Phil Collins se na "Face Value" odrazil rovnou do první ligy světového popu

07.04.2016 14:30 - Milan Menčík | foto: facebook interpreta

Každý zpěvák, který se odtrhne od původní kapely a zahájí svoji sólovou kariéru, musí vyzařovat hodně sebevědomí, ambicí a také musí čelit velkým výzvám. U Phila Collinse tomu nebylo jinak. Tvůrčí pnutí a touha dělat si věci po svém u něj vyústily ve vznik desky "Face Value". Jaká je aktuální reedice?
7/10

Phil Collins - Face Value

Skladby: Face Value: In The Air Tonight, This Must Be Love, Behind The Lines, The Roof Is Leaking, Droned, Hand In Hand, I Missed Again, You Know What I Mean, Thunder And Lightning, I'm Not Moving, If Leaving Me Is Easy, Tomorrow Never Knows / Extra Values: Misunderstanding (Live), If Leaving Me Is Easy (Live), In The Air Tonight (Live), Behind The Lines (Live), The Roof Is Leaking (Demo), Hand In Hand (Live), I Missed Again (Live), ...And So To F (Live 2015 Remastered), This Must Be Love (Demo), Please Don't Ask (Demo), Misunderstanding (Demo), Against All Odds (Demo)
Vydáno: 28.01.2016
Celkový čas: 47:55 + 61:02
Vydavatel: Warner Music
Nahrávka vznikala na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let v době, kdy Phil Collins zažíval v osobních vztazích velmi bouřlivé období. První manželka Andrea od něj odešla, zůstal doma sám a ponořen v temných myšlenkách stvořil jeden z největších hitů celé své dosavadní kariéry "In The Air Tonight".

Jako součást progresivní rockové kapely nemohl zpívající bubeník naplnit všechny své touhy ohledně zvuku alba a produkce přesně takové muziky, jakou chtěl na desce mít. Tady prokázal, že jeho síla není jen ve sladkých pomalých nebo nervně rockových písních. Mohl se vykašlat na veškeré koncepce a zábrany, klidně začal používat automatického bubeníka, baladu "This Must Be Love" nechal nasáknout jazzovým feelingem a prostředek alba vyplnil hned dvěma instrumentálkami.

"Droned" a "Hand In Hand" v sobě obsahují africké rytmy i dětský kostelní sbor z Los Angeles. Je potřeba si uvědomit, že dneska je podobné fúzování hudby zcela běžné, před téměř čtyřiceti lety to však byl pořádný šok. Výtečná práce s atmosférou písně je znát u "If Leaving Me Is Easy", kterou si člověk léčí splíny z krachujícího vztahu u sklenky vína a ohně, který plápolá v krbu.

Na tomto místě je nutné připomenout, že materiál na desku vznikal ve stejné době jako album Genesis "Duke". Paralelnost obou alb je zde připomenuta bonusovým diskem, na který se dostaly hned tři písně z desky Genesis - živé podoby "Misunderstanding" a "Behind The Lines" a demoverze jedné z nejniternějších Collinsových skladeb "Please Don't Ask".

Ostatně bonusový disk je o čtvrt hodiny delší než základní studiové album a je na něm vidět, jak na něj Collins své písně vybírá - řídí se pouze pocitem a ne katalogem toho, co už vydáno bylo a co ne. Zmiňovaná "Misunderstanding" je zde i v demoverzi, stejně tak megahit "Against All Odds", který byl nominován na Oscara a byl Collinsovým prvním number one hitem. Zde si z něj můžete udělat karaoke.

Koncertní verze "In The Air Tonight" je hlavně díky skvělé sólující kytaře ještě o level výše než verze studiová, stejně tak živáky zmiňovaných instrumentálek. A nechybí ani sběratelská lahůdka "The Roof Is Leaking", kterou nahrál Collins ještě s Ericem Claptonem na kazetu, a tak zvukově není zcela dokonalá.

Celý reediční projekt je postaven tak, že se dá klidně poslechnout naráz, aniž by přišla nějak výrazně dlouhá nuda. Tu a tam se samozřejmě hlušší místo objeví, což u debutu není nic nenormálního, celkově je to právě určitá stylová rozmanitost, která člověka drží v napětí, s čím Collins přijde dál. A to je na jeho debutu patrně nejcennější. S čím přijde dál musicserver, je nasnadě. Po recenzích alb "Dance Into The Light" a "Hello, I Must Be Going" bude na řadě nahrávka "Both Sides".


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY