© facebook interpreta
Milan Menčík - Kryštof je zpátky na výsluní a ještě silnější (9/10)
Vztah ke kapele: Jedna z mála novějších českých kapel, která mě zaujala.Tuto formaci docela pozorně sleduji už od roku 2001, kdy zazářila se svým hitem "Lolita". Charakteristický textařský rukopis Richarda Krajča, neotřelé básnické obraty a také docela nezvykle poskládaná pop kapela, kde podstatnou část zvuku tvoří dechy, to všechno patří k této skupině a dělá ji naprosto nezaměnitelnou, stejně jako hlasový projev frontmana. S každým albem stoupala výš a výš, a proto si mohla už v roce 2007 dovolit vydat skvělou výběrovku "Poločas". Předposlední řadovka "Jeviště" pro mě ale byla nepříjemným překvapením, proto jsem na novinku "Inzerát" hleděl dlouho s despektem. Neprávem. Jedna písnička je lepší než druhá, navíc je to velmi barevná nahrávka. Nic jednotvárného. Má obrovský hitový potenciál, za jednoznačnou největší perlu považuji duet s Tomášem Klusem "Cesta". A přitom když jsem dnes slyšel singl "Inzerát" v rádiu, měl jsem okamžitě chuť tančit a zpívat si také. S novým albem kapela dokazuje, že vyzrála a může si směle troufat na vyšší cíle. Kryštofu zřejmě nastávají zlaté časy. Tomáš Parkan - Jednička s hvězdičkou a pár výhradami (8/10)
Vztah ke kapele: "Mikrokosmos" považuji za jednu z nejlepších českých desek. A pak taky někdy málo tančím. Nevím proč, ale Kryštof mě teď nějaký čas míjel. Poslední deskou, kterou mám, je šest let starý "Rubikon", od té doby to bylo vyjma singlů slabší. Troufnu si ale říct, že jsem zvolil pro návrat pravý čas - "Inzerát" je totiž výborná deska. Líbí se mi, jak je chytlavá a přitom zvukově pestrá. Přitom jsou to pořád Kryštof, ačkoli zase o trošku optimističtější a veselejší. Povedené jsou především dixielandová "Zatančím" i electro-ethno "Čím víc vím" a nutno pochválit i výběr titulního songu coby prvního singlu. Zkrátka hit jak Brno. Nebo radši Ostrava? Jediná písnička, která mi v určitých detailech až tolik nesedí, je "Po kouscích". Přijde mi, jako by těch zvukových pokusů bylo už nějak moc a hlavně nejsou zcela povedené. Baví mě naopak oba duety, volba obou interpretů je naprosto logická, tedy vzhledem k regionu, z kterého všichni pocházejí. A navíc jim to dohromady fakt ladí, ačkoli jednu výhradu bych měl - nějak jsem nepochopil text "Křídla z mýdla". Už samotný název a tedy hlavní motiv mi přijde jednoduše blbý. Pokud však přestanu text vnímat, je to skvělá písnička a těch pár výhrad bohatě vyvažuje kvalita alba jako kompletu.
© krystof.net
Vztah ke kapele: Kvalitního českého popu je málo, buďme za něj rádi! Už jenom výběr producenta a vše okolo je sympatické. Kryštof i na nové desce stále dokazuje, že umí dělat líbivý, ale i kvalitní česky zpívaný pop. Krajčo a spol. nabízejí na nové desce to, co důvěrně známe. Opravdu zpestřením je přizvání hostů. Skladba s Jarkem Nohavicou mi přijde plytká, bez typického hlasu písničkářského barda by zapadla. Celkově uhlazenost a až přílišná ostrost aranžmá albu škodí, to je ale problém většiny současných popových desek. Akustický a klidně i elektrický syrovější zvuk by písně obnažil a dopadly by lépe. Vyloženě povedený je "Parapet" a závěrečný duet s Tomášem Klusem "Cesta". Škoda že v tomto aranžmá není nahraná celá deska. Akustická kytara na začátku, přidání rytmiky, výsledek je mnohem lepší než zbytek nahrávky. Album jsem si poslechl párkrát a asi už se k němu jako k celku nevrátím. Skladba s Klusem však posluchači v hlavě zůstane. Honza Průša - Alpy sjížděné na čínských lyžích (5/10)
Vztah ke kapele: Richarda Krajča mám opravdu rád, ani nevím proč, a Kryštof mě z desek většinou docela bavil. Kryštof si na inzerát sehnal na "Inzerát" zahraničního producenta, což snad každý kvituje. Deska prý zní světově. No právě. Máme tady nahrávku s globalizovanou produkcí, která zní jak řada jiných - světových - desek. Kryštof ztratil svou tvář, navíc ani hudebně příliš neexceluje a působí, jako by na čínských lyžích sjížděl hudební Alpy. Na druhou stranu, co se textů týká, mám pocit, že Krajčovi rozumím víc než kdykoliv předtím. O to víc mě rozčilují ty zbytečnosti, co na mě působí jako promyšlené prvoplánovosti. Jako kdyby kapela moc přemýšlela nad tím, co bude fungovat, a nedělala to, co cítí. "To bude skvělý, až nám budou lidi na koncertu sborově halekat," a tak vznikl závěr k "Římské". "Všichni mají rádi Tomáše a Jarka, co kdyby si s námi zazpívali," a tak tu teď hostují. A mohl bych pokračovat dál a dál. Zatímco na "Jevišti" mě vyloženě štvaly jen dvě skladby ("DigiHrách" a "OstravSKA balada"), na "Inzerátu" mě jen jedna vyloženě baví ("V peřinách"). A tak dnes sáhnu radši po albu předchozím. Tomáš Tenkrát - Jejich nejslabší deska, kterou by nenahráli ani O5 & Radeček (2/10)
Vztah ke kapele: Respektoval jsem je. Richard Krajčo dosáhl vrcholu textařské neplodnosti. V tolika slovech neříct nic, to chce sakra vypsané pero. Prázdné věty z košatých slov a neustálá přirovnání všeho ke všemu jsou otravné především ve chvíli, kdy si texty přečtete samostatně bez muziky - jako básně. To se pak Krajčo dostává někam na hloubavou úroveň písní Lucie Vondráčkové. Moudra jako: "Jsme začátek i cíl (...) Dluh, co nikdo nedluží (...) Jsme trny bez růží (...) A Bůh umírá - Když ve křivdách - Pravda se smáčí - Jsme sóloví hráči - Jsme kocovina." Aha a není to spíš úplně prázdná volovina? Bohužel i hudebně je nová deska podprůměrná a kromě hitové "Ze scénářů" máme tu čest s prvoplánovým a nudně zaranžovaným albem. Stokrát slyšený orientální motiv v "Čím víc vím" spolu s recitátorstvím, ve kterém nám Krajčo sděluje, že nic neví, je bubákem alba. Nemohu se zbavit pocitu, že nemají co říct a nahráli album, aby nahráli album. A nebo zkrátka ztratili soudnost a nevidí, že plácají blbosti v kombinaci s otravnými melodiemi ("Po kouscích" se slizce rozjuchaným refrénem). Kryštof se touto zbytečnou deskou stali Thomasem Kinkadem české populární hudby.
Album: Kryštof - Inzerát
Průměrné hodnocení: 6,2/10
Celkový čas: 41:42
Skladby: Římská, Inzerát, Křídla z mýdla (feat. Jaromír Nohavica), Zatačím, Parapet, Po kouscích, V peřinách, Ze scénářů, Čím víc vím, Cesta (feat. Tomáš Klus)