Všichni je známe a víme, co za svou hudební kariéru dokázali. Nyní na stará kolena chtěli Vince Clarke a Martin Gore zkusit něco zcela jiného - vlastní techno album. Může se to zdát jako legrace, ve skutečnosti má ale "Ssss" svou hlavu a patu. A nadšenci do klasického techna asi zajásají.
Vince Clarke a
Martin Gore jsou známé hudební pojmy: zkuste do jakéhokoliv vyhledávače zadat tato dvě hesla a máte na hodně dlouhou dobu co číst. Oba pánové se před více než třiceti roky potkali v
Depeche Mode. Vince definoval tehdy jejich synth zvuk, avšak po první desce "Speak & Spell" odešel a proslavil se třeba s
Yazoo nebo
Erasure. Martin se pak stal vůdčím tvůrčím mozkem, vydal pouze pár sólových věcí. A současně každý k hudbě přistupuje zcela jinak. S odstupem času Vince napadlo, že by spolu mohli něco na dálku dát dohromady. Martin souhlasil a výsledkem je projekt
VCMG, který přes e-maily sladil
syčící debut "Ssss".
Svým způsobem tento průvodní prolog má své opodstatnění a nemálo o tomto albu prozrazuje. Sice se asi nikdo zpětně nedozví, kdo jakým úsilím ke vzniku deseti kompozic přispěl, ale jejich tvůrčí kořeny jsou jasně čitelné. Pokud však někdo očekával, že Martin Gore zde něco zapěje svým nezaměnitelným hlasem, bude zklamán, "Ssss" je čistě instrumentální. Ideu pevně ve svých rukou s největší pravděpodobností držel právě Vince Clarke, protože se dočkáte jeho minimalistického pojetí nápadů a jen fragmentů melodiky. V opačném rohu na vás nejednou zabliká titulek, že je to velká variace na techno ze staré dobré školy, které je říznuté špetkou psychedelie, industrialem, acid trancem a tak dál.
Oba pánové milují analogové mašinky, samplery a syntenzátory. To na "Ssss" udává tvář, za kterou se neschovávají žádné nejasnosti a nekorektnostmi. Je to přímočarý techno opus, přetavený dnešní optikou a vnímáním těchto pardálů elektronické/synthpopové hudby. Mnoho let zpátky Vince složil skladbu "The Floating World" (ta se objevila na desce "Cry"
Simple Minds) a tehdy to byla spíše pěst na oko, skladba do alba vůbec nezapadala a byl to takový skoro bezduchý kolovrátek. Oproti němu je "Ssss" ucelenějším a vyzrálejším pohledem do klubových vod.
Retro vlna funguje na všech frontách, jen je zde maskována zmíněnou melodikou. Konzistence není rozbředlá, má přesné regule, kterých se duo VCMG drží až moc (zbytečně) pevně, toto však nemusí vadit každému. "Lowly" tuto konzistenci definuje a uvede vás do tohoto mikrosvěta. Z něj naopak vybočuje industriálně prošpikovaná "Single Blip" a vyburcovaná dvojice "Spock" s "Windup Robot". Každý si tady něco najde, nějaký impuls, elementární prvek, ale přívrženci hlavních zájmových činností těchto pánů tyto kousky spíše zadupou, než vyzdvihnou.
"Ssss" je hlavně počin pro radost; osobně nepředpokládám, že by
VCMG natočili ještě nějakou další záležitost. Svou úlohu však deska splňuje a netrpí syndromem trapnosti, naopak je to něco neotřelého a od těchto dvou muzikantů nečekaného. Oba zde odhalují své hudební
záliby, kterým nepřímo skládají hold. Nějaký hlubší záměr tu ale budete hledat zbytečně a souběžně s tímto je i jasné, že přelepka nějakého kultu se taktéž neobjeví.