The Naked And Famous v Praze: Tragédie s dobrým koncem

02.02.2017 19:35 - Jan Trávníček | foto: Kateřina Postránecká

Asi každému už se někdy stalo, že se na koncert své oblíbené kapely přetěšil a ve výsledku odcházel zklamaný. A je neskutečně smutné zjištění, že to platí i u novozélandských The Naked And Famous, kteří se ve středu večer podruhé ukázali v České republice.

Live: The Naked And Famous

místo: Lucerna Music Bar, Praha
datum: 1. února 2017
setlist: The Water Beneath You, Higher, All Of This, Punching In A Dream, Rolling Waves, My Energy, The Runners, The Sun, A Stillness, Hearts Like Ours, No Way, Laid Low, Girls Like You, Young Blood, Last Forever, Rotten
Fotogalerie

Shells, Lucerna Music Bar, Praha, 1.2.2017
© Kateřina Postránecká
Dlouho dopředu vyprodaný Lucerna Music Bar nejprve rozehřívalo duo Shells. Elektropopová formace, která tvoří hudbu hledající spojnice mezi The xx a London Grammar, velmi mile překvapila trendy produkcí, civilním a upřímně radostným projevem a velmi svébytnými skladbami, jejichž jediné dvě nevýhody spočívaly v předtočených elektronických pasážích a nezúčastněným publikem, které si přes všechno to povídání možná ani nevšimlo, že jim Shells prozradili, že jsou další částí mozaiky line-upu druhého ročníku pražského Metronome festivalu.

Jen co se ale nepřehlédnutelné zpěvaččiny ďolíčky ve tváři schovaly v zákulisí, netečnost a nezájem přeskočily z publika zpět na pódium. Když se na něm totiž o pár minut později zjevili The Naked And Famous, tak zatímco fanoušci jásali, z kapely šel takový chlad, že byste šli málem raději ven do mrazu, abyste se alespoň na chvíli zahřáli. Z pěti členů se koncertem minimálně v první půlce nebavil nejspíš žádný z nich, strnulé výrazy v jejich tvářích a chybějící chemie na pódiu zmátly i natěšené příznivce, kteří po prvních skladbách dali zase ruce dolů a už se spíše jen kolébali do rytmu.

The Naked And Famous, Lucerna Music Bar, Praha, 1.2.2017
© Kateřina Postránecká
Že se ústřední pěvecká, ale i partnerská dvojice Alisa Xayalith a Thom Powers po dlouhém soužití nedávno rozešla, se mezi fanoušky vědělo, že je ta vzájemná vášeň ale opustí i na pódiu, to jsme si asi všichni odmítali připustit. A ne že by snad kvarteto neumělo hrát - silného materiálu čerpajícího převážně ze synthpopu, indie rocku, ale post-punku, mají na svých třech deskách spoustu. A kdo je viděl v roce 2014 na Rock for People, jistě potvrdí, že se jednalo o jeden z nejlepších koncertů celého festivalu. Ne-li vůbec ten nejlepší.

Jenže zatímco tehdy hráli přesně tak, jak o tom zpívali, tedy plni mladistvého odhodlání, hladovějící po vědomostech i zážitcích a plni euforie, což jsou ostatně důvody, proč jejich alba většina z nás poslouchá, v Lucerna Music Baru se ne a ne probrat z letargie a profesorského hraní bez života. Takovému vystoupení sice není po technické stránce co vytýkat, jenže bez pořádných emocí a chuti nechat na pódiu všechno to jaksi není ono. Zejména zpěvačka coby hlavní tahounka večera sice zpívala skoro jako na studiovkách, místo komunikace a vzájemné interakce s publikem se ale k lidem drtivou většinu času otáčela zády a veškeré pauzy dlouze svlažovala hrdlo u bubeníka.

Jistě, mohla být jen nemocná, jenže podobně na tom byl i zbytek kapely a člověka tak chtě nechtě muselo napadat, zda se oblíbená skupina dožije i čtvrté a páté desky.

Mezi highlighty první půlky koncertu lze zařadit dva vyvedené zlomy ve skladbách "All Of This" a na akustickou kytaru doprovázenou "A Stillness" z jejich nejlepší a tedy druhé desky "In Rolling Waves". Ledy se ale konečně začaly lámat až se singlem "Hearts Like Ours". Teprve v deváté skladbě z šestnácti odehraných Alisa párkrát zamávala na fanoušky, kteří jí to s radostí opláceli a na její tváři se tak snad vůbec poprvé objevil ten starý známý úsměv.

The Naked And Famous, Lucerna Music Bar, Praha, 1.2.2017
© Kateřina Postránecká
Mile překvapila také nezvykle silná odezva na dokonale vygradovanou kompozici "No Way" a na závěr základního setu zařazená hymna "Young Blood", na kterou pochopitelně všichni čekali. To už ale do úplného konce zbývala jen silným refrénem poháněná "Last Forever" a atypická balada "Rotten", tedy nejsilnější věc z aktuální kolekce "Simple Forms".

Ačkoliv byla ale druhá polovina výrazně živější a zábavnější než ta první, vkrádá se do výsledného hodnocení ono britské úsloví "Too Little, Too Late". A tak se z akce, která se snadno mohla stát koncertem roku, stalo naopak jedno z jeho nejbolestivějších zklamání. Byla by škoda, kdyby na kapelu teď fanoušci zanevřeli, aktuálně to ale vypadá, že by mladou, respektive čerstvou krev potřebovali především samotní The Naked And Famous.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY