers se v loňském roce sice vydali na šňůru s kolegy z kapely Suede, i přesto ale zůstali velice produktivní také ve studiu. Nejčerstvějším počinem britské formace je singl "People Ruin Paintings", který definuje... čtěte zde
Vydáno: 12.01.2025 11:17 v sekci Audio / Video | Video
Helena Vondráčková - Best of The Best (2LP) 8/10
Recenze: Formát dvou vinylů je pro výběr "Best Of The Best" Heleny Vondráčkové málo Helena Vondráčková se chystá na svůj další koncert v O2 areně. Zavítá tam v únoru a lístky stále seženete. I konec loňského roku však měla dost hektický, mimo jiné vydala několik nosičů, včetně 2LP "Best Of The Best", které... čtěte zde
Vydáno: 11.01.2025 08:00 v sekci Recenze
Kryštof Michal (Portless) - V padesáti už člověk nemá vnitřní touhy stát se mistrem světa ve všem
Rozhovory: Kryštof Michal (Portless) - V padesáti už člověk nemá vnitřní touhy stát se mistrem světa ve všem Kapela Portless vydala v závěru loňského roku po sedmi letech svou třetí řadovku. Na desce "Recharged" najdeme sedm písní. O tom, jak trnitá cesta k nim vedla, jsme si pohovořili s frontmanem Kryštofem Michalem. Zabrousili jsme i do... čtěte zde
Vydáno: 10.01.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Rozálie - Já už nechci 9/10
Video: Rozálie vysílá písní "Já už nechci" jasné poselství Rozálie vydala na podzim minulého roku nahrávku "Láska, hlína, rýč", svou druhou, ryze autorskou řadovku s charismatickým rukopisem, která zrcadlí jeden uplynulý vztah. V souvislosti s deskou vyšel stejnojmenný singl i s klipem, na... čtěte zde
Vydáno: 09.01.2025 17:00 v sekci Audio / Video | Video
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Steven Wilson připravil na březen ambiciózní desku "The Overview". Nabídne pouze dvě rozsáhlé skladby (12.01.2025 16:46)
- Zeď Pink Floyd se znovu připomíná. V Praze se uskuteční akce "The Music of The Wall - Live in Concert" (21.12.2024 09:55)
- Dlouho očekávaný dokument "Becoming Led Zeppelin" zná datum premiéry. Podívejte se na trailer (12.12.2024 13:38)
- Nové desky 47/2024 - od Marilyna Mansona přes Pavola Hammela po Elvise Costella s T Bone Burnettem (27.11.2024 12:30)
- Audio: Opeth se vracejí s novým mysteriózním albem a v singlu "§1" také ke growlovanému vokálu (11.08.2024 11:48)
- Zaprášenosti: Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway: Půl století rockové opery (04.08.2024 08:00)
- Hudba v tisku: Objemná publikace "Všechny písně" se noří do nejtajemnějších hlubin hudby Pink Floyd (24.07.2024 13:00)
- Video: Steven Wilson má svou první vánoční píseň. Text k "December Skies" napsala umělá inteligence (22.12.2023 12:18)
- Naživo: Na koncertě Jethro Tull v Kongresovém centru vítězila nostalgie a nesoudnost Iana Andersona (07.12.2023 08:29)
- Kniha "Pink Floyd: Všechny písně" nabízí pohled do zákulisí tvorby slavné kapely (23.11.2023 18:12)

ALBUM TÝDNE 02/2025

Ethel Cain
Perverts

Ethel Cain není v hudebním světě žádným nováčkem. Americká umělkyně prokázala svůj talent a jedinečné charisma už na svém kritikou oceňovaném albu "Preacher's Daughter". Jak si ale éterická zpěvačka vede na aktuální řadovce "Perverts"? A dá se vůbec novinka s debutem srovnávat?

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 16.01.
Silent Stream of Godless Elegy (CZ) (Rock Café, Praha)
Pá 17.01.
Silent Stream of Godless Elegy (CZ) (Pod lampou, Plzeň)
Ne 19.01.
The Music of the Wall in Concert (Kongresové centrum, Praha)
Ne 26.01.
G-Eazy (US) (Forum Karlín, Praha)
Pá 31.01.
Lisa Gerrard & Jules Maxwell (US) (Kongresové centrum, Praha)
So 01.02.
Pantera (US) (Ostravar Arena, Ostrava)
Út 04.02.
Royal Republic (SWE) (SaSaZu, Praha)
So 08.02.
Silent Planet (US) (Rock Café, Praha)
Čt 13.02.
Alessandra ( (Roxy, Praha)
Pá 14.02.
Marilyn Manson (US) (Starez Aréna Vodova, Brno)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík Prince Justin Bieber The Prodigy Lady Gaga Linkin Park Lucie Vondráčková Madonna Coldplay Beyoncé Pink Floyd Vypsaná fiXa Kabát Queen Viktor Sheen Mirai Ed Sheeran Karel Gott Ewa Farna Lucie
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe