TOPlist
shop.musicserver.cz
Dead Can Dance, Kongresové centrum, Praha, 24.6.2019

Dead Can Dance svým posluchačům v Kongresovém centru otvírali srdce

Vydáno: 25.06.2019 18:40 v sekci Naživo - Tomáš Rozkovec | foto: veronika matějková / @musicserver.cz

Sedm let si museli fanoušci australských Dead Can Dance počkat, než mohli znovu naživo zhlédnout jejich koncert, a tak není divu, že ten pondělní byl v mžiku vyprodán. Místem bylo opět Kongresové centrum a je nutno dodat, že velmi vhodně zvoleným. Předskokanem, dá-li se to tak nazvat, byl člen DCD David Kuckhermann.

Live: Dead Can Dance

místo: Kongresové centrum, Praha
datum: 24. června 2019
setlist: Anywhere Out of the World, Mesmerism, Labour of Love, Avatar, In Power We Entrust the Love Advocated, Bylar, Xavier, The Wind That Shakes the Barley, Sanvean, Indoctrination (A Design for Living), Yulunga (Spirit Dance), The Carnival Is Over, The Host of Seraphim, Amnesia, Autumn Sun, Dance of the Bacchantes. Přídavek: Song to the Siren, Cantara. Přídavek 2: The Promised Womb, Severance.
Fotogalerie

Vystoupení stylově těžko uchopitelných Dead Can Dance se mohlo dlouho dopředu pyšnit nálepkou Sold Out, což je samozřejmě skvělé jak pro organizátory, tak pro samotné hudebníky. Dovolím si zde na začátek ovšem jednu poznámku. Lístky byly od samého počátku na jméno a na stránce facebookové události pořádající agentura upozorňovala návštěvníky, že nebudou vpuštěni se vstupenkou na jméno jiného nositele a že v případě nemoci a podobně se budou řešit jednotlivé případy individuálně. Jaké bylo překvapení, když při vstupu jméno na lístku s občankou nikdo neporovnával. Zvláštní. Na jednu stranu chápu obavu před překupníky, na druhou stranu možná právě tyto restrikce zapříčinily to, že v sále, ač vyprodaném, byla spousta volných míst, a to i v těch nejlukrativnějších sekcích.

Dead Can Dance a David Kuckhermann v Kongresovém Centru Praha 24.6.2019 (fotogalerie)
© veronika matějková / @musicserver.cz
Večer jako takový odstartoval německý perkusionista David Kuckhermann, hráč na švýcarský hang a od roku 2012 stálý člen koncertní sestavy DCD. Sál rozezněl svými handpany a lidé se mohli zaposlouchat do meditativních tónů. Jeho set byl přiměřené délky a bylo velmi poučné pozorovat a poslouchat, jaké zvuky se dají vyloudit z nástroje, který je složen ze dvou jakýchsi vyboulených pánví. V každém případě to byl velmi příjemný úvod k tomu, co následovalo s úderem jednadvacáté hodiny.

Brendan Perry a Lisa Gerrard, podpořeni dalšími šesti muzikanty, hned v úvodu naznačili, že se bude vzpomínat, a skutečně tomu tak bylo. Dvouhodinový koncert zmapoval jejich téměř čtyřicetiletou kariéru. Jako otvírák si dvojce zvolila "Anywhere out of the World". Perry s kytarou kolem krku zpíval a jeho hlas byl stejně jasný a pevný a hlavně charismatický jako na studiových nahrávkách. Od samého počátku byl zvuk čistý a zároveň dostatečně hutný. Posluchač si mohl užívat každého cinknutí či hrábnutí do strun.

Dead Can Dance a David Kuckhermann v Kongresovém Centru Praha 24.6.2019 (fotogalerie)
© veronika matějková / @musicserver.cz
Za hudebníky, kteří byli celou dobu za hlavními protagonisty spíše jako stínohra (nikoli však hudebně!), se tyčila dvě plátna. Na nich se tu a tam zobrazovaly barevné skvrny či obrazce, aby dokreslovaly až hypnotickou a spirituální atmosféru místy koketující s psychedelií ("Mesmerism"). V "Avatar" se už naplno sólově představila Lisa Gerrard. Oděna do bílo-stříbrného hávu se zároveň doprovázela na jakýsi drnkací nástroj, který zněl téměř nebesky, stejně jako její pevný hlas. Doprovodná kapela šlapala jako dobře namazaný stroj, místy zdvojené bicí dávaly vyniknout temným liniím, které tvoří tak neoddělitelnou atmosféru každého vystoupení formace.

Oba členové DCD s publikem v podstatě vůbec nekomunikovali, nebylo to ale vlastně ani potřeba. Žádná show, žádná velká světla, hovořili jen prostřednictvím hudby. Je nutno dodat, že ta není pro každého. Je to více fajnšmekrovská záležitost. Bylo to vidět i v sále, kdy se mnozí jen se zavřenýma očima oddávali místy temným melodiím, načež je z rozjímání vytrhla esence world music, v níž se mísily vlivy arabské, balkánské, či keltské hudby. A nejen té. Jestliže hudební kariéra DCD míří již ke čtyřem křížkům, v hudebním záběru je její rozsah snad ještě větší. A to vyniklo i naživo. Středověké prvky ("Xavier") se střídaly s až pohanskými nápěvy ("Bylar"), což byl mimochodem jeden z vrcholů večera. Bylo možné zaslechnout i prvky opery. To jsou prostě Dead Can Dance. Neuchopitelní, přesto čitelní, ale jiní.

Dead Can Dance a David Kuckhermann v Kongresovém Centru Praha 24.6.2019 (fotogalerie)
© veronika matějková / @musicserver.cz
Když po flétnovém úvodu písně "The Wind That Shakes the Barley" zpěvačka odzpívá celý part a cappella, běhá divákovi mráz po zádech. Občas je možné sledovat, jak Brendan Perry diriguje svůj orchestr a ladí vícehlasy, které mají místy až mnišský nádech. Tak barevné to bylo. "Yulunga (Spirit Dance)" byla společně s "Dance of the Bacchantes" dalšími vrcholy. Absolutní extatická jízda na vlně spirituálnosti vyvolávající ducha minulosti. To se nedá popsat, to se musí slyšet. Kongresové centrum tomu dalo tu správnou akustiku. Jednotlivé položky setlistu nevybízely k tanci ani k jinému způsobu vybíjení energie. Místo toho se zarývaly hluboko do duše. Člověk mohl přemýšlet o svém životě a rozjímat, hojit si tak své rány nebo naopak otvírat srdce.

Po jediné skladbě z posledního alba "Dionysus" se kapela loučí. Byla to vlastně její jediná slova k publiku. Bouřlivý potlesk a standing ovation hudebníky přivolává zpět, ti tak přidávají coververzi "Song to the Siren" od Tima Buckleyho, kterou už nahrál i Robert Plant. Oproti jeho verzi se tato více blíží originálu. Ač působí lehce uspěchaně, má své kouzlo. Ani po prvním přídavku končícím kompozicí "Cantara" ze skvělého alba "A passage in Time" nechce publikum pustit skupinu z pódia, a tak se znovu přidává. Naposledy.

Dvě hodiny uplynuly jako voda a už je jasné, že vystoupení se dá jen stěží něco vytknout. Snad jen potenciál promítacích ploch mohl být využit lépe, ale to je už jen skutečná drobnost. Tento večer byl plný hudby, hlubokého vnitřního prožitku a otvírání srdcí. Vnímavému posluchači se všeho dostalo měrou vrchovatou.


  • Ach jo... (Tomáš, 25.06.2019 19:16) Reagovat

    Ach jo, když už někdo píše recenzi na koncert, není od věci o interpretovi vědět o něco více, než její potencionální čtenáři. Jinak pak i povedený text působí místy amatérsky.
    Tedy konkrétně zde:
    - "jakýsi drnkací nástroj" je činský cimbál jang-čin a Lisa Gerrard na něj hraje již leta, stačí se podívat na její wiki stránku
    - "skvělé album A passage in time" je výběrovka, Skladba Cantara je původně z Within the Realm of a Dying Sun...
    Ale jinak souhlas, byl to fantastický zážitek.

    • Re: Ach jo... (Martin, 25.06.2019 22:07) Reagovat

      "Jakýsi drnkací nástroj" také pobavil :) Nikdo holt není dokonalý, to bych autorovi nezazlíval...
      Spíš bych šetřil výroky "Absolutní extatická jízda na vlně spirituálnosti vyvolávající ducha minulosti." T tomuhle nemůže rozumět ani sám autor :) A Brendan "dirigoval" jen když potřebovali řešit nástupy u vícehlasů a capella, jinak kapela šlapala jako dobře promazaný hodinový stroj...
      Jo, byl to moc fajn koncert. Jelikož jsem byl i minule, tak jsem si spíš všímal rozdílů a bavil se třeba i doprovodnými multiinstrumentalisty, kteří byli taky super. A Brendan zpíval jako z partesu. Klobouk dolů. Na rozdíl od minule, kdy vypadal půlku koncertu lehce otráveně. A jeho téměř rockové kytarové sólo na koncertě DCD, taky dobrý :) Škoda, že má (a nejen má) oblíbená Sanvean nějak úplně nevyzněla. Chyběla tomu ta majestátnost a gradace (hlas i klávesy) nějak. Zato "The Wind That Shakes the Barley" to byla velká krása...

      • Re: Ach jo... (Eva, 26.06.2019 21:05) Reagovat

        Úplný souhlas se vším. Ohledně doprovodné kapely.. bystré oko si mohlo všimnout Brendanova bratra Robbieho. Sourozenectví nejde zapřít, jsou si tak podobní. Ovšem Robbie byl tak živelný oproti niternějšímu Brendanovi.
        Nejfsantastičtější (ani nevím proč) pro mě byly chvíle, když ti dva bratři stáli čelem naproti sobě na obou stranách Lisy a trojhlasně spolu zpívali. Úžasné zkrátka.

  • DCD poslouchám od ranného mladí a byl jsem na n... (Good Robert, 26.06.2019 05:29) Reagovat

    DCD poslouchám od ranného mladí a byl jsem na nich uz podruhé a nutno dodat, že tak skvělou hudbu, lze těžko jinde objevit.Sila DCD je v meditaci a odpojení od všeho co člověka v životě ruší.Koncert byl velmi skvělý a atmosféra v sále neuvěřitelná..Byla to ve všem plnohodnotná výživa pro uši i duši.. Diky za nadherný zážitek)))

  • Koncert byl nadčasovy, mimoprostorovy zážitek. ... (Tomas Blue , 26.06.2019 08:35) Reagovat

    Koncert byl nadčasovy, mimoprostorovy zážitek. Jsem šťastný, ze jsem byl, viděl, slyšel, vnímal:-)

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Architects - The Sky, The Earth & All Between 9/10
Recenze: Architects na "The Sky, The Earth & All Between" staví katedrálu z chaosu a emocí Architects se na novém albu "The Sky, The Earth & All Between" vydávají na odvážnou cestu mezi chaosem a harmonií. Syrové riffy, progresivní prvky i emotivní texty vytvářejí apokalyptickou symfonii, která fascinuje i zneklidňuje.... čtěte zde
Vydáno: 03.03.2025 00:00 v sekci Recenze
Dirkschneider, SaSaZu, Praha, 1.3.2025
Naživo: Dirkschneider v Praze důstojně oslavil čtyřicet let alba Accept "Balls To The Wall" Německý titán Udo Dirkschneider, kromě své již dlouhé roky zavedené kapely U.D.O., už nějakou dobu pendluje po světě také s hity své kdysi domovské skupiny Accept. Do Česka se vrací často, přesto se mu koncert k výročí oslav... čtěte zde
Vydáno: 02.03.2025 17:10 v sekci Naživo
Petr Muk - Vteřina věčnosti (jubilejní kompilace 1997 - 2025) 7/10
Recenze: "Vteřina věčnosti" přináší solidní ohlédnutí za sólovou kariérou Petra Muka Petr Muk se stal personou, která se zvláštním způsobem otiskla do historie našeho popu. I když jeho největší sláva trvala zhruba dekádu, lidé na něj stále vzpomínají a vzpomínat nejspíš dál budou. Po patnácti letech od jeho... čtěte zde
Vydáno: 02.03.2025 08:00 v sekci Recenze
Taky se vám občas do mozku zahryzne hudební červ?
Blogísek ultrapopaře: Taky se vám občas do mozku zahryzne hudební červ? Když jsem vymýšlel název svého soukromého koutku na musicserveru, Blogísek ultrapopaře jasně vyjadřoval, jakou hudbu mám rád a že se bude jednat o spíše nevážné postřehy. V dosavadních článcích se mi to úplně nepovedlo,... čtěte zde
Vydáno: 01.03.2025 08:00 v sekci Publicistika | Blogísek ultrapopaře
Loreen, Roxy, Praha, 27.2.2025
Naživo: Loreen do Prahy dovezla nekonečné čekání na E/euforii Vyhrát jako jediná žena v historii Eurovizi hned dvakrát, to už chce trochu toho fištrónu. Jak je ale na Švédce Loreen vidět, celosvětový věhlas to stejně nezařídí. Na svém aktuálním turné objíždí evropské kluby se zhruba... čtěte zde
Vydáno: 28.02.2025 16:30 v sekci Naživo
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Fotogalerie: Nezapomenutelný večer s Lisou Gerrard a Julesem Maxwellem: "Burn" zazářil v Praze (01.02.2025 13:15)
- Lisa Gerrard z Dead Can Dance a Jules Maxwell přivezou do Prahy dechberoucí show "Burn" (17.09.2024 18:13)
- Nové desky 34/2022 - od Muse přes Machine Head po Williama Orbita (01.09.2022 16:00)
- Naživo: Komorní Dead Can Dance rekapitulovali po svém (03.05.2022 12:57)
- Fotogalerie: Dead Can Dance zahráli v Kongresovém centru na intimnější notu (03.05.2022 11:31)
- Komentované diskografie: Dead Can Dance - čtyři dekády éterické hudby (02.05.2022 12:00)
- Dead Can Dance oznamují svůj návrat do Evropy v květnu a červnu 2022 (28.04.2022 15:16)
- Publicistika: Čtyřicet nejlepších zahraničních desek roku 2021 podle musicserveru (10-1) (01.02.2022 14:00)
- Nové desky 46/2021 - od Adele přes Roberta Planta s Alisson Krauss po Stinga (24.11.2021 19:30)
- Grammy oceněné společné album Roberta Planta a Alison Krauss "Raising Sand" bude mít po 14 letech pokračování (10.10.2021 18:32)

ALBUM TÝDNE 09/2025

Architects
The Sky, The Earth & All Between

Architects se na novém albu "The Sky, The Earth & All Between" vydávají na odvážnou cestu mezi chaosem a harmonií. Syrové riffy, progresivní prvky i emotivní texty vytvářejí apokalyptickou symfonii, která fascinuje i zneklidňuje. Celkový dojem nekazí ani to, že se nevyhnuli několika předvídatelným momentům.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 04.03.
Dean Lewis (AUS) (Forum Karlín, Praha)
Út 04.03.
Animals As Leaders (US) / Night Verses (US) (Roxy, Praha)
St 05.03.
Alex Warren (US) (Roxy, Praha)
Pá 07.03.
The Underground Youth (UK) (Futurum Music Bar, Praha)
So 08.03.
FKA Twigs (UK) (Forum Karlín, Praha)
Ne 09.03.
The Game (US) (Roxy, Praha)
Po 10.03.
Joost Klein (NL) (Forum Karlín, Praha)
Út 11.03.
God Is An Astronaout (IRL) (MeetFactory, Praha)
Út 11.03.
Bloodywood (IN) (Roxy, Praha)
St 12.03.
Skunk Anansie (UK) (SaSaZu, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Justin Bieber Prince Vladimír Mišík The Prodigy Marka Rybin Lady Gaga Prouza Beyoncé Gaia Mesiah Madonna Kabát Lucie Vondráčková Viktor Sheen Taylor Swift Queen Coldplay The Weeknd Vypsaná fiXa Hugo Toxxx Mirai
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe
 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací Souhlasím