Kačeří příběh 8: will.i.am útočí

05.12.2013 08:30 - Lukáš Boček | foto: facebook interpreta

Není těžké si z Britney Spears dělat legraci. Oholená hlava, mrzké vokální schopnosti, ne úplně zářivý intelekt... Co jí však upřít nelze, je čuch na dobré spolupracovníky. Albová osmička "Britney Jean" není v tomto ohledu výjimkou. V jednom směru však speciální je - Britney ještě nikdy nebyla tak nevýrazná.
5/10

Britney Spears - Britney Jean

Skladby: Alien, Work Bitch, Perfume, It Should Be Easy (feat. will.i.am), Tik Tik Boom (feat. T.I.), Body Ache, Til It's Gone, Passenger, Chillin' With You (feat. Jamie Lynn), Don't Cry
Vydáno: 2.12.2013
Celkový čas: 35:51
Vydavatel: Sony Music
"Bývala doba, kdy jsem byla jediná svého druhu," otevírá úpřímně Britney Spears své nové album "Britney Jean" skladbou "Alien". A má recht - klidná skladba z produkce Williama Orbita odkazuje na období, kdy se svět mohl zbláznit z culíkaté školačky, která si během zpěvu naivního textu vypasuje svou uniformu tak vysoko, že nenechá žádný prostor pro představivost. To už je ale dávno pryč. Dnes už dvojnásobné matce se přesto podařilo udržet na špici popového olympu a dlouhé roky odolávat silné konkurenci. Nejvýše vystoupala s dokonalou popovou nahrávkou "Blackout", která už potřetí zůstává nepřekonána.

Osmá kolekce měla papírově nakročeno k velké události, ale zůstala daleko za očekáváním. Na vině je především producent a rapper will.i.am, který své úchylné beatové vize zhudebnil tak doslovně, že mohou oslovit jen malý okruh nenáročných posluchačů. "Tik Tik Boom" nebo "Body Ache" si to ženou po digitální spojnici mezi diskodromem a bolehlavem tím nejpřímějším možným způsobem a odhalují will.i.amovy největší neduhy - neschopnost napsat smysluplný text a ozvláštnit skladby i něčím jiným než rádoby trendy smyčkami.

Spojení frontmana Black Eyed Peas a Britney fungovalo v hitu "Scream & Shout", zde ale jiskra přeskočí jen jednou - v jednoduše neodolatelné poctě devadesátkové taneční hudbě "Til It's Gone". Ta překvapivě nabízí sdělný text, návykovou melodii i tolik potřebný nadhled. Pilotu "Work Bitch" zase nelze upřít odvahu, se kterou Britney elektro výplach vypustila do světa. Svěží tvrdý zvuk ale rozmělnila příliš vysoká poloha zpěvaččina chatrného hlásku a absence úderného refrénu.

Americká interpretka dopředu avizovala, že nahrávka bude nejosobnějším albem její kariéry. Jestli tím měla na mysli texty "...cítím se díky tobě jako milión bilión..." v auto-tunem zmršené will.i.amově hostovačce "It Should Be Easy" nebo "...miláčku, udělej mi tik, tik, tik, tik, tik, tik bum," pak stav mysli dvaatřicetileté zpěvačky je jednoduše projížďkou dekadentním nevěstincem.

Slaboučké skladby měly vyznít daleko upřímněji a opravdověji bez zbytečného nadužívání právě různých hlasových modulací. Z dobrého úmyslu ale odešla Britney poražena - ve většině tracků totiž používá svůj tolikrát parodovaný rezonující hrdelní projev a ve výsledku je pak jedno, že například vibrující "Alien" s kačeřími vokály je dítkem (dříve) geniálního Williama Orbita. Toho Orbita, který koncem devadesátých let vrátil Madonnu na vrchol a z All Saints udělal nejen miláčky publika, ale i kritiky. V současnosti je jeho produkce amorfní, trpí neobjevností a zkrátka už nikterak nevyčnívá, jako tomu bylo právě v období přelomu milénia.

"Britney Jean" je albem pro skalní fanoušky. Najdou na něm zpěvaččinu už déle neslyšenou polohu, po které tolik toužili. Snahu vymanit se ze začarovaného kruhu striktně tanečního zvuku beze špetky osobnosti nelze přehlédnout, jen k přerodu v nový typ popové princezny došlo výrazně nedotaženým a prkenným způsobem. Britney tak poprvé v zástupu kolegyň zcela zapadá do naprosté průměrnosti.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY