Reklama

Další díl supraphonské "Zlaté kolekce" je vzpomínkou na Petra Nováka

16.09.2015 09:00 - Milan Menčík

Supraphonská "Zlatá kolekce" má logické pokračování. V září by totiž oslavila své sedmdesáté narozeniny jedna z legend domácího bigbítu Petr Novák. Ačkoli vydal za svou kariéru pouze deset řadových alb, editor Karel Novák se pokusil vyváženě zaplnit velkou plochu tří CD.
7/10

Petr Novák - Zlatá kolekce

Skladby: CD1 - Já budu chodit po špičkách, Povídej, Náhrobní kámen, Pokoj č. 26, Dívky z perel, Toreador se nesmí bát, Den štěstí, Špinavý ráj chudých, Klaunova zpověď, Takovej je svět, Esther, Sedm prázdných dnů, Dětský oči, V říši pohádek, Zahrada za domem, Modlitba za lásku, Každé ráno zpívám, Ve jménu lásky II., Ze všech nejkrásnější, Dívenka z duhy, Madlén / CD2 - Tvář, Jen v pohádkách I, Každý rok je máj, Co je to láska, Proč muže lákají skály, Děvče z krásných začátků, Všichni jdou za láskou, Poslední prázdniny, Holka s bílou halenou, Když se stmívá, Loučení s cizinkou, Sladké trápení, Hvězdičko blýskavá, Otázky v tvých očích, Zkouška právě končí, Ahoj, čtrnáctiletá, Přátelství na n-tou, Dej mi čas, Chci tě mít, A co tvůj obraz, Vím, že nevím nic / CD3 - Svět a nesvět, Jak mi sbohem dát, My jsme ti zbyteční, Moře, Jsme jenom vaše děti, Temná řeka, Dej mi mou dávku, Chtěl bych se vrátit (je však už pozdě), Vanessa, Dávné sliby, Sám a sám, To poznáš sám, Hlad je jen žízeň v převlecích, Anonym z Léta Páně Středověk, Divoký sníh (Epilog), Krásná doba, Rub a líc, Pořád stejný Bonus - Pouto.
Vydáno: 04.09.2015
Celkový čas: 73:18 + 74:36 + 72:07
Vydavatel: Supraphon
Na tak velké ploše se dostatečně ukázaly přednosti i slabiny Novákovy tvorby. K přednostem rozhodně patří schopnost napsat hit, jednoduchou, líbivou, ale nikoli banální písničku, kterou si lidé rádi zapamatují a při různých příležitostech si ji broukají. Hned úvodní tři skladby "Já budu chodit po špičkách", "Povídej" a "Náhrobní kámen" jsou toho jasným důkazem.

Novákův zpočátku dvorní textař Ivo Plicka skladby opatřil verši, které neoplývají žádnou extrémní hloubkou, ale rýmy typu láska-páska na nich také nenajdete. Textařsky ovšem po Plickově emigraci nastaly horší časy. Už jen názvy textů Pavla Cmírala "Ahoj, čtrnáctiletá" či "Přátelství na n-tou" by bez poslechu finálních podob skladeb byly zralé na zostuzení, v podání Petra Nováka však znějí přirozeně a mile. Hudebně se hůř tráví snad jen druhá polovina prvního alba, na které je jasně patrné koketování s tehdy tak moderní rockovou psychedelií i duchovnem. Z méně známých skladeb však rozhodně stojí za povšimnutí "Takovej je svět" s mrazivou předehrou dechových nástrojů i jímavým textem.

Problém může způsobit fakt, že Petr Novák byl často albovým umělcem a některé písně vytržené z kontextu jednotlivých desek mohou působit nepatřičně. Na druhou stranu se celé druhé a třetí album poslouchá hodně nenásilně a plyne velmi přirozeně. Ani často kritizovaná poslední řadovka "Dávné sliby" není v tomto kontextu pozadu. Písně "Sám a sám" či "Vanessa" dnes už v rádiích neuslyšíte a je to škoda, stejně jako u titulní skladby ze společného alba Nováka s Karlem Kahovcem "Rub a líc".

Taktéž malinko nepochopitelná je absence skladby Petra Jandy "Bezhlavý rytíř" a umístění písně "Pouto" jako bonus na konci stopáže. To by mělo logiku v případě, že skladba ještě nikdy na CD nevyšla. Objevila se však v roce 2007 na kompilaci "Svět a nesvět", proto zde měla být spíše zařazena chronologicky na prvním disku.

Jako celek tak může komplet působit trochu nesourodě, přesto by ve výčtu umělců "Zlaté kolekce" Novákovo jméno chybět nemělo a je dobře, že se na něj nezapomnělo. Dávno už se totiž stal legendou a jeho písničky budou ještě dlouho žít.



Reklama

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

  • Recenze (Honza, 17.09.2015 10:45) Reagovat

    Editor Karel Novák (byť se s Petrem osobně znal a hrál u něj v kapele) podle mě nesestavil dobře. Proč je z popového alba Sladké trápení zastoupeno pět skladeb a např. z vysoce ceněné desky Ve jménu lásky jen dvě? Tento poměr nechápu. Některé písně jsou opravdu vytržené z kontextu, v tom má recenze pravdu, např. z Mementa Jsme jenom vaše děti a Dej mi mou dávku. Naopak by se tu dobře vyjímala z Krásky a zvířete Proč nejdeš ven (V klubu Vesmír všichni tančí). Taktéž se mohl výběr obohatit o ukázky z alb Petr Live a 12 nej bez ohledu na to, kdo dává nebo nedává přednost originálním verzím. Stále zůstala ležet ladem singlová verze Všichni jdou za láskou. Supraphon má chyby v dokumentaci, kupř. skladba Sladké trápení byla vydaná Pantonem již v roce 1981, nikoli 82!!! Prvnímu období George and Beatovens je zasvěcen jen necelý první disk !!! Kdežto závěru Petrova života patří třetí disk skoro celý... Pokud se někomu toto zdá jako dobré, obohacující a lákající ke koupi, prosím... Pro mě to představuje špatnou editorskou práci. Nemluvě o tom, že na obal byla použita téměř stejná fotografie co na nedávném titulu Klaunova zpověď (jen méně povedená a trochu rozmazaná). Takto si Supraphon představuje luxusní edice?

Reklama

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY