Minnesotská kapela Low si na své loňské desce "Double Negative" zaexperimentovala, a získala tak pozornost všech možných hudebních médií. Pražský koncert potvrdil, že nešlo o žádné plané řeči - muzikanti návštěvníkům naservírovali precizní slowcore doplněný působivými světelnými efekty.
© Jan Kuča Minnesotská trojice
Low v loňském roce slavila úspěch se svou dvanáctou studiovou nahrávkou "Double Negative". Na poslech náročné a zprvu poměrně těžkopádné album se dostalo na přední pozice výročních žebříčků všech možných hudebních médií (SPIN, Pitchfork, The Quietus či třeba The Guardian). Na všudypřítomné šumy, ruchy a různě deformované melodie si posluchač musí zvyknout, ale když pronikne pod slupku disharmonie, objeví to pravé kouzlo. Nebylo tedy divu, že na červencovém koncertu v pražském klubu MeetFactory bylo poměrně těsno.
Stačilo pár minut a američtí veteráni lapili publikum do střídmě servírovaného slowcoru. Naživo zněla formace přístupněji, a to nejenom proto, že kromě nových skladeb hrála i starší a přímočařejší věci, ale také proto, že se na pódiu obešla bez modulátorů hlasu a kladla důraz na živé nástroje. Přesto se během hodiny a půl dlouhého vystoupení objevily momenty, které vyžadovaly stoprocentní soustředěnost. Návštěvníci ani nedutali a nechávali se unášet jemným hlukem společně s procítěným zpěvem.
© Jan Kuča Low působili na pódiu během celého večera velmi skromně. Přesto se jim podařilo odehrát naprosto precizní set bez sebemenšího zaškobrtnutí. Alan Sparhaw předvedl skvělou hru na kytaru a ve zpěvu se střídal se svou manželkou Mimi Parker, která v kapele působí ještě coby bubenice. Zapomenout by se však nemělo ani na nenápadného, ale přesto důležitého člena skupiny Steva Garringtona, jenž utvrdil zvuk svou baskytarou.
Totální katarze. Hudební terapie. Dokonalá souhra hudby a světel. Za hudebníky stály tři sloupy skládající se z LED světel, které byly propojeny mezi sebou. Kromě blikání různých barev také promítaly různá videa. Od abstrakce až ke geometrii a sem tam pár reálných snímků jako například zrychlující se ručičky od hodin. Epileptici by z toho sice radost neměli, ale jinak to byla fantastická podívaná, která vhodně doplňoval hudbu.
© Jan Kuča Songy z opěvovaného alba "Double Negative" naživo fungovaly bravurně. Vrcholným momentem večera se však stala epická patnáctiminutová skladba "Do You Know How to Waltz?". Ta pozvolným tempem vygradovala do dlouhotrvajícího neřízeného chaosu a navodila pocit lehké hypnózy.
Vyvážený setlist plný silných a dobře zahraných skladeb, skvělé výkony všech muzikantů na pódiu a také fantastická práce se světly - to byli minnesotští Low v kostce ve smíchovském klubu MeetFactory. Byl to zkrátka zážitek, na který se bude těžko zapomínat.