Společnost Mariána Vargy si letos zvolila cíl vydat první část souborného díla Mariána Vargy. Už přes rok na tomto projektu pracuje skupina nadšenců, kteří si uvědomují kulturní rozměr Vargovy pozůstalosti, ale i možné riziko jeho zapomenutí. Je proto obrovskou výhrou, že se Společnosti podařilo získat od zanikajícího vydavatelství Opus licenční smlouvu na vydání nejdůležitějších alb, na nichž se
Marián Varga autorsky a interpretačně podílel. CD box v limitované edici pěti set kusů se má objevit na trhu v září tohoto roku, přesně padesát let od vydání kultovního alba "Zvoňte, zvonky". Už v tuto chvíli si mohou fanoušci CD box objednat v předprodeji na
HitHitu, a podpořit tak jeho vydání.
Box bude obsahovat všechny zásadní desky Collegia musica, písňové projekty s Pavlem Hammelem a výjimečné sólové album "Stále tie dni". Všechny nahrávky projdou analogovým redesignem ve studiu Real Music House a budou doplněny o atraktivní bonusy, které nebyly nikdy oficiálně zveřejněné. Součástí boxu bude rozsáhlá publikace obsahující dobové komentáře, recenze, rozhovory, zajímavosti, faksimile rukopisných hudebních náčrtů, partitur, fotografií a plakátů, které provázeli jednotlivá alba v době jejich vydání, ale i reflexi tvorby Mariána Vargy a jeho spoluhráčů s odstupem času a v širších souvislostech, například v obsáhlé eseji Vladimíra Godára.
Velké pozornosti se dostalo i výtvarné stránce celého projektu, jejímž atributem je, podobně jako atributem hudby Mariána Vargy, nadčasovost. Hudební veřejnost tak získá silný artefakt jak obsahem, tak i formou. Kampaň se na portále Hit Hit rozjela v pondělí 20. května 2019 a během prvních tří dnů byla původně stanovená částka vybrána a překročena o třicet procent. Novou metou je tedy 200 %. V případě jejího dosažení rozdá společnost Mariána Vargy dvacet knih, průvodních publikací souborného vydání, do institucí, které zprostředkují odkaz Mariána Vargy dalším generacím. Kampaň potrvá do 18. června 2019.
700 minut hudby
"Kolekce alb s názvem "Marián Varga Collected Works I." bude výjimečná novým zvukovým designem zásadních proslavených nahrávek. Ke každému albu jsme přistupovali s velkou precizností a snahou dodat známým skladbám ‚oprášený‘ zvuk v duchu představy samotného Mariána. Považujeme za podstatné, že se hudební redesign tvoří z originálních analogových nahrávek. Věříme, že tuto unikátní kolekci ocení věrní fanoušci Vargovy hudby, ale i ti, kteří jeho dílo ještě tak důsledně neznají. Je to úžasná hudba a pro nás je velkou ctí podílet se na jejím zvukovém obnovení."
Robert Pospiš a Martin Sillay, nahrávací a postprodukční studio Real Music House
Kniha o každém albu
"Součástí CD boxu "Marián Varga Collected Works I." bude obsáhlý, více než dvousetstránkový booklet - textový a obrázkový průvodce každým ze šestnácti CD. Mozaika dobových recenzí, rozhovorů, reflexí či zasvěcených pohledů do zákulisí Mariánovy tvorby určitě zintenzivní zážitek z poslechu hudby samotné. K pestrosti této mozaiky přispěje i množství raritních fotografií a dobových dokumentů (notové záznamy, plakáty, nepoužité návrhy obalů desek apod.), ze kterých velká část dodnes nebyla nikde publikovaná. Tak jako Mariánova hudba s oblibou překračovala hranice žánrů a škatulek, ani tento booklet není úplně klasickým bookletem. Je totiž stejně tak poutavou knihou ke čtení, časosběrným dokumentem, obrázkovým albem, či zázračnou černou skříňkou, která na chvíli dokáže zpřítomnit okamžiky, kdy se na každou novou Mariánovu desku čekalo jako na malý svátek. Unikátní kniha ke čtení, prohlížení a vzpomínání…"
Peter Uličný, spisovatel, editor průvodní publikace
Bonusy - neslyšené, neviděné
"Velmi úzká, zainteresovaná skupina lidí, kteří se vždy zajímali o Mariánovu tvorbu, už jistě slyšela o červeném kufříku. Dlouhé roky ho opatroval Mariánův přítel a spoluhráč, kytarista Peter Peteraj. Šlo o kufřík vzácných nahrávek na magnetofonových kotoučích. Marián si totiž některé zkoušky a koncerty nahrával. Ne z narcismu. Jak vzpomíná jiný Mariánův kamarád, Peterajův jmenovec Kamil, Marián nahrávky donekonečna, až sebetrýznivě analyzoval. Důvod byl jasný: Protože bigbítové skladby nemají notovou fixaci a vyvíjejí se v procesu, Marián takto hledal jejich slabá místa a vylepšoval je. Díky tomu se nám zachovali raritní (musím však podotknout, že amatérské) nahrávky některých koncertů a dokonce nikdy nepublikovaných skladeb, které Collegium musicum hrávalo ve svých bouřlivých začátcích například v pražské Lucerně nebo v Radiopaláci v roce 1970. Magnetofonové pásy však kdysi byly vzácností, a mnohé z nich byly použity víckrát, takže občas proráží starší zvukové stopy, jiné nahrávky byly, bohužel, smazané Mariánovým příbuzným, který si víc cenil ‚zahraniční bigbíty‘. Někdy v devadesátých letech se červený kufřík dostal k bigbítovému nadšenci Petru Pišťankovi. Některé nahrávky se mu podařilo přenést na CD a ty jsou nyní v rukách profíků z Real Music House, kteří se snaží z nich vydolovat maximum. Věřím, že se jim to podaří co nejlépe, protože snad každého fanouška potěší nahrávka 'Baby Jagy' (Musorgskij, Obrázky z výstav), kterou Collegium přestalo hrát, když se shodou náhod ocitla i v repertoáru ELP, skladba 'Concentrated Sorrow', ve které poznáte jinou skladbu Collegia musica, skladbu Dušana Hájka, na název které se pokouší vzpomenout si sám autor a jiné rarity. Mé největší očekávání se však týkalo nahrávky na vinylu, asi z roku 1959. Na vizitce na černém kotouči je dětským písmem napsané Mistr Marián Varga. Kdysi mi Marián vyprávěl, že skladbu jako dítě nahrál pro otce k narozeninám. Nepochybuji, že byla skvostná jako mnohé další Mariánovy dětské skladby zaznamenané v rukopisech v notových sešitech, z nichž se mnohé staly hity a některé jejich zápisy budou součástí boxu jako faksimile. Bohužel ani velká snaha neodkryla tajemství navždy ukryté v černých drážkách. I tak zůstává mnoho důvodů k radosti ze znovuobjevených pokladů."
Jana Vargová
Proč "Collected Works"?
Protože Mariánova hudba je světová, ač se do světa nedostala, jelikož jsme žili za železnou oponou. Je mapou historie pro současné i budoucí generace. Jeho hudba byla nádechem svobody v temné době komunismu. A je to systematické zachycení tvorby jedné silné osobnosti naší hudební kultury. Mariánovi se podařilo zachytit vyjádření několika generací a jeho hudba přesáhla svou vlastní dobu.
"Narodil jsem se v roce 1969, kdy Prúdy nahrály 'Zvoňte, zvonky'. Vyrůstal jsem v době těchto desek, velmi brzy jsem je začal vnímat a poslouchat, silně mě ovlivnily. Marián tvořil hudbu, která mě vnitřně osvobozovala. Později jsem ho poznal i osobně a inspiroval jsem se názvem jeho desky pro svůj vlastní festival, odehráli jsme spolu vícero koncertů a vystoupení. Napsal skladby, které jsem premiéroval a často je hrávám, některé věnoval i mně osobně. Stal se mým přítelem. Má spolupráce na 'Collected Works I.' je vyjádřením mé vděčnosti za to, co přinesl svou hudbou a co vytvořil pro tisíce lidí."
Jozef Lupták, violoncellista, zakladatel a ředitel festivalu Konvergencie a předseda SMV