Headliner prvního dne Rock for People, jihoafričtí Die Antwoord, vzbudili při svém ohlášení pořadateli u notné části fanoušků zděšení. Festival se ovšem pyšní označením multižánrový, a proto i bizarní formace má na line-upu své místo. Jak převážně rockoví fanoušci rave-rapové trio na konci prvního dne přijali?
Live: Die Antwoord
místo: Festivalpark, Hradec Králové
datum: 4. července 2017
© Marie Strnadová
Pořadatelé dopředu avizovali, že se možná jedná o poslední vystoupení skupiny u nás. Důvodem je, že Yolandi Visser, Ninja a Dj God zvažují, že po vydání desky "The Book Of Zef", které je naplánované na letošní rok, to definitivně zabalí. Nyní ovšem brázdí festivalová pódia v rámci turné "Love Drug World Tour", během kterého se zastavili i na hradeckém festivalu Rock for People. Skupina přivezla dosud největší LED scénu v historii festivalu a skutečně bylo co obdivovat.
© Marie Strnadová
Stage byla přestavěna na dvě patra, v jehož vrcholu trůnil ohyzdný Dj God. Po celé stagi byly osazeny velké LED obrazovky, na které se promítaly obskurní záběry z videoklipů i různých doprovodních vizuálů.
Die Antwoord během celého vystoupení budili dojem něčeho mimozemského, což část osazenstva pod pódiem nenesla dobře a brzy prostor opustila. Přesto většina zůstala, aby si toto nevšední vystoupení vychutnalo. Bylo totiž co, Die Antwoord bavili mixem infantilního a hrubého vulgárního projevu v přebalu futuristicky nepozemského pozlátka.
© Marie Strnadová
Koncert odstartovalo asi desetiminutové vyčkávání za zvuku intra a sledování nápisu "Play". Když Die Antwoord vtrhli na pódium, začala skutečně groteskní párty. Kapela hned zkraje zahrála novinku "We Have Candy" z posledního alba "Mount Ninji And Da Nice Time Kid" i hitovku "Fatty Boom Boom", během něhož už diváci zobali kapele z hrsti. Velmi dobře vyzněla i další novinka singlová "Banana Brain" a ovace očekávaně sklidil "Ungly Boy", jeden z největších hitů skupiny fungující od roku 2008.
© Marie Strnadová
Kapelu asi po čtyřiceti minutách zastihl menší výpadek zvuku, který je ale nerozhodil a i přes pískot fanoušků pokračovali na technicky precizním vystoupení, které má svůj pevný řád. V tento moment jejich prezentace ovšem zapůsobila lehce strojeně a až profesorsky, což je vzhledem k naturelu kapely překvapivé. Těžko jim ale vytýkat profesionalitu a náročnou pódiovou prezentaci, která disciplínu vyžaduje.
Největší odezvu měly již klasické hity "Baby's On Fire" a "Enter The Ninja" i vizuální kreace Ninji a Yolandi, jak po taneční tak kostýmové stránce. Prakticky na každou skladbu přichystali nějaké překvapení, které sice hraničilo se vkusem, ale rozhodně vždy pobavilo.
© Marie Strnadová
Třetí tuzemská zastávka formace, odehraná jen přibližně rok po vyprodaném vystoupení v pražských Žlutých lázní, rozhodně ostudu festivalu neudělala a zařadí se k těm památečním. Zvlášť pokud jde skutečně o poslední živé vystoupení u nás. Die Antwoord asi některé fanoušky vyděsili, notnou část ovšem nepochybně pobavili a snad některé si i získali a zpestřili tak již našlapaný program festivalu.