Obyčejné písničky. Přesně to spolu s producentem Butchem Walkerem připravil frontman The Gaslight Anthem svým fanouškům na svém prvním sólovém počinu, který pojmenoval "Painkillers". Trochu pop-rocku, trochu folku, špetka blues, vzpomínání na staré dobré časy, to všechno tam je. Stačí to?
Nemá cenu si cokoliv nalhávat, rozpad
The Gaslight Anthem, který byl následně mediálně upraven jen jako pauza, byl asi nejhloupějším tahem skupiny v její historii. Formace z New Jersey, které už asi nikdo neodpáře spřízněnost s
Brucem Springsteenem a ovlivnění jeho hudbou, byla donedávna spolehlivou jistotou zejména v letní sezóně, kdy neúnavně koncertovala na jednom festivalu za druhým.
To si vyžádalo daň v podobě rozpadu manželství frontmana
Briana Fallona, který pak se zbytkem kapely natočil uplakanou, ale o to upřímnější nahrávku
"Get Hurt", z níž vzešlo několik nových hitů. Když pak muzikanti oznámili rozchod, bylo více než jasné, že vzhledem k jejich věku i dosavadnímu hudebnímu směřovaní nepůjde o nic trvalého. A když si poslechnete sólovou desku frontmana, je absurdnost tohoto kroku o to znatelnější. Rozpady či pauzy si kapely obvykle dopřávají ve chvíli, kdy její členové chtějí udělat něco šokujícího, co by jejich fanoušci nejspíš neskousli. Třeba jako když
Lauri z
The Rasmus natočil elektronickou sólovku, aby se pak do skupiny vrátil a pokračoval v načaté práci. Pak má takový krok smysl. Ale oznamovat rozchod, nechat fanoušky brečet a pak se vrátit se sólovým počinem, který je téměř totožný jako dosavadní tvorba skupiny, není ničím jiným než marketingovým krokem, jež má uměle vyhnat popularitu a udělat z obou stran blbce, protože všichni ví, že další klasická deska skupiny je jen otázkou času.
Nicméně stalo se a na trh se tak dostala nahrávka pod jménem Briana Fallona. Jestli si myslíte, že na ní jsou tak odvážné a jedinečné věci, které frontmanovi z nějakého důvodu neprošly ve skupině schvalovacím procesem, jste bohužel mimo. Zpěvák na albu střídá písničkářskou polohu s vlastní rockovou minulostí, ať už ale zpívá tiše jako ve skladbě "Steve McQueen" nebo expresivně pěje jako v titulní "Painkillers", vždy to zní jako béčka, která prostě nebyla tak dobrá, aby se na nějakou řadovku The Gaslight Anthem dostala.
Fallon je tak sám sobě katem a největší konkurencí, protože je to právě jeho vlastní stín, který musí překročit, aby se mohl měřit s ostatními. To se však nedaří, protože ať už zpívá o svých tužbách v singlu "A Wonderful Life", odkazuje na Dylana v "Honey Magnolia" či vzpomíná na dobré časy v "Red Lights", respektive "Long Drives", za srdce vás chytnout nedokáže. Akustické i elektrické kytary, jejichž zvonivý zvuk vám zas a znovu připomene Springsteena, to všechno zde najdete i tentokrát, přesto to není ono. Stačí si totiž následně pustit kteroukoliv desku jeho domovské formace a bavit se budete daleko lépe.
"Painkillers" je tak deskou, která sice není vyloženě špatná, je ale úplně zbytečná. Kdyby Fallon prostě jen pokračoval ve zkoušení se svou kapelou a za dva roky vydal pořádně vypilovanou nahrávku jako tolikrát předtím, nikdo by mu nic nezazlíval. Takto sice možná uspokojil své ego, svým příznivcům ale akorát zbytečně zamotal hlavu a nakrmil je zbytky. A to se prostě v hodnocení musí odrazit.