Australská zpěvačka a skladatelka Sia je jednou z největších popových senzací roku. Celý svět i okolní vesmír okouzlila svým hitem "Chandelier". A co bylo původně zamýšleno jen jako chvilková záležitost, se proměnilo v životní postoj: neukazuje veřejně svoji tvář. Nechce být slavná. Nebo chce?
Všechno to začalo náhodou: spoluprací s
Davidem Guettou na singlu "Titanium" v roce 2011. Siin hlas se na nahrávku dostal malým francouzským podvrhem, kdy populární DJ a producent jednoduše použil její vokál z demoverze, aniž by o tom zpěvačku informoval. Ta se dost naštvala, protože právě plánovala ústup z hudebního popředí a chtěla se definitivně usadit jako skladatelka. Jenže úspěch songu tomu nepřál.
Sia Furler se chtě nechtě musela smířit se statusem hvězdy slušné velikosti. Nakonec za to byla ráda, protože titan se elegantně smísil s vkusem posluchačů, čímž vznikla dokonalá chemická reakce. Sia se dostala do širšího povědomí a měla najednou plnou ošatku kšeftů od těch nejzvučnějších jmen.
© popcrush.com Možnost psát pro elitu současného popu jí prý zachránila život v době, když už nevěděla co se sebou, utápěla se v návykových látkách a chystala se na dobrovolný odchod z tohoto světa. Tenkrát, když se jí ozvali manažeři
Christiny Aguilery, chytla druhý dech. Měla jedinou podmínku: zůstat ve stínu hvězd.
Jenže to v hudbě jednadvacátého století nejde tak snadno. V době internetu, kdy si ihned zjistíte, co je nějaká Sia zač, a telefonů s foťáky, kdy si vás každý může vyfotit, se publicitě nevyhnete. Někteří se s tím naučí žít, jiní ne. Ona se s tím žít nenaučila a ani nechce. Nikdy se ani netajila tím, že publicitu nesnáší.
"Tím, že jsem dostala možnost pracovat s těmi největšími popovými hvězdami, jsem mohla trochu nahlédnout do jejich života. A zjistila jsem, že žít jako oni vůbec nechci. Chci jen mít svoje soukromí," povzdechla si ve své krátké eseji nazvané "My Anti-Fame Manifesto".
Zkušenosti z minulých let ji také utvrdily v tom, že není úplně ta správná osoba pro kariéru sólového umělce. Nezvládala své povinnosti vůči nahrávací společnosti a k tomu trpěla depresemi a jevila příznaky bipolární poruchy. Tehdy také přišla na své úzkosti z živého vystupování, jež přetrvávají doteď - a nemá to nic společného s tím, že by naživo neuměla zpívat. Čím úzkostlivější byla, tím víc ji těšil cizí úspěch a tím víc ji bavilo psát pro ty největší popové ikony: mezi jejími zákaznicemi se objevovaly
Britney Spears,
Beyoncé,
Rihanna a mnoho dalších. A pak najednou udělala další obrovský krok ke své vlastní slávě. Ovšem nebyla by to Sia, kdyby na to nešla tak nějak oklikou a maximálně divně.
Je velmi důležité si uvědomit, že její nechuť k popularitě má skutečně dlouhodobý charakter. Už dlouho před
"1000 Forms Of Fear" neposkytovala rozhovory ani nekoncertovala, k vydání další sólové desky byla v podstatě donucena svým manažerem Jonathanem Danielem.
"Je to úžasná umělkyně a chtěl jsem, aby album vyšlo. Protože kdyby to neudělala, litovala by toho pak celý život," konstatoval. Domluvil se s jejím labelem RCA, že ji nebudou nutit k žádné propagaci: nemusí tedy vystupovat v žádných talk show a nepojede se turné. A na oplátku jim Sia naservíruje desku, co bude v Americe #1. Kdekdo by se nad tím uchechtl, ale v RCA se tomu po poslechu "Chandelier" nesmál nikdo. A jestli to ještě nevíte, jednička albové hitparády nahrávku opravdu nakonec neminula.
Jenže jak to udělat, aby byla Sia neslavná a spokojená a zároveň se deska dobře prodávala? Lépe řečeno - aby mělo vydavatelství hlavně nějaký zisk. Skladatelka totiž zdůrazňuje, že kašle na výdělek a nemá zapotřebí nahrávku propagovat, neboť si, podle vlastních slov, vydělává pěkný balík psaním písní. Přistoupilo se tedy k metodě, která není úplně obvyklá: antipropagaci. Byl to svým způsobem také experiment, který si kladl za cíl zjistit, jestli dneska někoho zajímá čistě hudba, nebo jen natřásání prsou a velkých hýžďových svalů. Zpěvačka přišla s nápadem, že by bylo dobré zvolit za hlavní reklamní značku její charakteristickou blonďatou mikádo-paruku, která se bude objevovat na všech propagačních materiálech a v klipech. A ačkoli sama prohlásila, že
"nedávat na obal desky svůj obličej je trochu risk, protože lidi jsou zvyklí spojit si hudbu s konkrétním obličejem," na přebalu "1000 Forms Of Fear" žádná tvář není. A navzdory očekávání nebyla ani v
lyric videu,
oficiálním klipu a žádném televizním vystoupení.
© billboard.com Při účinkování v show Ellen DeGeneres stála zády k publiku a zpívala do zdi, u Jimmyho Kimmela jakbysmet a v pořadu Setha Meyerse ležela na břiše na matraci, ve které byla díra, aby do ní mohla zpívat. S odvráceným obličejem poskytovala i všechny rozhovory. Na obálce časopisu Billboard překrýval její tvář odlepovací papírový
pytel. A tím se otevírá další kapitola úspěšné propagace.
Co udělá člověk, který neví, jak Sia vypadá? Půjde si ji vyhledat na Googlu. Pak si řekne, co by takováhle bláznivá ženská mohla mít za hudbu, a jde si poslechnout její tvorbu. A začíná se dovídat všelijaké dohady a drby: že má hudebnice znetvořený obličej, že je psychopatka, nebo dokonce muž. Čím víc je Australanka divná, mlčenlivá a excentrická, tím víc k sobě přitahuje pozornost.
Zase tak moc to ale Furler nepřehání. Fanouškům se celkem v klidu
podepíše (pravda, netváří se u toho zrovna přešťastně) a před prezidentem také vystoupí zcela
normálně. Jinak ale skrývá svoji tvář, jak jen může.
Publicita je součástí práce každého umělce - s tím se zkrátka musí počítat. Někdo se s tím smíří a žije v tom.
Sia takto žít odmítla, ovšem je otázkou času, jak dlouho jí takový postoj vydrží. Faktem zůstává, že lepší reklamu pro sebe vymyslet nemohla.
-
reklama je jednim z nastroju, jak dosahnout publicty (jarecek, 05.11.2014 09:09) Reagovat
publicita je soucasti prace kazdeho umelce [..] sia takto zit odmitla [..] lepsi reklamu pro sebe vymyslet nemohla // celej ten clanek je takovej rozklepanej, ale ten konec tomu da korunu // cekal jsem, jestli bude autorka uvazovat nad tim, do jake miry je to autenticke a do jake miry jen spousta piarkovejch zvastu, ale vsechno to zustalo desne na povrchu a naivni .. pritom cela tahle zalezitost je pomerne snadno citelna .. muzeme to jako anti-propagaci otagovat, ale fakticky to bude propagace porad, vlastne je to uplne standardni cirkus - klasickej medialni kolotoc prostituce po americkejch shows (v tomhle kontextu me zminka o tom, ze nebude muset nikde vystupovat, vzdycky pobavi) jen s urcitou stylizaci/image .. nekdo si ji postavi na slonech, co maj lakovany kopyta na ruzovo, nekdo na tom, ze ma hlavu v pytli .. vysledek je ale stejnej a labelu jde o stejnej zavod .. je mozny, ze ji to opravdu psychicky pomaha, ale todle uz je jen v rovine dohadu a spekulaci .. siu jsem mel rad driv .. nova deska je docela ok, ten bullshit kolem ale nekupuji ..
-
cirkus prostituce (valinecode, 05.11.2014 09:34) Reagovat
Nechápu co vás tak pohoršuje jarečku. Všichni sebe sama nabízíme každý den na trhu práce, dostáváme za to zaplaceno a taky tomu neříkáme prostituce. Tak kdo je tu pak na..i-v-ní. Jste stejná prostitutka asi jako já, nebo ona Sia. A že i musicserver je tu v první řadě k propagaci a prodeji hudby a občas je i vypočítavě kritický či přesně naopak, to zase vůbec nepohoršuje mne.
-
Re: cirkus prostituce (jarecek, 05.11.2014 09:38) Reagovat
prosim? me to ale vubec nepohorsuje .. ja to jen uvedl na pravou miru :)
-
Zajímavý článek, přijde mi ale že autor tady... (Petra, 05.11.2014 12:55) Reagovat
Zajímavý článek, přijde mi ale že autor tady inklinuje k jakési generalizaci, že všechno by se mělo dělat stejně. Sia by měla jet turné, kalit na večírcích a dávat rozhovory v upnutých šatičkách, aby se album lépe prodávalo. I kdysi Radiohead, tuším že to byla deska Kid A, zvolili tuhle metodu a fanoušci to takto přijali. Ano, je to nestardatní, ale na druhou stranu chápu její postoj. Je fajn, že jí v tomhle takhle podporujete a pro její vlastní prezentaci ještě napíšete článek.
-
Já Siu naprosto chápu. Dnes je hudební scéna v... (1, 05.11.2014 12:59) Reagovat
Já Siu naprosto chápu. Dnes je hudební scéna velmi složitá. Spíše komentujeme, jak kdo vypadá a ne jejich hudební talent. A Sia chce především dělat hudbu a ne, abychom soudili její tvář a denně jí pronásledovali. Zase na druhou stranu musí počítat, že si najde fanoušky, kteří od ní chtějí více... kdyby neskrývala svojí tvář, všechny ty své sepsané songy použila pro sebe a propagovala svojí hudbu, tak jak má, tak by byla Sia něco úžasného a velmi úspěšného.. škoda, ale chápu, člověk, co se nestane slavnou osobností nikdy nepochopí :)