hlásal v Praze Roger Waters - musicserver.cz">

"Trump je prase," hlásal v Praze Roger Waters

28.04.2018 09:28 - Jan Trávníček | foto: Tomáš Rozkovec / @musicserver

Nejen časem prověřené klasiky od domovských Pink Floyd, ale i novinky z alba "Is This The Life We Really Want?" přijel do Prahy představit čtyřiasedmdesátiletý Roger Waters, pro něhož je nová deska návratem k vlastní autorské sólové tvorbě po bezmála čtvrtstoletí, nepočítáme-li tedy operu "Ça Ira". Jaké to bylo?

Live: Roger Waters

místo: O2 arena, Praha
datum: 27. dubna 2018
setlist: Breathe, One Of These Days, Time, Breathe (Reprise), The Great Gig In The Sky, Welcome To The Machine, Déjà Vu, The Last Refugee, Picture That, Wish You Were Here, The Happiest Days Of Our Lives, Another Brick In The Wall Part 2, Another Brick In The Wall Part 3, Dogs, Pigs (Three Different Ones), Money, Us And Them, Smell The Roses, Brain Damage, Eclipse, Mother, Comfortably Numb
Fotogalerie

Roger Waters, O2 arena, Praha, 27.dubna 2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver
Vzhledem k tomu, jak krátké bylo poslední evropské turné Davida Gilmoura, se asi nedá příliš očekávat, že by k nám legendární kytarista a někdejší Watersův spoluhráč z Pink Floyd ještě někdy zavítal. To bývalý baskytarista a po odchodu Syda Barretta také zpěvák a hlavní mozek kapely Prahu pravidelně do svého programu zahrnuje a letos tak učinil dokonce dvakrát.

Vzhledem k nové desce sice tentokrát absentoval klasický program spočívající ve stavbě a následné destrukci zdi z alba "The Wall", které už příští rok oslaví čtyři dekády od vydání, i tak bylo ale na dvě poloviny rozdělené představení plné zážitků.

Roger Waters, O2 arena, Praha, 27.dubna 2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver
Waters hrál bez předskokana, na osmou hodinu avizovaný start ale posunul o celých pětadvacet minut. Na projekci sice celou dobu běželo téměř statické video zabírající děvče čekající na pobřeží, v hale se ale stále ještě svítilo. Když koncert konečně odstartoval skladbou "Breathe", nešlo si nevšimnout faktu, na nějž se sice často nadává, málokdy se však chválí. A sice excelentního zvuku.

Hudba, která potřebuje, aby v ní byl jasně a čistě znát každý tón, neboť ji její fanoušci mají rozebranou až na molekuly, šla ve vysočanské hale slyšet nádherně a bez jakýchkoliv nečistot. Navíc byly reproduktory umístěny takřka po všech stranách haly, takže když například na konci "One Of These Days" mělo ze strany haly zahřmít jako při bouřce, člověk z toho zvukového efektu srovnatelného například se zvukem Dolby Atmos v multikinech málem dostal strach, jak reálně to znělo. Klobouk dolů.

Roger Waters, O2 arena, Praha, 27.dubna 2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver
Naopak nepříliš šťastným rozhodnutím bylo neuspořádání místa ke stání k sezení, neboť u takto dlouhého koncertu s hudbou, která je pomalá, přemýšlivá a atmosférická, to stejně na nějaké poskakování nebylo.

A zatímco první polovina koncertu byla vzhledem k obrovské projekční stěně a početné doprovodné kapele, v níž nezanedbatelnou úlohu hrálo duo vokalistek, zaměřená spíše na vnímaní vytříbené muzikantské geniality zúčastněných, ta druhá byla více show jako taková.

Roger Waters, O2 arena, Praha, 27.dubna 2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver
Úvodní část uzavřely hity "Wish You Were Here" a "Another Brick In The Wall", v níž ikonickou scénu s Watersem předvedlo také dvanáct dětí navlečených do oranžových vězeňských mundúrů, z nichž se na jejich hrudi objevil nápis "Resist" ("Vzdoruj").

Po dvacetiminutové přestávce, jejíž konec opět excelentně ohlásily policejní sirény, ze stropu začala sjíždět gigantická konstrukce s obrovskými projekčními plátny po stranách, která pomyslně rozdělila diváky v prostoru na stání na dvě poloviny. Na ní se se svými čtyřmi komíny a létajícím prasetem zjevila elektrárna Battersea, jež tvoří obal alba "Animals" (1977).

Roger Waters, O2 arena, Praha, 27.dubna 2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver
Ale nejen to. Skladbu "Pigs (The Three Different Ones)" o všech třech dějstvích, která vznikla na základě knihy "Farma zvířat", doplnila projekce tvrdě kritizující a zesměšňující Donalda Trumpa. Americký prezident tak byl vykreslen jako prase s lidskou hlavou, jako řvoucí mimino nebo jako majitel miniaturního penisu. Znepokojující záběry se střídaly s kontroverzními citáty, jako například: "V mém těle není jediná rasistická kost," "Kdyby Ivanka nebyla má dcera, randil bych s ní," nebo: "Dobří lidé nechodí do politiky." Do toho kolem celé konstrukce létalo dronem řízené nafukovací prase, na jehož boku se opět skvěla hlava Států, a celé to zakončil obrovský český nápis "Trump je prase".

Roger Waters, O2 arena, Praha, 27.dubna 2018
© Tomáš Rozkovec / @musicserver
Autor nejvýdělečnějšího turné sólového umělce v historii ale útočil a kritizoval pomocí zneklidňujících záběrů i nadále. Kromě celé řady dalších světových lídrů ukazoval také extrémní chudobu a iniciativu Black Lives Matter a v jediném momentu, kdy promluvil k publiku (nepočítáme-li oznámení o přestávce), zmínil, že bychom se sice mohli bavit o tom, jak on miluje nás a my jeho, ale že je důležitější zmínit, že když odpoledne letěl nad Českou republikou, viděl mír. A že je potřeba si uvědomit, že celá lidská rasa pochází původem z Afriky, a tak jsme si rovni a měli bychom se starat jeden o druhého. Celé vystoupení tak nakonec nestálo jen na hudbě, ale i na jasných názorech a ne vždy úplně příjemném sahání si do svědomí.

Závěr koncertu patřil omamné laserové výpravě, která umožnila rekonstrukci asi nejslavnějšího obalu rockové historie v podobě barevného trojrozměrného jehlanu, jenž upomínal na desku "The Dark Side Of The Moon", a hitu "Comfortably Numb". Potvrdilo se tak, že když se legendární dílo spojí s moderními technologiemi a jednoznačnými myšlenkami, může vzniknout něco nadčasového. Něco, co má potenciál promluvit jak k letitým fanouškům, tak k mladé generaci. A za to si Roger Waters a jeho tým zaslouží obrovský obdiv.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY