"Povedlo se nám natočit nejhorší zvukovou nahrávku všech dob", říká o starším albu "Susurrate" skupiny Ecstasy Of Saint Theresa její šéf Honza Muchow. EOST svá starší alba vydala v reedici s názvem "4B4" a vy máte možnost si přečíst, jak šéf této skupiny hodnotí jejich minulost.
© Michal Novotný
Jedna z nejkultovnějších domácích kapel, Ecstasy Of Saint Theresa, se rozhodla provětrat své šuplíky a nahlédnout na svou bývalou tvorbu s odstupem let. V polovině října k tomuto účelu vydala 4CD kolekci "4B4" (obsáhlou recenzi si můžete
přečíst tady), obsahující jejich předchozí alba "Pigment", "Susurrate", "...fluditrance centauri..." a "Free-D". Ve světle této skutečnosti jsme pochopitelně nemohli odolat a nepoložit duchovnímu otci a jedinému kmenovému členovi skupiny, Honzovi Muchowovi, několik otázek.
Kdo přišel s nápadem na vydání "4B4"? A co vlastně znamená ten název?To mě teda překvapuje, že mám vysvětlit název. "4B4" čti jako "four before", nebo-li jsou to čtyři desky z předchozího období. S nápadem jsme "přišli" sami. Mám na mysli původní sestavu
EOST. Neustále dostáváme e-maily s dotazy, kde lze sehnat naše staré desky, a my museli neustále odpovídat, že jsou vyprodané a nejsou. Tak nás to přestalo bavit a poprali jsme se s tím.
Ten název jsem skutečně neodhalil. Co tě napadá, když dnes posloucháš vaše staré nahrávky? Víš, to byl vlastně taky jeden z důvodů, proč jsme "4B4" vydali. Já ze všech těch desek měl jen "Pigment". Všechny desky, co jsem měl, jsem ve své době rozdal, takže jsem si vlastně ty starý desky taky chtěl poslechnout. A když jsem je pak slyšel najednou, napadaly mě jen historky spjaté s nahráváním a nebo s obdobím, kdy to vznikalo. Na hudbu na těch deskách vůbec nejsem schopen si nějaký názor udělat.
Myslíš, že nová EOST tvorbou nějak výrazně navazuje na tu předchozí? Nejsou už to spíš jenom dvě kapely se stejným názvem?Já myslím, že navazuje stejně tak, jako na sebe navazovaly naše nahrávky původní sestavy. Vždyť si zkus porovnat třeba "Pigment", pak "Fluidtrance Centauri" a potom "Free-D". V tomhle kontextu mi nepřipadá "In Dust 3" nějak zásadně mimo.
Asi máš pravdu. Nicméně, které z vašich alb máš nejraději? Žádné nemám nejradši. Všechny mám rád.
Proč mělo původní "Susurrate" tak strašný zvuk? Byl to záměr? Myslím, že se nám povedlo natočit nejhorší zvukovou nahrávku všech dob. To je taky umění a já jsem na to hrdej. Prostě si představ partu teenagerů, co vyluzujou šílenej hluk ve studiu a dva zvukaře plus jednoho producenta, co si s tím nevědí moc rady. Tak jednoduchý recept to byl.
Remasterovala se všechna alba před reedicí? Ne. Jen "Pigment" se musel zmasterovat. Vychazí totiž vůbec poprvé na CD. Snaha trochu zlepšit "Susurrate" proběhla, ale nenazýval bych to remasteringem. S tím "skvostem" toho moc udělat nešlo...
Jak bys porovnal Katku a Irnu jako zpěvačky? Která podle tebe líp ztělesňuje hlas tvojí hudby? To po mě nechtěj. Já jsem osudu vděčnej, že jsem měl, resp. stále mám, tu možnost pracovat s takovými zpěvačkami a osobnostmi. Na světě neexistují konstanty, tak ani neexistuje jen jeden jediný hlas, který by měl být pro mou hudbu ten jedinečný. Náš vztah s Katkou je jako bratr se sestrou, takovou synchronicitu jsem s Irnou neměl.
Nemáš někdy chuť vrátit se ke kytarovkám? Já jsem od kytarovek nikdy neodešel, jsem stále hlavně kytarista, mám dokonce víc kytar, než jsem měl. Ale zároveň jsem pochopil, že mě zajímá a baví zvuková pestrost, proto hraju i na jiné nástroje a proto naše nahrávky neznějí ortodoxně kytarově. Nesnáším zahleděný instrumentalisty.
To je trochu vyhýbavá odpověď. Jde o to, jestli někdy nemáš potřebu napsat zase nějakou písničku, kde by hrály jenom kytary a buben. Něco na způsob starších desek. Vyhýbavá? To ti teda vůbec nerozumím. Jinak to vysvětlit neumím. Slyšel jsi třeba naši skladbu "Pluto" na kompilaci Živlu "Planetsound"? Tam je kytar, že nevím, kterou poslouchat dřív.
Sice vím, že existuje, ale zatím jsem ji bohužel neslyšel. Co vás vlastně přimělo k tak výrazné a rychlé změně stylu při nahrávání "Free-D"? A proč ten dovětek "Original Soundtrack"? Uvědomili jsme si, že jediné hranice v hudbě jsou v té vlastní fantazii, a tak jsme ji zapojili do nahrávání. Dovětek nás napadl při prvním poslechu kompletně hotového alba. Znělo nám to jako soundtrack.
© facebook interpreta Co dnes dělají ostatní bývalí členové kapely? Jste v kontaktu? Jsme neustále v kontaktu a právě "4B4" je toho důkazem. Je to výsledek naší společné práce. Petr Wegner a Honza Gregar mají společně kapelu a vlastně hned po odchodu z
EOST začali spolu tvořit. Sice zatím nic nevydali, ale teď se chystají natočit několik skladeb a domluvili jsme se, že to natočí u nás ve studiu, takže budeme svým způsobem spolu znovu nahrávat a moc se na to těším.
Co dělá Irna? Irna se po několika letech, které strávila v Anglii, kam se provdala někdy před třemi roky, vrátila a od té doby se nevěnuje hudbě aktivně. Má civilní povolaní a je v klidu.
Údajně se uvažovalo o koncertu v bývalé sestavě. Proč z toho sešlo? Není pravda, že se uvažovalo o koncertu bývalé sestavy. Tudíž z ničeho nesešlo. Možná to tak nevypadá, ale my jsme soudní lidé. (smích)
Skutečně jste neměli odehrát společný koncert ku příležitosti vydání té kolekce? Slyšel jsem něco jiného. A údajně to selhalo kvůli Irně, která prý něměla odvahu vylézt na pódium, což je velká škoda, protože právě na ni bych byl hodně zvědavý. Neexistuje tedy šance, že byste se sešli alespoň na jednom výjimečném společném koncertě? Skutečně neměli. To jen někdo, asi Radek B., špatně pochopil informaci, že Irna už vůbec nechce zpívat. To neznamená jen na nějakem společném koncertě, ale ani studiově. Tudíž odpověd na téma šance.... je jasná.
S tím zdrojem jsi mě odhalil. Myslíš tedy, že je alespoň šance, že se někdy ještě někdo ze staré sestavy ke skupině "vrátí"? To určitě ne, ale jak jsem říkal, komunikujeme spolu a i spolu budeme pracovat na desce kluků.
Jak to vypadá s vaší novou deskou? Údajně ji EMI chce vydat celosvětově a můžeš si k nahrávání pozvat téměř jakéhokoliv hosta?Desku točíme. Jistá zainteresovanost centrály EMI je měřitelná, ale nerad bych předbíhal skutky.
Kde se bude natáčet a kdy album vyjde? Desku zatím točíme ve vlastním studiu, ale samozřejmě máme v plánu navštívit i jiná studia a spolupracovat s několika zajímavými a inspirativními hosty. Doufáme, že všechno poběží tak, abychom jaro už prožívali pod vlivem nové desky.
Co John Peel? Jste ještě v kontaktu? John Peel je pořád inspirativní člověk a neustále hraje výbornou hudbu ve svém pořadu na BBC. My jsme nikdy nebyly v nějakém "kontaktu", takže nejsme.
Kam se podle tebe vytratily všechny ty bezvadné kytarovky jako Swervedriver, My Bloody Valentine, Ride a celé indie scéna vůbec? Např. kytarista z Ride hraje dneska "za paušál" na basu v
Oasis. To je jeden ze způsobů. Basačka z
My Bloody Valentine má svoji skupinu Snowpony, to je další, lepší varianta. Ale myslím, že Swervedriver jen tak nevypátráme. Někdy je to smutný. Třeba Guy Fixsen, který nám produkoval "Free-D" si koupil dvě kytary od Kevina Shieldse z
My Bloody Valentine, protože finanční situace MBV nebyla několik posledních let nějak veselá, a to mi fakt přijde dost depresivní. Mně například jednu, moji nejoblíbenější, kytaru před lety někdo ukradl, a to fakt trochu bolí, protože k nástroji, na který hraješ rukama, a každý kus je jedinečný, si najdeš vztah. A teď si představ, že jsi donucenej se těch nástrojů zbavit "dobrovolně" a přitom jsi na ty nástroje nahrál několik nesmrtelnech nahrávek. Svět je hodně absurdní.
Nezdá se ti, že se v posledním roce zase trochu hlasí o slovo madchester? Taky vás přece ovlivnil. To záleží, co pod madchesterem myslíš. Jestli třeba
New Order nebo 808 State, tak mě ovlivnili. Ale jestli myslíš
The Charlatans, Inspiral Carpets a podobně, ti mě nikdy moc nebavili. S tím hlášením o slovo nejsem s to nějak odpovědět. Jedině madchestersky: "I give a fuck, really...".
Autor je redaktorem týdeníku Show!