Z propasti až na vrchol. Chinaski dospěli od syndromu vyhoření k pocitům bezbřehé euforie během posledních několika let. Tuto cestu završilo album "Rockfield" nahrané ve studiu, které psalo rockovou historii. Pomohly tyto prostory k vytvoření výjimečného díla?
Mnohokrát to během letních měsíců bylo možné číst. Věty o tom, jak
Chinaski po desce a koncertech k
"Není na co čekat" dospěli do bodu nula. Nevěděli, kam se mají odrazit, v myslích jim ještě rezonovala tehdy stále poměrně čerstvá smrt bubeníka Pavla Grohmana, byli bezradní.
A najednou měli slavit kulatiny. Jak jinak než výběrovkou
"20 let v síti"? Samozřejmě na ni chtěli dát i nové věci. Ale ten skladatelský a nahrávací stereotyp je už nebavil. Oslovili proto producenta Grega Havera, který jim pomohl natočit singly
"Stížnost" a
"Hlavolam". Není třeba se tady dlouze rozepisovat o tom, jaká to byla trefa do černého. Vznikly jedny z největších hitů v historii kapely a také pravděpodobně nejkrásnější léto, které tato parta chlapů ve své kariéře zažila.
Chinaski a také fanoušci byli tedy řádně namlsáni a spolupráce s Haverem mohla pokračovat i na novém studiovém albu. Jako místo nahrávání byl zvolen welšský Rockfield. Ten je opředen historkami o tom, kterak zde točili
Queen "Bohemian Rhapsody" či
Coldplay "Yellow". Aura místa měla dýchnout i na Michala Malátného a spol., kteří pouze dva songy natočili doma a zbytek jeli chystat na neznámé místo.
Když tam přijeli, byli velmi překvapeni. Všude pastviny, krávy, ticho a klid. Byli zvyklí chodit do studia nadrceni a tam pouze nahrát to, co se už ve zkušebně naučili. Tentokrát zvolili jiný přístup a spousta věcí se dělala až na místě. Byli prakticky pořád ve studiu, odloučeni od domova, rodin a běžných starostí a mohli se plně soustředit na práci.
Otvírák "Kapela" zapůsobí překvapivě neodpichově, zato však typicky
chinaskovski. Hudebně rozvlačně, melodičně, v textu všelijací
kaťáci,
fesťáky, až by si člověk řekl, že se Chinaski opravdu našli. Přestali řešit, že hrají normální pop-rock, hudbu pro masy. Jenže dál se vše jakoby rozplizlo. Následující skladby působí jako šeď, vata, nuda a nepomůže tomu ani zhrubnutí jazyka v textu k písničky "Milion dolarů". Debilové, prdele a podobně, to už tu bylo, vzpomeňme na "Kérku", "Punčocháče" nebo na "Vinárnu u Valdštejna". Zde bohužel tato slova působí samoúčelně, jen proto, aby na desce taky byla.
Naštěstí závěr je vpravdě ďábelský. Seriálová hitovka
"Víno" je mnohými brána za otravnou. Komerční rádia ji servírují horem i spodem, a pokud některé z těchto stanic máte (stejně jako pisatel článku) naladěny v práci, nemůžete se těmto názorům divit. Pokud se však oprostíme od těchto věcí, slyšíme velmi chytrou a melodickou věc, stavící do popředí stále se rozrůstající zálibu nejen Moraváků v moku, který dle mnoha vědeckých studií má příznivý vliv na zdraví člověka.
Nejhezčím ploužákem jsou tentokrát "Narozeniny". Jako by je Malátný zpíval se slzou v oku. Ani ty však na druhý singl neaspirují tolik jako duet "Slovenský klín". Zpěvačka
Bára Hosnedlová spolupracovala s touto skupinou už dříve jako backing vocalistka, znají ji i fanoušci formace
05 & Radeček a tady svojí libozvučnou
slovenčinou dodala skladbě neskutečný náboj a erotičnost, její vícehlasy znějí nádherně. Chinaski prostě mají rádi Slovensko a je to dobře. Nedá se zapomenout na hit "Na, na, na" s
No Name nebo na spolupráci se
Zuzanou Smatanovou v "Takmer svätý".
Tyto písně člověka naštěstí probudí z letargie, přestane zívat a vzpomínat na předcházející řadovku, která v sobě našla víc adeptů na singly. A skladby, které na ně neaspirovaly, alespoň nenudily ("Kompy"). Na desku, která ale byla označována za přelomovou v historii kapely, je to ale docela málo. Kdyby "Stížnost" i "Hlavolam" byly na tomto albu, hned by se hodnotilo jinak.
-
No konečně (eva, 09.11.2014 18:27) Reagovat
Když jsem si přečetla recenze na idnes a slyšela desku, tak jsem si řekla , že blbý je buď recenzent, nebo já.Konečně někdo na té desce slyší to, co já. Prostě jedna z mnoha dalších desek Chinaski.Žádná revoluce se nekoná.6/10 naprosto správně.
-
Mno... (Wiruss, 09.11.2014 21:00) Reagovat
Osobně nejsem za jedno s touto recenzí (hodnocení sedí, ale né vyznění recenze). Po prvním poslechu jsem si říkal, že je to naprosto nijaká deska (a je to možná dáno hned první písní, která patří, dle mého, k tomu nejhoršímu co udělali). Po pár posleších bych ji zařadil k lepším albům kapely, zvuk či aranže přesně sedí. A písně jako Milion dolarů, Každý ráno, Slovenský klín se zařadí k dalším populárním písním....
-
Ale kdepak (jaanyna, 09.11.2014 23:21) Reagovat
S pisatelem recenze zásadně nesouhlasím. Nejvíce se mi líbí skladby Milion dolarů, Každý ráno a Láska & hvězdy. Ostatní písně jsou cajdáky k uzoufání, nuda a nuda. Nechápu, co se může někomu líbit na písničce Slovenský klín. Chinaski to se svou láskou ke Slovensku už trošku přehánějí. Jistě, publikum je tam má rádo, ale proč nám to pořád cpou? Jednoznačně nejslabší album kapely. Jestli to jejich sebevědomí není na škodu...
-
Nic moc (Tony, 10.11.2014 01:38) Reagovat
Chinaski jsem měl rád v původní sestavě (Malátný, Rajchert, Stivín, Grohman). Co si budeme namlouvat, Dlouhej kouř, 1. signální už jsou dneska kultovní alba. S každou další novou deskou se Chinaski nějak výtrácí ten původní "sound". Na Rockfieldu se mi líbí jen Milion dolarů a Láska & hvězdy. Některé písně na albu už docela silně závání kýčem.
Rockfield ale stejně zase bude nejprodávanější deskou a vyplodí i pár úspěšných singlů. Proč by taky ne? Chinaski si svoje postavení vydřeli. Stejně jsem je však měl nejradši na konci devadesátých let.
-
Nemají už co říct (xman, 10.11.2014 09:50) Reagovat
Chinaski sem nikdy moc neměl rád, v době kdy s nima byl Rajchert a dělali písně jako Dlouhej kouř nebo Stejně jako já, tak se to ještě jakž takž dalo. To co přišlo potom až do dneška, to už jde úplně mimo mě. V podstatě všechny jejich písně mi zní na jedno brdo a pro mě i hrozně otravně ( třeba Tabáček mi přišel úplně šílenej ). Jejich styl mi nic neříká a navíc mi připadá, že už stejně jen vykrádají sami sebe. Tuhle desku ani slyšet nemusím, abych věděl jak bude znít, úplně mi stačilo slyšet tu ´´hitovku´´ Víno k tomu pitomýmu seriálu. Pořád je to stejné a když uvážíme, že Malátný v podstatě technicky ani není zpěvák, tak by se to mělo vyvážit invencí nápadů a muzikantstvím, ale ani to se u nich bohužel neděje. Podle mě v dnešní době už zbytečná kapela, která už nemůže nic nového nabídnout a stává se revivalem na sebe sama. Možná se někomu budu zdát moc kritický, ale je to můj názor. Své skalní fanoušky mají a když se to někomu líbí, tak ať je poslouchá...