Sametový sen o štětkách a věčnosti

21.12.2012 07:30 - Lukáš Boček | foto: facebook interpreta

Je možné spojit elektronickou hudbu, sofistikovaný pop a nechat je rozkvést na pozadí orchestru? Norská zpěvačka a skladatelka Susanne Sundfør to dokáže. A dokonce s takovou vášní, že díky ní ve Skándinávii tají ledy. Její třetí deska "The Silicone Veil" je velká událost napříč žánry.
9/10

Susanne Sundfør - The Silicone Veil

Skladby: Diamonds, White Foxes, Rome, Can You Feel the Thunder, Meditation in an Emergency, Among Us, The Silicone Veil, When, Stop (Don't Push the Button), Your Prelude
Vydáno: 8.10.2012 (UK)
Celkový čas: 44:26
Žánr: Elektro, indie pop
Vydavatel: Groenland
Susanne Sundfør je pro většinu posluchačů zřejmě velkou neznámou. Není se také moc co divit - její hudba totiž nepatří do rádií ani na stadiony, přitom má svým záběrem šanci oslovit nekonečné zástupy. Zpěvačka a skladatelka vystudovala klasickou hudbu a jazz, postupem času začala stále více koketovat s elektrem a nyní na třetí studiovce "The Silicone Veil" začala pěstovat neostych k líbivosti.

Navíc, a co je vůbec nejlepší, nezapírá svůj severský původ. Díky němu je ponurá, a přesto květnatá. Civilní, a přeci majestátní. Originální a zároveň skromná. Už když dozní úvodní "Diamonds", posluchači dojde, že do rukou dostal svébytný kus poctivého hudebního umění. Nabroušené beaty, harfy, éterické výšky a vícehlasy vzdáleně připomínají zimní variaci na Florence And The Machine. Jenže Susanne ukazuje mnohem více.

Album jako takové je určeno především k intimnímu poslechu a jeho mnohovrstevnost umožňuje ve skladbách nalézat stále nové prvky. Mezi deseti tracky je tak ukryto nejedno překvapení. Singl "White Foxes" rezonuje se stylem, na který jsme zvyklí například u Lykke Li: tře se zde o sebe propracovaná nelineární kompozice, střídání poloh a galony zamrzlých emocí. Ve chvílích, kdy Susanne dozpívá vygradované "my eye is my sanctuary", nezbývá, než interpretce beze zbytku podlehnout.


Obrovská síla "The Silicone Veil" spočívá především v bezchybném vplétání klasického do futuristického. Téměř sedmiminutová "Rome" se svou smyčcovou sekcí je toho skvělým příkladem; skladba-labyrint je svět sám pro sebe a jen s ní si vystačíte na několik večerů. Ještě dál šla Susanne se smyčci v "Stop (Don't Push The Button)", a přesto z konceptu nevyčuhuje zbytečnou okázalostí. Tím se potvrdila i nezdolná vyváženost nahrávky.

Zbývá už jen rozlousknout, pro koho je tato výborná směsice skladeb vlastně určena. Svou složitostí osloví náročnější posluchače se zálibou v nevšední severské elektronice a zároveň má album potenciál zaujmout i popové fanoušky. Nenajdou zde sice melodie rozpoznatelné na první dobrou, ale míra přístupnosti je zde větší než u některých uměleckých (někdy spíše upocených) počinů, které sice mají velkou hodnotu, ale jen vyvoleným se daří úplné napojení na stejnou vlnu. Toto však naštěstí není ten případ.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY