Se třetí deskou "Ticho nad pekáčem" se Trautenberk vrací zpět na regionální zábavy

05.12.2018 16:00 - Ondřej Hricko | foto: facebook interpreta

Kdo sleduje domácí rockovou scénu, tomu nemohlo v posledních letech ujít jméno Trautenberk. Ačkoliv si pánové název vypůjčili od zloducha z krkonošských kopců, ve skutečnosti pocházejí z jiné části republiky, z Klatov. Svým druhým albem ovšem hranice regionu dávno překročili. Kam je dovede novinka "Ticho nad pekáčem"?
2/10

Trautenberk - Ticho nad pekáčem

Skladby: Netáhlo, Pan pilous, Chyť a pusť, Dej pozor na satana, Klobáseň, Zaplať pán bů, Ticho nad pekáčem, Stomatometal, Jára umí šít, Lunt
Vydáno: 16.11.2018
Celkový čas: 32:25
Vydavatel: Avik
Můžete si o klatovské sebrance Trautenberk myslet cokoliv, jejich tanz-metal, jak svou hudbu sami nazývají, ale poslední roky tuzemskou rockovou scénu dozajista oživil. Zatímco debut "Hladová srna" byl jakýsi rozjezd a hledání vlastního zvuku, druhý počin "Himlhergotdonrvetr" z roku 2016 už představil v rámci žánru originální rock'n'rollovou partu s osobitým humorem. A třetí deska by je mohla katapultovat mezi nejvýraznější pub-rocková jména naší scény.

Jenže Trautenberk to s novinkou "Ticho nad pekáčem" moc nezvládli. Těžko říct, co je příčinou skladatelského tápání, ale tak nevýraznou a hudebně strnulou kolekci by jeden pohledal. Druhá deska bavila humorem a texty většinou inspirovanými populárním večerníčkem "Krkonošské pohádky". Je jasné, že téma není bezedné, ale změnou k rutinní pivní halekačce ztratili Trautenberk jednu ze svých berliček. Právě texty jsou asi tou největší slabinou celého počinu. Většině z nich by bylo možné přiřadit autorství běžnému žákovi základní školy.

Za všechny lze uvést píseň "Chyť a pusť", jejíž obsah vyžaduje značnou dávku odvahy: "Narodil jsem se ve znamení ryby, možná proto chodím často na ryby. Jsem narozený ve znamení ryby, mám nahozeno a čekám co kdyby". Mohlo by se zdát, že jde o variaci na cimrmanovský absolutní rým, ale pravda je zřejmě jinde. Pokračování tohoto rafinovaného textu je totiž ještě poutavější: "Zabral mi sumec velkej jak Chlumec. Zabral mi pstruh tlustej jak kráva - hrozně velkej. Zabral mi tloušť velkej jak poušť. Zabral mi lín velkej jak Zlín."

Nejde však o žádnou černou kaňku. V tomto textařském pekle se totiž smaží celá nahrávka, za zmínku proto stojí i krátká ukázka ze skladby "Pan Pilous": "Dře se v lese, pot mu stéká mezi půlky. Dře se v lese, leze, leze po železe." Těžko říct, co tím pánové chtěli sdělit, ale i kdyby textařské řemeslo nebylo jejich silnou devízou, hudební složkou by výsledek stejně nezachránili. Tady nepomohla ani pomoc hostujícího Jana "Protheuse" Macků, zpěváka Dymytry.

Jedinou slušnou peckou je již dříve vypuštěný "Lunt", který má groove, náboj a vtip předchozí tvorby. Lehkými náznaky chytlavosti disponuje "Stomatometal", zbytek je sbírka singlů a rarit zábavových kapel. Přitom naživo jde o energickou a správně neurvalou partu, která umí strhnout dav. Tento studiový pokus je ale vyloženě mimo.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY