Když byla Extáze ještě mladá a kytarová...

30.10.2001 05:00 - Pavel Kučera | foto: facebook interpreta

Ecstasy Of Saint Theresa sáhli do svého archivu a vydali 4CD set s názvem "4B4" obsahující kompletní tvorbu z doby, kdy byli ještě kytarovou partou z Prahy a kamarádili se s Johnem Peelem. Neboli v něm najdete původní nahrávky "Pigment", "Susurrate", "...fluditrance centauri..." a "Free-d (Original Soundtrack)".
9/10

Ecstasy Of Saint Theresa - 4B4

Skladby: Pigment - What's, Square Wave, Who's, Honeyrain; Susurrate - Pistacchio Places, Swoony, To Alison, Icecream Star, Sweetabys, Thorn In Y'r Grip, Seven, Absinth; ...fluditrance centauri... - Fluidum, Alpha Centauri, Trance (Between The Stars); Free-d (Original Soundtrack) - Vacuum Blow, Surfing On Steam a) Deep Inside The Sun b) Endless Experience, Trance (Between The Stars) - Beyond The Train Remix, Her Eyes Have It, Sooper Kosmos, Interstellar Overdose, Trance (Between The Stars) - Meadow In Terry's Chair Remix

Autor je redaktorem týdeníku Show!

Celkový čas: Pigment - 13:13; Susurrate - 38:56; ...fluditrance centauri... - 12:38; Free-d (Original Soundtrack) - 63:33
Ecstasy Of Saint Theresa jsou jednou z nejvýznamnějších a zároveň nejnedoceněnějších českých skupin 90. let. Samozřejmě, postava lídra skupiny Jana P. Muchowa se stala inventářem společenských rubrik nejednoho časopisu a spolu se současnou zpěvačkou, Kateřinou Winterovou, tvoří v mnoha směrech nejvýraznější dvojici české hudební scény. Ale pro mnoho z nás je "ta pravá" (a zaniknuvší v roce 1994) Extáze ta čtyřčlenná, tvořená Janem P. Muchowem, Irnou Libowitz, Janem Gregarem a Petrem Wegnerem. A tu přece jen přijali lépe dokonce i Angličané, než jejich domovina. Ale k tomu se ještě dostaneme. Buď jak buď, velkým svátkem všech nás pravověrných je vydání 4CD setu nazvaného "4B4", obsahujícího kompletní diskografii původní sestavy. V graficky velmi pěkně vyvedeném, i když trochu nepraktickém, balení najdete ony dnes už nesehnatelná ípíčka "Pigment" a "...fluidtrance centauri..." a elpíčka "Susurrate" a "Free-d". Jelikož kolekce vyšla pouze v limitované edici osmi set očíslovaných kusů, spěchal jsem minulý pátek do krámu, aby na mě zbylo, s "4B4" se přes víkend zavřel doma a vrátil se tak do první poloviny 90. let. Vydejme se nyní společně na malou exkurzi do hudební minulosti této české formace.

Nejlepší je na setu "4B4" to, že hudební a zvukový vývoj skupiny od počátku až k rozpadu dokumentuje skutečně výtečně. První v řadě, EP "Pigment", které EOST vydali v roce 1991, je tvořeno čtyřmi syrovými kytarovými skladbami na pomezí kytarovky a lá Stone Roses a vlivů feedbackové britské party My Bloody Valentine. Úvodní "What's" je veselá vybrnkávačka s madchesterskou rytmikou, v níž vyniká tenkrát ještě trochu chlapecký projev tehdejší zpěvačky EOST Irny Libowitz. V následující "Square Wave" už ale na řadu přicházejí rozkvílené kytary a výrazné psychedelické prvky. Skutečnou peckou je trojka "Who's", která (jak trefně poznamenal kolega Radek Bureš) "začíná jako Visací zámek", ale se zpěvem se rozjede v jednu nejvýraznějších indie melodií, jaká v té době vznikla. A v poslední srdcervoucí "Honeyrain" už jsou zase slyšet spíše MBV. Irnin naléhavý zpěv v kombinaci s hlukovými kytarovými stěnami vytváří úžasnou atmosféru, v níž se báječně oddává krasosmutnění. Zvuk EP je tak trochu lo-fi, což demonstruje pionýrské podmínky jeho vzniku.

První dlouhohrající album "Susurrate" z dvaadevadesátoho už je trochu jiná písnička. Madchesterské vlivy jsou v podstatě pryč a všem osmi skladbám vládnou hodně tvrdé kytary, spousty ruchů, kvílení, zpětných vazeb a podobných efektů. Irna svůj hlas značně zjemnila a posunula do mnohem zasněnější polohy. Za mikrofonem ji tentokrát v několika skladbách střídá i Muchow. Například hned v první "Pistacchio Places", hlučné skladbě s poměrně táhlou melodií. Následně vás přepadne čiré zoufalství skladby "Swoony" s krásným refrénem, hučícími kytarami a Irniným nahallovaným hlasem. "To Alison" to na vás spustí svým burácejícím a až nepřítelským úvodem, ve kterém zazní i jakési prapodivné vytrubování, aby se najednou zlomila pouze do drnkající baskytary a smutného Muchowova zpěvu. A nato zlom a zase randál. K nejlepším skladbám desky patří rychlá taneční hitovka "Icecream Star", která snad jako jediná z alba obsahuje kromě všech těch backfeedů jediné kytarové sólo v pravém slova smyslu, a podobně taneční, i když o něco tvrdší a zběsilejší extatická "Thorn In Y'r Grip", podle části jejíhož textu je album i pojmenováno. Od prvních tónů až po záverečnou "Absinth", v jejíž půlce přichází tehdy povinná několikaminutová vsuvka vytvořená pouze kvílícími kytarami a cosi na způsob rytmiky, je album plné naprosto skvělých skladeb, které by ze skupiny - pocházela-li by z Británe - udělala pravděpodobně jednu z ikon tehdejší indie scény. Velkým plusem je to, že bylo album před vydáním reedice remasterováno, jelikož původní "Susurrate" mělo opravdu naprosto příšerný zvuk, který vám po chvíli trhal uši. Teď si můžete poslechu alba užívat třeba i třikrát po sobě a ještě k tomu do sluchátek a nemusíte mít strach, že vás přepadne migréna (vyzkoušeno). Na "Susurrate" Irna Libowitz našla svoji pěveckou polohu a její zasněný hlas se k hudbě báječně hodil. Na disku jako bonus najdete i video k "Thorn In Y'r Grip", který určitě stojí za shlédnutí.

Předchozími dvěma deskami se EOST podařilo zaujmout i slavného britského rozhlasového dýdžeje BBC a objevitele budoucích hvězd Johna Peela, který skupině v roce 1993 umožnil v Londýně nahrávání jejich vlastní John Peel Session, vydané pod názvem "...fluidtrance centauri...". Jak známo, s tímto EP se skupině krátce po vydání podařilo dosáhnout až na šestou příčku britské indie chart, což je mezinárodní úspěch, který od té doby žádná česká skupina nezopakovala. Ačkoliv jsou na "...fluidtrance centauri..." jenom tři skladby, opět je na něm velmi znatelný hudební i zvukový posun kapely. Hluky a vazby ustupují ještě zasněnější a psychedeličtější poloze, objevují se první syntezátorové zvuky, studiová echa a delaye a podobné efekty. Všechny skladby mají vlastně relativně podobný vývoj - od snivého úvodního pianissima nabývají na síle a důrazu a v závěru se zase tiší. K mikrofonu se už staví opět jenom Irna a její zpěv zde je prostě dokonalý. I na tomto disku najdeme jeden klip a sice k první skladbě "Fluidum", pojednávající o tom, kterak skupina viděla Londýn. "...fluidtrance centauri..." představuje vrchol tvorby EOST a je věčná škoda, že nemělo stopáž dlouhohrající desky nebo alespoň nebylo o pár skladeb delší.

Ještě v témže roce, kdy skupina natáčela v BBC, vydala v čtyřčlenné sestavě i své poslední album "Free-d", které bylo pro mnoho fanoušků jistě velkým překvapením. Kapela totiž zcela opustila svůj dřívější styl a vydala v podstatě ambientní desku téměř bez zpěvu a bez rozeznatelnosti jednotlivých nástrojů. Jedině snad v úvodní "Vacuum Blow" můžeme ještě poznat zpěv ze skladby "To Alison" ze "Susurrate", ale to je asi tak všechno. Jinak většinu hudby tentokrát poprvé obstaraly hlavně mašinky, samplery a podobné studiové hračky. Tempo skladeb připomíná nehybný vzduch a po dřívějších jízdách není ani památky. Popisovat jednotlivé tracky by bylo příliš nudné, protože se jedná o opravdové ambientní album se vším, co k tomu patří, tedy i s pípáním ptáčků, bzučení hmyzu a podobně. Na jednu stranu je dobře, že se skupina oprostila do pouhého - byť mimořádně zdařilého - kopírování britské indie scény, na druhou stranu, asi právě tohle způsobilo rozkol mezi členy, který vedl k zániku kapely. Muchow chtěl pravděpodobně pokračovat dál v hledání vlastních výraziv prostřednictvím elektroniky, s čímž však nejspíš nesouhlasili zbylí členové. Ale možná to bylo trochu jinak.

Jak už bylo uvedeno, velmi pěkně udělaný je booklet, mající podobu jakéhosi papírového leporela. Velmi efektní je i obrazový doprovod k jednotlivým albům, jemuž vždy vévodí fotografie kytarové krabičky či krabiček, které skupina při nahrávání toho kterého alba používala. Od úplně nejjednoduššího efektu z "Pigment" totiž pokračují přes složitější flanger a delay Ibanez až po reverb a tremolo Boss na poslední desce. I to samo o sobě vypovídá hodně o tom, jak se EOST vyvíjeli. Skutečně vynikající nápad.

Jak jsem napsal již v úvodu, s kolekcí "4B4" jsem strávil jeden víkend a musím dodat, že víkend mimořádně příjemný. Připadal jsem si totiž, jako bych se zavřel do časové konzervy a poslechem desek, které pro mě před osmi lety patřily k nejzásadnějším, o oněch osm let omládl. Těžko říci, nakolik mohou tyto nahrávky dnes zasáhnout někoho, kdo se s nimi v době jejich vzniku nesetkal, ale to pravděpodobně není ani účelem reedice. Ta má samosebou především dokumentární charakter a je určena hlavně těm, kteří s hudbou EOST prožili důležitou etapu svého "hudebního" života. Hodnocení je v případě podobných počinů trochu problém. Nelze totiž hodnotit jen umělecký a hudební, ale i dokumentární charakter kolekce. A ten je v případě"4B4" nedocenitelný a proto díky Mute Records, že se k jejímu vydání odhodlala.

Album: Ecstasy Of Saint Theresa - 4B4
Celkový čas: Pigment - 13:13; Susurrate - 38:56; ...fluditrance centauri... - 12:38; Free-d (Original Soundtrack) - 63:33
Hodnocení: 9/10
Skladby: Pigment - What's, Square Wave, Who's, Honeyrain; Susurrate - Pistacchio Places, Swoony, To Alison, Icecream Star, Sweetabys, Thorn In Y'r Grip, Seven, Absinth; ...fluditrance centauri... - Fluidum, Alpha Centauri, Trance (Between The Stars); Free-d (Original Soundtrack) - Vacuum Blow, Surfing On Steam a) Deep Inside The Sun b) Endless Experience, Trance (Between The Stars) - Beyond The Train Remix, Her Eyes Have It, Sooper Kosmos, Interstellar Overdose, Trance (Between The Stars) - Meadow In Terry's Chair Remix

Autor je redaktorem týdeníku Show!


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY