Je Bára Basiková česká Madonna?

23.11.2001 05:00 - Honza Balušek | foto: facebook interpreta

Nové album Báry Basikové s názvem "Tak jinak" snad zanese opět trošku čerstvější vítr na českou popovou scénu. Ne že bychom se dočkali bůhvíjakých experimentů, ale moderní zvuk a částečná inspirace taneční scénou přece jen vyznívá dost pozitivně v její prospěch. A navíc je deska napěchovaná potenciálními hity.
8/10

Bára Basiková - Tak jinak

Skladby: Víš kam plout, Nad realitou, Důvod proč tu bejt, Instantní čas, Váhám ti říct (chtěj víc), Nejsi sám, Tančím na hrotech stínů, Hádej kolik dnů, Větrná růže, Láska je dance music, Atlantida
Celkový čas: 42:05
Vydavatel: EMI Czech Republic
Postupy elektronické hudby se do své tvorby snaží popoví interpreti zabudovat už několik let, někdy s dobrým, jindy s horším výsledkem. Nejdále a přitom nejúspěšněji v tom zašla asi Madonna, která v kombinaci popových melodií a moderního zvuku nemá v současné době konkurenci. U nás si však interpreti, kteří nemají problém s hraností v rádiích, elektroniku moc k tělu nepouštějí, snad s výjimkou Anny K.

Ale nyní se další z úspěšných zpěvaček odhodlala ke vstupu na tenký led moderního popu a asi není až tak velkým překvapením, že se jedná o hudební chameleonku Báru Basikovou. Ta má za sebou kromě účinkování v několika muzikálech zkušenosti i s tvrdou rockovou hudbu a prošla si i mnoha jinými styly. Její nové album "Tak jinak" ji možná má vrátit kredit i jako moderní zpěvačce, protože se na něm právě rozhodla ochutnat něco z taneční hudby. Stejně zajímavý jako tento její krok je osoba hlavního skladatele, producenta a téměř jediného muzikanta na celé desce. Je jím Karel Mařík, který byl doposud znám ze spolupráce třeba s Danem Landou, Ondřejem Soukupem nebo již zmíněnou Annou K. Je autorem hudby devíti z celkových jedenácti skladeb, autorem všech textů kromě jednoho je Patrick Tenev.

Přináší tedy novinka Basikové něco nového či převratného? To bohužel v ne, ale i tak se v kontextu české hudební scény jedná o počin poměrně zajímavý. Jde sice o pop, ale díky použitým aranžmá by se mohl líbit i lidem, kteří jinak česká rádia ani nezapnou. Mařík si s písničkami dostatečně vyhrál, takže posluchače mnohdy překvapí zajímavým zvukem, a přitom na albu neabsentuje to, co je v populární hudbě hlavní - silné melodie. Opravdu většina z písniček má podle mě potenciální šanci se stát hity, nic výrazně slabšího mezi nimi nenajdete. Jednoznačným kladem je i využití kytar, které nahrál Olda Krejčoves, které jinak chemický zvuk dost okořeňují. Pilotní singl "Nad realitou" je již rádii značně obehráván (samozřejmě bez úvodního pornointra s ženskými vzdechy a jasně formulovanou větou: "Oh, it’s so big!") a jedná se o dost charakteristického zástupce celého alba. Bohaté elektronické aranžmá, taneční rytmus a silný refrén. Podobně povedené jsou třeba úvodní hypnotická "Víš kam plout" skvostným refrénem opatřená "ůvod proč tu bejt" i dvě, díky vybrnkávání na kytaru trošku podobné, "Váhám ti říct (chtěj víc)" a "Nejsi sám". Hodně vysokou laťku si album udržuje až do konce deváté písničky, ale poslední dvě zní jako z jiné nahrávky. "Láska je dance music" je nudná ducka a coververzi Žbirkovy "Atlantidy" nezachrání ani to, že Basiková zpívá slovensky. Škoda jich, protože kazí jinak velmi dobrou desku. Ovšem i další zápory se na nahrávce vyskytují. Občas se totiž z reproduktorů ozve sampl, o kterém máte buď pocit, že jste ho už někdy dávno slyšeli, nebo, což je ještě horší, zní jako ze starých počítačových her (hlavně v písničce "Instantní čas" si jich užijete dosyta). Holt Mařík není Muchow, ale i tak se tohoto nelehkého úkolu zhostil poměrně dobře.

Nové album Báry Basikové neboří žádné hranice, ale v rámci české scény se jedná o hodně povedenou nahrávku, která snad umožní playlisty českých rádií opět přiblížit o něco blíže lidem, kteří hudbu nevnímají jen jako kulisu k vaření.

P.S. pro všechny ty, kdo si CD přehrávají jen na počítači - tohle cédéčko si radši nekupujte, jen by vás naštvalo, že si kvůli němu musíte koupit CD přehrávač.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY