Označit desátou řadovku amerických nu-metalistů P.O.D. za zatím nejnudnější rockovou desku letošního roku by bylo možná trochu podlé, ale tato skutečnost není od pravdy až tak daleko. P.O.D. se totiž protentokrát až příliš topí v neznámých vodách i rutinním nu-metalu.
Jubilejní novinka americké skupiny
P.O.D. je svým způsobem konceptuální či chcete-li příběhová. Dle slov členů kapely má deska fungovat jako celek, nikoliv jako soubor samostatných písní, a proto se jí musí posluchač věnovat dlouho a pozorně. No jo, jenže ono je to těžké, když onen kalifornský příběh není nikterak zajímavý a hudební složka na tom není o mnoho lépe. Ne, že by "The Awakening" byl vyloženě průšvih, ale zkrátka to tentokrát není žádný odvaz.
Oproti předchozí, tři roky staré nahrávce
"Murdered Love" je novinka klidnější, snad i vzdušnější a barvitější. "Murdered Love" byla deska plná poctivého nu-metalu s nostalgicky
old schoolovým zvukem. Recenzovaná novinka zní naopak moderněji, rockověji, snaží se o epičnost a žánrovou různorodost, doplněnou o různé zvuky, proslovy, intra, která mají budit dojem
velké koncepční desky.
Špatný nápad to není. Zpracování ale nepatří k těm nejzdařilejším. P.O.D. totiž v současnosti chybí jiskra, která zdobila jejich tvorbu v dobách největší slávy, kdy vydávali skutečně zásadní žánrová alba. Na novince se sice najdou zajímavé riffy ("This Goes Out To You", "Rise Of Nwo", "Rise Of Nwo"), nikoliv však originální a celou desku pár povedených momentů stejně nespasí. Co ale stojí bezpodmínečně za pochvalu, je zpěv Sonnyho Sandovala, který kapelu i nadále táhne a jeho instrument je stále v impozantní formě a jen těžko oposlouchatelný.
P.O.D. baví i žánrovými úskoky do reggae ("Revolución") či funky ("Want It All"), nechybí však ani typické nu-metalové hity ("Rise Of Nwo", "Get Down"). Koktejl je to bezpochyby zajímavý, jen mu chybí silnější melodie, nápaditější aranže a po dvou, třech posleších zase přebývají ony zvukové výplně, které posléze spíš ruší, než aby dokreslovaly atmosféru. Také je škoda nevyužitelného potenciálu hvězdného hosta v podobě dračice Marie Brink z
In This Moment v pop-rockové baladě "Criminal Conversations". Místo toho, aby kapela využila její nespoutané energie a explozivního vokálního projevu, utopí její vokál ve fádních popěvcích.
Vyřknout nad "The Awakening" jednoznačný ortel není snadné. Potenciál tu je, i některé písně naznačují, že na nejvyšší ligu P.O.D. stále mají. Jenže celkově je deska taková nemasná neslaná. Ona i má potřebné koření, akorát je vyčichlé a nedodává chutě, které by mělo. Ke všemu je evidentní, že odbočky od nu-metalu nejsou pro americkou partu úplně přirozené a působí v těchto momentech skladatelsky nejistě, až panicky. Ať jde o funky nebo reggae, vždy jde o velmi nesmělé pokusy, které nabízí jen rutinní žánrové prvky. P.O.D. mají navíc, ale asi je správné, že si podobný počin zkusili nahrát a neustrnuli na místě, i to se cení.