Foo Fighters po pěti letech opět zavítají do České republiky a bezesporu s sebou přivezou ty nejvěhlasnější skladby a hity, které se jim podařilo natočit v uplynulých dvaadvaceti letech. Pojďme se však podívat mimo tuto kategorii, na skladby, které zůstaly opomenuté v šuplících nebo jako doplňky singlů.
Hned s první skladbou se vrátíme ještě do dob
Nirvany. V roce 1994 totiž
Dave Grohl připravoval pár demáčů, které neseděly k domovské kapele, a vznikla tak i skladba "Butterflies". S ní mu pomáhal také Krist Novoselic. Bylo to ve stejnou dobu, kdy Nirvana dopsala svůj poslední song "You Know You're Right". Oficiálně se však skladba nikdy nikde neobjevila. Původní nahrávka pochází z kazet, které nechal Grohl po natočení kolovat mezi přáteli. Kapela se k ní vrátila ještě při nahrávání druhé desky, stejně se však nedočkala finální verze. I přesto se v začátcích stala pravidelnou položkou koncertů a překvapivě ji
Foo Fighters vytáhli i při tajném vystoupení k vydání "Wasting Light" v roce 2011.
B-strana "This Is A Call", jednoho z prvních singlů kapely vůbec, se nese na podobné vlně jako celá debutová deska, jejíž značnou část Dave Grohl složil ještě během fungování Nirvany. "Winnebago" se datuje k roku 1994 a Grohl ji napsal za pomoci Geoffa Turnera. Mezi fanoušky má stále kultovní postavení a občas si ji Foo Fighters připomenou i na koncertech.
Skladbu "Dear Lover" můžeme najít na b-straně jednoho z největších hitů "My Hero" z roku 1998. Jedná se o píseň natočenou během druhé nahrávací fáze pro desku "The Colour And The Shape" s producentem Gilem Nortonem. Grohl se však nakonec rozhodl ji vyřadit, jelikož na albu bylo již několik podobných sentimentálních balad.
"Make A Bet" je jednou z nejstarších skladeb, které Grohl pro budoucí Foo Fighters napsal. Pochází z roku 1992 a nahrával ji tehdy spolu se svojí sestrou Lisou. Kapela se k ní vrátila po téměř deseti letech během příprav alba "One By One", ale ani změna názvu na "Win Or Lose" ji nepomohla prokousat se na desku. Objevit ji však můžeme na soundtracku k filmu "Šílenci na prknech".
"Bangin'" je druhá strana singlu "The Pretender" z roku 2007. Skladba se vyznačuje řezavým kytarovým riffem, který pokrývá celou tříminutovou stopáž, spolu s velice úderným bicím Taylora Hawkinse. Stejně jako celou desku "Echoes, Silence, Patience & Grace", i tuto skladbu s kapelou nahrával producent Gil Norton.
Do desítky zahrneme i jeden cover. Jedná se o skladbu "Darling Nikki" od amerického zpěváka
Prince. Předělávka jedné z nejtvrdších skladeb této legendy se povedla natolik, že Prince během vystoupení v polovině Super Bowlu na oplátku zahrál "Best Of You". Skladba byla natočena v roce 2003 a vyšla na singlu "Have It All" z alba "One By One". Přestože nikdy nevyšla jako singl, dostala se v americkém Modern Rock Radio na patnáctou příčku žebříčku nejžhavějších novinek. Vyšla nakonec v roce 2011 na vinylu "Medium Rare", který se skládá pouze z coverů.
"Spill" byla nahraná jako jedna z mnoha během obřích příprav pátého studiového alba, které nakonec vyšlo jako "In Your Honor". Skladba neprošla cutem, přestože předčí značnou část z tvrdší poloviny desky. Nakonec se objevila alespoň jako b-side u největšího hitu alba "Best Of You" a kapela si ji také několikrát vyzkoušela naživo během koncertů.
Jedna z nejzajímavějších věcí od Foo Fighters vyšla na soundtracku ke "Godzille" z roku 1998. Skladba začíná s lehce orchestrálním úvodem a první polovina se nese ve středním tempu za klidného zpěvu Davea Grohla. Poté se však celý zvuk zostří a z jemné melodie se stane prog-rocková pecka, jejíž riffy vedou skladbu až do konce beze zpěvu. Sám Grohl ji označil za jednoho ze svých favoritů, co se týče tvorby formace.
Titulní skladba posledního EP a jedna z posledních písní, které zatím
Foo Fighters natočili a vydali. "Saint Cecilia" vznikla v texaském Austinu během dvoudenního pobytu na hotelu. Je následkem Grohlova pádu z pódia v roce 2015 během koncertu ve Švédsku, kde si frontman zlomil nohu. Skladba je lákavá především gradujícím přímočarým refrénem, stejně jako zbytek celého pětiskladbového
ípíčka, a je možnou ukázkou, jakým směrem se kapela vydá do budoucna.
"Fraternity" pochází z nahrávací sekce roku 1998 a příprav třetí studiovky. Nakonec však cestu na "There Is Nothing Left To Lose" nenašla. Znovu nahraná pak byla už s novým kytaristou Chrisem Shiflettem o rok později jako potenciální b-strana singlu. "Fraternity" se nakonec objevila na speciální australské a japonské vinylové verzi desky.