Se třetím albem si slovenští Bad Karma Boy dali drobet načas, ale nakonec se zde prezentují ve své nejkomplexnější formě. "Prekrásny nový svet" ve svém důsledku není tolik přímočarý jako jeho předchůdci, ale nahlíží do experimentálnějších rovin a více zde tepe i elektronika. Deska je to však ucelená a krásná.
Samotné přípravy zabraly tři roky. Minulá kolekce "Údolia a kopce" tehdy definovala rukopis
Bad Karma Boy. Na tématu nové desky dvojice Juraje Marikoviče a Adely Tihlárikové se podepsal stejnojmenný katastrofický román britského filozofa a spisovatele Aldouse Huxleyho. Za odklonem k experimentálnějším přístupům pak stojí producent alba
FVLCRVM (Pišta Kráľovič), který v květnu vydal znamenitý track
"Words" a kterého skupina vybrala cíleně. Ve třech skladbách zde na vibrafon hraje
Stroon a autorem textu ke skladbě "SFC" je
Jan Těsnohlídek. Samotná nahrávka je pestrá, více zde promlouvá elektronika a nádechy melancholie.
Zůstaly však zachovány i Jurajovy kytarové vybrnkávačky. Samotné texty jsou naopak více k zamyšlení, než tomu bylo dříve - třeba "Utópie" reflektuje současnou dobu. Prvně se do popředí dostává i Adelin vokál (již zmíněná "SFC"), dosud šikovně maskován a nevyužit. Je to rozhodně benefit do budoucnosti, její hlas je krásně tajemný a do současného hudebního nastavení Bad Karma Boy zapadá. Samotná hudba je komplikovanější a má vícero rovin. Album "Prekrásny nový svet" ubralo na přímočarosti, která může někomu chybět, změny to jsou však ku prospěchu věci.
"Na dne rieky" a "V exile" (otvírák b-strany vinylu) tak ukazují, v jakém teritoriu se tato formace chce nyní pohybovat. Členitost jednotlivých skladeb přidala i na jejich délce, a ačkoliv je na desce jen osm kompozic, po jejich poslechu vám rozhodně nepřijde, že byste byli o něco ochuzeni nebo že by po dvaceti minutách nebylo už co říci. Cílem totiž nebyla přehnaná komplikovanost, podařilo se zachovat balanc mezi podmanivostí skladeb, díky které si vás BKB získají, a novátorským přístupem. Muzikantsky zůstala zachována ona čistota a preciznost. FVLCRVM sice tuto hmotu drobet
pošpinil po svém, elektronika a sampling však nijak nenarušují celek. "Global kalamita" tak uhrane svou naléhavostí a závěrečná "Ďalej a ďalej" až dojemně ukolébá. "Prekrásny nový svet" nabízí i takové kontrasty, není zde ale nic, co by přebytečně vyčuhovalo a bouralo konzistenci.
Deska potřebuje svůj čas, pak se naplno rozehrají všechny její barvy, spojitosti a návaznosti na dřívější
Bad Karma Boy. Klávesové plochy, probublávající elektronika, kytarové ornamenty a neobvyklé zvraty - to vše vytváří podklad pro zrání této skupiny, která naplno objevuje i sama sebe. Je to sympatický (možná nesměle vypadající) krok vpřed. Textová stránka má tentokrát svůj smysl a není jen o nahodilou hromadou slov. V mnoha ohledech se tak jedná o nejkomplexnější album, které BKB dosud natočili, a to, že se náladově stáčí spíše na melancholickou cestu, je asi logickým vyústěním.
Bad Karma Boy dovezli nebo ještě dovezou svůj "Překrásny nový svet" i na trojici českých festivalů: na pražský
Metronome (22.-23. června), do Mohelnice na
FingersUp (29.-30. června) a do
Boskovic na festival pro židovskou čtvrť (5.-8. července).