Nils Frahm, Hauschka & Samuli Kosminen, Palác Akropolis, Praha, 31.1.2014

Klavírní souboj na ostří nože?

Vydáno: 07.02.2014 11:08 v sekci Naživo - Dan Hájek | foto: Adam Hencze / musicserver.cz

Závěr festivalu Spectaculare přinesl koncerty klavírních virtuosů Nilse Frahma a Hauschky, ten si na pomoc přivezl perkusionistu Samuli Kosminena. Jejich hudební souboj byla fascinující výprava napříč zvuky, experimenty a nonšalantními melodiemi, které se vrývaly hluboko do mysli. Velké, dech beroucí finále.

Live: Nils Frahm

místo: Palác Akropolis, Praha
datum: 31. ledna 2014
support: Hauschka, Samuli Kosminen
Fotogalerie

Hauschka & Samuli Kosminen, Palác Akropolis, Praha, 31.1.2014
© Adam Hencze / musicserver.cz
Festival Spectaculare v pátek uzavřel kapitolu svého prvního ročníku a podle ohlasu doufejme, že nebyla i tou poslední. Jeho žánrová pestrost přilákala nemálo návštěvníků a závěrečné dva koncerty byly vyprodány do posledního místa. Po dvojici Jon Hopkins a Frederic Robinson na pódium Paláce Akropolis nastoupila žánrově zcela jiná sestava - Nils Frahm a Hauschka. Ačkoliv oba jsou skvělí klavíristi, jejich vystoupení byla diametrálně odlišná. Hauschka si na pomoc poznal bubeníka, perkusionistu Samuli Kosminena (figuruje i v sestavě kapely múm) a společně předvedli experimentální hodinku, jež byla i svým způsobem velmi zábavná. Nils šel na vše klasičtější cestou, publikum si však získal svou bezprostředností, civilností a neskutečnými klavírními preludii.

Hauschka zavzpomínal na desku "Salon Des Amateurs", na které Samuli hostoval a k dobru dali i něco málo nových kompozic. Každý úsek začínal něčím jako přípravou, kdy si oba nachystali drobné předměty, rozložili si je buď přímo na své nástroje, nebo v blízkosti sebe, aby se po nich dalo kdykoliv snadno hmátnout. Z nichž pak loudili zvuky (nebo změnily zvuk úderů kladívek do strun klavíru), ty prohnali přes echa nebo si takto předtočili ruchové smyčky, které následně využili do rozjeté symfonie. Tyto fáze vždy vyloudily nejedno pousmání publika. Ambientní plochy střídaly ty dynamické, až téměř taneční party, nikde však nebyl laptop nebo podobný nemocný prostředek. Vše bylo tvořeno živě na místě, včetně naprosté souhry mezi oběma aktéry.

Hauschka & Samuli Kosminen, Palác Akropolis, Praha, 31.1.2014
© Adam Hencze / musicserver.cz
Byla to fascinace jak na pohled (pevná kamera snímala pohled na prostor, kam Hauschka stále něco pokládal a vše přerovnával v útrobách stařičkého klavíru), tak i sluchové vjemy dostávaly pořádnou porci hypnotické scenérie - ty byly místy umocněny i výraznými beaty Samuliho rytmiky. Každý ucelený blok postupně gradoval a následné ovace nabíraly na intenzitě. Experimentální variace se dotýkaly minimalistických prvků, kdy Hauschka často hrál omezený počet, stále opakujících se tónů. Na opačné straně pódia kmitaly Samuliho ruce mezi bubny, činely a vedle něj rozložených cingrlátek a mašinek. Byl to takový malý orchestr, který mohl navenek působit rozbitým dojmem, ale byla to jen kamufláž nad precizními harmoniemi a propracovanými melodickými elementy. Nechat se tím vším strhnout byla ve finálním důsledku lehká záležitost, po poklidnějším úvodu jejich vybrané skladby nabíraly na pestrosti, zvukové náročnosti a valící se energií. "Salon Des Amateurs" tak dostalo pro tento večer mnohem živelnější podobu.

Nils Frahm, Palác Akropolis, Praha, 31.1.2014
© Adam Hencze / musicserver.cz
Zcela odjinud na to šel Nils Frahm a měl k tomu velmi silného pomocníka - skvělou desku "Spaces". Po přeuspořádání scény a na ní přišel jako by si odskočil z vedlejšího baru, kde seděl s kamarády, skvěle se bavil a chtěl toho samého pocitu docílit i během svého vystoupení. Protože hned z úvodu narušil zaběhlý kolorit a na pódium si vytáhl několik posluchačů z prvních řad, které pečlivě rozsadil, aby se ti vzadu u zvukaře nemuseli tolik tísnit, to vše s humornou nadsázkou. Když vše bylo tak trochu podle něj, začal hrát s úchvatnou "Says", celá Akropole rázem utichla a nechala se unášet touto povznášející melodickou hymnou, jež má naživo ještě výraznější gradaci atmosfér. Po ní Nils usedl ke klavíru a rozehrál nejrozsáhlejší blok jeho setu, kdy prim hrály dech beroucí klavírní variace. Chvílemi se jen tak mazlil s jednotlivými tóny, které dekadentně rozvibroval do košatých improvizací, až člověk žasnul, že se v těch hbitých pohybech prstu a rukou nezamotal. Podmanivá "Said And Done" laškovala s romantickými záchvěvy, protipólem byla finální dramaticky úderná "Hammers". Ta jasně ukázala jak je Frahm nezaměnitelným skladatelem, který s přehledem a do detailu propracovává své noční nápady (kdesi se přiznal, že nejvíce natáčí po nocích a často tak ruší své sousedy).

Nils Frahm, Palác Akropolis, Praha, 31.1.2014
© Adam Hencze / musicserver.cz
Po mohutném aplausu začala fáze loučení (i když každý si v ten moment přál vesměs opak), kdy představil i svůj team a záhy u kláves rozehrál průřez z krátkého épéčka "Juno", jež volně přešlo v improvizaci pojmenovanou "Toilet Brushes", kde právě ony záchodové štětky figurovaly jako strůjkyně rytmu a Nils se usmíval (stejně tak i publikum) u bouchání a oklepávání klavíru (možná obkoukaná taktika od Jamieho Culluma, který je tím pověstný). Po tomto rozverném preludiu přišla grandiózní "More", u ní se Nils natolik rozpálil, že z něj na konci kapal pot. Ovace nebraly konce a tak pár minut před policejní hodinou přispěchal zpět a s vlastním humorem popsal jak cestou z Bratislavy (kde hrál o den dříve) jej zastavila policie, protože neměl zaplacenou dálniční známku, a i když zástupce policie působil milým dojmem a zaplatil pokutu, nechtěl, aby na organizátory festivalu přišel někdo hrubší a domluvil se na dohodě. Její součástí bylo, že odehraje ještě krátkou tichou kompozici (vyklubala ze z toho poklidnější téměř patnáctiminutovka i s fragmenty z desky "Wintermusik"), po které neměl přijít potlesk, přestože by mu udělal radost, cílem byl spíše noční klid a stalo se, dle jeho přání.

Závěr festivalu Spectaculare se vyvedl na výbornou a přinesl houževnatá klavírní preludia, v odlišných přístupech aktérů Hauschky (za pomoci Samuli Kosminena) a Nilse Frahma, nebyl to však záměrný souboj na ostří nože. Často se až zatajoval dech a publikum hltalo každý tón, krátkou symfonii nálad. A třeba díky "Spaces" si toto vše bylo možné odnést i domů, přesto by cosi málo chybělo - civilní kontakt, jejich bezprostřednost a ona radost z vystupování.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce
Rozhovory: Pavel Čadek - Nebaví mě dělat věci stále stejně, nechci vypadat zajímavě jako cvičený medvěd na koloběžce Písničkář Pavel Čadek patří do podobné krevní skupiny jako kolegové Pokáč či Michal Horák. Zkraje října vydal povedené čtvrté album "Cellem vpřed!", kterým se náladou odklonil od předchozího melancholického "Stepního vlka".... čtěte zde
Vydáno: 19.12.2025 08:00 v sekci Publicistika | Rozhovory
Tame Impala - Deadbeat 7/10
Recenze: Tame Impala se na "Deadbeat" v pravidelném tepotu taneční elektroniky poněkud vytrácejí Kevin Parker se znovu pouští za hranice toho, co si pod zvukem Tame Impala běžně představujeme. Projekt, kdysi ukotvený v neo-psychedelii, postupně nasákl r'n'b, popem i elektronikou, aniž by přišel o svou barevnost a typické kouřmo.... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 13:00 v sekci Recenze
Pohled do českých hitparád - 50. týden 2025
David Guetta, Teddy Swims a Tones And I si společně podmanili český éter Týden před Vánocemi zatím českým žebříčkům kralují jiné hity než ty sváteční. Do čela rádiového přehledu se dostali David Guetta, Teddy Swims a Tones And I zásluhou "Gone Gone Gone", na prvním místě pořadí digitálních... čtěte zde
Vydáno: 18.12.2025 09:00 v sekci Novinky | České hitparády
Vánoce v O2 areně, O2 arena, Praha, 16.12.2025
Naživo: Ani slavná jména nenalákala. "Vánoce v O2 areně" přitáhly jen srdcaře Týden před Vánocemi se známé tváře popu spojily se symfonickým orchestrem a Kühnovým smíšeným sborem v pražské O2 areně. Účinkovali Tomáš Klus, Michal Horák, Jiří Korn, Václav Neckář, Martina Pártlová, Eva Burešová a... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 20:00 v sekci Naživo
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure
Nové desky 49/2025 - od limitky Andyho Bella přes reedice Blur či Pink Floyd po živák The Cure Konec roku se blíží, a tak nejspíš dorazila i poslední várka zajímavých nahrávek. Minulý pátek ještě stihl vyjít třeba živák The Cure, novinka od noiserockových Health, sběratelská limitka Andyho Bella z Erasure, soundtrack k... čtěte zde
Vydáno: 17.12.2025 17:30 v sekci Novinky | Nové desky
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nejvíc nej: Hudební dráha Jamieho Culluma v sedmi kouscích aneb Jak se vymanit ze značky Sinatra v teniskách (09.11.2025 15:30)
- Nejvíc nej: Šest důvodů, proč je Jamie Cullum nejlepší naživo (05.11.2025 08:00)
- Jamie Cullum se v květnu vrátí do Prahy (19.09.2024 16:03)
- Nové desky 35/2024 - od Nicka Cavea & The Bad Seeds přes Palaye Royale po Monkey Business (04.09.2024 12:00)
- Video: Jon Hopkins hledá v "Evocation" vnitřní rituály (03.05.2024 13:20)
- Nils Frahm v březnu vydá ryze klavírní nahrávku "Day" (23.01.2024 09:46)
- Naživo: Nils Frahm dovedl svou zvukovou zvěř k sonickým výšinám (26.11.2022 17:44)
- Fotogalerie: Vrstvené hřmění Nilse Frahma uzavřelo Prague Sounds (25.11.2022 12:00)
- Recenze: "Music For Animals" od Nilse Frahma zve posluchače do organického vesmíru ambientu (23.11.2022 18:15)
- Podzimní Prague Sounds rozezní Laura Mvula, Ghostpoet a řada dalších (02.09.2022 13:23)

ALBUM TÝDNE 50/2025

Honza Nedvěd mladší a Příbuzní
Chlapský slovo

Jeden návrat je definitivně dokonán. Honza Nedvěd mladší s Příbuznými brázdí s úspěchem česká i slovenská pódia už nějaký čas, na nové písničky jsme si však museli počkat. Album "Chlapský slovo" navazuje tam, kde jeho táta s bráchou Františkem skončili - a to v té nejlepší podobě.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Út 20.01.
Gregory Porter (O2 universum, Praha)
Pá 23.01.
Andrea Bocelli (IT) (O2 arena, Praha)
Ne 25.01.
Lorna Shore (US) / Whitechapel (US) / Shadow Of Intent (US) / Humanity’s Last Breath (SWE) (O2 universum, Praha)
Ne 25.01.
Raye (UK) (O2 arena, Praha)
So 31.01.
Benjamin Amaru (CH) (Café V lese, Praha)
Čt 05.02.
Béla Fleck / Edmara Castañedy / Antonio Sánchez (US/CO/MEX) (Archa+, Praha)
So 07.02.
Alfa Mist (UK) (MeetFactory, Praha)
Po 09.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Sono Centrum, Brno)
Po 09.02.
All Time Low (US) (SaSaZu, Praha)
Út 10.02.
Marcus & Martinus (SWE) (Forum Karlín, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Vladimír Mišík The Prodigy Prince Justin Bieber Ewa Farna Lady Gaga Beyoncé Madonna Kryštof Coldplay
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2025 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
Tento server byl v roce 2024 podpořen Ministerstvem kultury České republiky.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe