"The New Classic" znovu a jinak - Iggy Azalea představuje reedici "Reclassified"

12.12.2014 17:00 - Simona Knotková | foto: billboard.com

To si jednoduše nemůžeme vystačit s původními edicemi úspěšných alb? Nemůžeme začít dělat na další věci namísto opětovného tahání peněz z už jednou prodaného produktu? Nemůžeme, velí zákon komerčního mainstreamu. A tak zkuste přimhouřit oči a vezměte "Reclassified" Iggy Azaley na vědomí. Vyplatí se to.
7/10

Iggy Azalea - Reclassified

Skladby: We In This Bitch, Work, Change Your Life (feat. T.I.), Beg For It (feat. MØ), Black Widow (feat. Rita Ora), Trouble (feat. Jennifer Hudson), Don't Need Y'All, Rolex, Iggy SZN, Fancy (feat. Charli XCX), Heavy Crown (feat. Ellie Goulding), Bounce
Vydáno: 24.11.2014
Celkový čas: 41:00
Vydavatel: Universal
Pokud je kontroverze jedním z hlavních předpokladů, jak si v dnešním hiphopovém byznysu vybudovat velké jméno, pak ho čtyřiadvacetiletá rapperka Iggy Azalea splňuje bez výhrad. Úspěch se neodpouští ani za jiných okolností a dvakrát tolik to na své kůži pociťuje právě autorka "The New Classic". Řada lidí zkrátka odmítá připustit, že se na hudební vrchol dostala (údajná) netalentovaná tuctovka z Austrálie s příšerným americkým akcentem, s velice diskutabilním rapovým projevem, pumpující do nás už po x-té legendu o americkém snu.

I když slova haterů nejsou vůbec střílená od boku a kus pravdy na nich skutečně je (kupříkladu násilný přízvuk trhá uši snad i nerodilým mluvčím), přesto lze hype kolem její osoby pochopit. Azalea má totiž dostatečně neprůstřelné argumenty na svou obhajobu a ústa všech kritiků spolehlivě zalepuje zásobou hitů. K čemu jiným nestačí někdy ani celá kariéra, Iggy do světa zvládla vypustit pomocí pouhé jedné desky. Především pak dvojice "Fancy" a "Black Widow" stála v popředí té senzační přehlídky a playlisty rádiových dramaturgů a DJů plní ve velké míře dodnes.

Samozřejmě tu můžeme polemizovat, do jaké míry se jedná o úspěch zpěvačky samotné a do jaké míry patří zásluhy především armádě producentů, vedle níž se jméno Amethyst Amelia Kelly ustrašeně krčí v koutku. Jelikož se ale pohybujeme na půdě, kde se interpret ve velkém množství případů opravdu rovná spotřebnímu produktu s minimem vlastní invence, asi není třeba hrát si na uměleckou policii. A zrovna v tomto teritoriu – ať se to líbí či ne - Australanka patří aktuálně ke špičce.

Přesto se nabízí otázka: bylo potřeba vydávat reedici úspěšné prvotiny? Z komerčního hlediska můžeme opět přitakat. Ale co z jiného hlediska? Může "Reclassified" vůbec obohatit posluchače "The New Classic" a přinést mu něco nového? A vlastně i této otázce můžeme dát odpověď kladnou. Základní stavební kameny tracklistu tvoří pětice žebříčky už dávno prověřených songů. Doplňuje je ovšem také zbrusu nová sedmička (respektive pětka, když přihlédneme k faktu, že dva nové songy byly dříve součástí bonusové edice, nebo dokonce vyšly jako singl), tedy materiál, který by vystačil na delší krátkohrající počin.

V podstatě se ani nedá říct, která edice je na tom lépe; silné jádro v podobě zavedených písní v sobě mají, jak již bylo řečeno, obě. Neméně zajímavý zbytek je kvalitativně také stejnoměrný. Srovnávat ostatně nejspíš ani nemáme. "Reclassified" je jednoduše doplnění původní řady a jako takové funguje v celém svém významu - není ani lepší, ani horší. První verzi převyšuje pouze počtem hvězdných hostů, kdy Ritu Oru nebo Charli XCX doplňují dále Ellie Goulding, a Jennifer Hudson.

Mnoho podobností najdete i v jednotlivých stopách. "Beg For It" je s výpomocí dánské zpěvačky MØ alternativnější sestřička "Black Widow" a další trapová past tanečního parketu s hromadou pikantní asijské šťávy navrch. "Heavy Crown" mění klubové parkety za místo na výsluní, jehož výšiny jsme měli šanci poznat už na "Goddess", a podobně naléhavě se Azalea opět vypořádává se všemi, kteří ji od hudební kariéry odrazovali a nevěřili v její talent. "Pro všechny, co říkali, že to nezvládnu. Teď stojím na vrcholu a směju se vám do ksichtu!" - klasické hiphopové machírkování, ale přesto to i na stý způsob v případě Iggy nějak funguje. Skladba by si možná jen zasloužila o něco silnější pěvecký doprovod než mdlý projev Goulding (i když to už bude patrně osobní problém autorky textu s britskou zpěvačkou než skutečná slabina rozebírané věci).

Rozdivočelou "Fuck Love" z předešlé nahrávky nyní úspěšně nahrazuje "Iggy SZN". Jako byla vážně laděným prologem "Walk The Line", tak funguje i "We In This Bitch", kde muzikantka k dobru ještě přidává masivní basovou linku. Úplným samorostem je poté závěrečná "Bounce", právě jeden z už dříve vydaných bonusů, která je nejroztančenějším a nejbarvitějším kouskem celého výběru.

"Reclassified" je jednoduše další deska až po okraj nabitá hity. V tom je Iggy Azalea i se svým týmem pomocníků neúprosná a nedává prostor žádným kompromisům a průměrnosti. Další z otazníků této recenze ovšem paradoxně zní: Bude tato pouhá nesmlouvavá hitovost stačit i pro příště? Éra "The New Classic" je nyní snad už definitivně uzavřena a doufejme, že Australanka se nám v další fázi své umělecké dráhy představí více taky jako muzikantka než dokonalá obchodnice.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY