Jednou z mála pozitivních věcí v roce 2016 byla viditelná role žen v oblasti takzvané alternativní hudby. Jenny Hval nadchla před The xx, Anna Von Hausswolff před Swans, podzimní koncertní sezonu v Praze zahájila Julianna Barwick. Dává tedy smysl, že ji uzavřela potemněle éterická Američanka Marissa Nadler.
Live: Marissa Nadler
support: Mary Lattimore
místo: MeetFactory, Praha
datum: 14. prosince 2016
Fotogalerie
© Lucie Levá Mary Lattimore jako předskokanka vyvolala přirozené spojení s
Joannou Newsom. Není však tak konzervativní, nebuduje tradiční melodie a hraje více experimentálně. Proto připomíná víc zmíněnou
Juliannu Barwick, fascinovanou možnostmi technologií a opakovaným zvukem. Místo vlastního hlasu Lattimore ale používá harfu, náročný a báječný nástroj, kterého kouzelný zvuk je jediným odkazem na Newsom.
© Lucie Levá Marissa Nadler s oblibou pro červená scénická světla začala svůj koncert intimně a slíbila postupné přidávání rockovějších prvků. Zazněly klidné, hluboké a konejšivé zvuky z desek "July" a "Strangers". Spojování s
Lanou Del Rey, obzvláště z období alba "Honeymoon", jsou přirozená, i když se každý hudební fajnšmekr bude této myšlence zuřivě bránit. Nadler vydává u občas až brutálního labelu Sacred Bones, vizuálně připomíná ponuré metalové vokalistky. Její hudba prameni z folku, post-punku nebo noir country, ale konečný výsledek zní totožně s tradičně popovou Del Rey. Důraz na mimořádnou jednotu hudby byl opravdu ctihodným shrnutím letošní sezony.
© Lucie Levá Zazněly předělávky
Neila Younga a
Black Sabbath, kytara Nadler občas připomínala méně sofistikovanou
Annu Calvi. Problémy se zvukem trápily spíš hudebníky než publikum, zpěvačka působila nesměle, ale jenom mezi skladbami. Dokonale si uvědomuje, jak silné má písně, a nemá se čeho obávat. Dovolila si představit doprovodnou skupinu, původem drone-metalovou, píseň o konci světa okomentovala tichým
"Fuck Trump", které se ale nesetkalo s žádnou reakcí publika. Škoda, stačilo aspoň zatleskat.
Zmenšeny prostor MeetFactory byl zaplněny víceméně do poloviny, ale nepůsobilo to jako zklamání, spíš jako pohodlná úleva. Malé publikum nevypovídá o umělci nic, jako spíše o, díkybohu, nepřítomné části, která většinou ruší a zaplňuje koncerty na základě mediálního a společenského humbuku. Občas méně znamená víc a právě večer s Marissou Nadler byl velmi kvalitním zážitkem.