Rok 2011 byl na české hiphopové scéně v mnoha ohledech zajímavý a překvapivý. Bohužel v tom hlavním, hudbě, zklamal asi nejvíce ve své historii, když vycházela jen průměrná alba. Jak to ale bylo s festivaly, novými a starými jmény, oceněními, co se stalo v uplynulém roce fenoménem a co zklamalo?
V následujících odstavcích budu prezentovat svůj osobní názor na pozitivní i negativní charakteristiky roku 2011 na české hiphopové scéně. V roce, kdy jsem nebyl na jediné české hiphopové párty ani festivalu, nepsal Měsíc v hip hopu a vytvořil všehovšudy tři recenze rapových desek. Dění v zahraničním i českém a slovenském hip hopu jsem však samozřejmě nepřestal sledovat, a tak si na toto ohlédnutí troufám. A pojďme začít hned lehčí kritikou mých oblíbenců.
Velký šéf si dal ve vydávání pauzu |
Celkově se labelu Bigg Boss rok 2011 povedl. Pořádně rozjeli web, který přináší plno zajímavých článků, uspořádali párty "Kick The Shit", koncerty byly úspěšné, vydali kolekci klipů "Videodrome" a též must-have knihu Vladimira 518 o kulturách "Kmeny". Ok, ale kde je nějaká hudba? Nepočítaje živák WWW a Alyazovu dubstep kompilaci "Drops" tu byl akorát výborný singl "Nadzemí" (James Cole & LA4 feat. DJ Mike Trafik). Běžně máme několik BB releases za rok, tentokrát nevyšlo regulérní hiphopové CD ani jedno. Věřím, že kdyby nějaké vyšlo, klasicky by vyhrálo v naší hiphopové anketě a tradičně bychom si pak v diskuzi přečetli, že Vladimirovi lížeme krel. |
A když se velký šéf hudebně připravoval na rok 2012, holoubek Hugo Toxxx se v hoodu nudil, a tak sprasil label Hypno808, díky kterému jsme se v roce 2011 rozhodně nenudili. Dvojcédé "Legální drogy/Ilegální kecy" jsme dokonce vyhlásili nahrávkou roku, Marat i Igor si pak své publikum také našli (a mimochodem si střihli diss s Řáholem z Dew Town Dogz). YouTube kanál Hypna nás častoval šílenými pozvánkami na párty, nonsens videopříspěvky a street klipy natočenými snad na bramboru, ale atmosférickými a často vtipnými. Korunu tomu nasadilo ulítlé video "V hajzlu". A sci-fi film k "Lítám jak ufo" patří mezi highlighty tohoto roku. Pokračování 808 Double Time Festu by také nebylo špatné. |
Dovezeme vám rappery, co máte přece tak rádi |
Palec dolů si za rok 2011 zaslouží promotéři. Je nutné plno věcí pochválit, po celém roce ale jaksi zůstala podivná pachuť. Největší radost mi udělaly zprávy na Faceboocích interpretů, že párty v klubu v Dolní Lhotě nebo Hošticích byla skvělá. Ano, i do vesnických klubů se dá dostat lidí více než počet obyvatel a párty může stát za to, i když seznam zastávek tour českých interpretů pak vypadá hodně bizarně.
Mafia Records zabodovali dovezením Busta Rhymese, B-Reala nebo Flera (+ dvěma šňůrami s Rytmusem), na druhé straně si v mých očích uškodili nekritickým postojem k nečistému železáři Davidovi Steelovi, podporou nekvalitního rapu, celkovým buranstvím a dle komentářů návštěvníků z několika pohledů zpackaným Hip Hop Jamem. Věřím však, že letos se HHJ konat bude, dopadne to lépe a neskončí jen u Ice Cubea, který v Česku už byl a už dávno není na výsluní.
V tomto smyslu mě zklamal i Hip Hop Kemp, který až na Odd Future dovezl pouze stará známá jména. Takže náhradní návštěvu polského Coke Music Live Festivalu s Kanyem Westem a Kidem Cudim považuji za hudební výhru roku. "Affro tým" si pak zaslouží ještě jednu výtku: absence Boomboxů v druhé polovině roku. Na rok 2012 ale opět slibují plno akcí a já se tak těším na další spolupráci.
K tradiční mediální podpoře Jamu a Kempu jsme loni přidali i spolupráci se Serial Hip Hop Festem, který však skončil fiaskem, když dva týdny před festivalem zrušil vystoupení většiny hvězd v čele s Ca$hisem, osekaná akce sotva proběhla a někteří interpreti dosud neviděli honoráře. |
Drž hubu, ty svině. Zhebni! |
Česko není puritánská země. Morální meze jsou ale jaksi dané, a tak byl horrorcore většinou nepochopen. Přitom texty nejsou o nic horší než ty od Eminema (viz třeba jeho "Kim"). Každopádně stejně jako Eminem svou přítelkyni nevraždí, tak tak nečiní ani Necro nebo čeští rappeři. Představy diváků jsou ale asi takové, že se tak opravdu děje a temný rap nepřijímají. Jejich škoda, v roce 2011 totiž bylo v tomto podžánru rušno, když v prosinci předchozího roku vyšly sólovky členům Sodoma Gomora Řezníkovi ("Vzestup zla") a De Sademu ("2000DeSade"). De Sadeho videosingl "Mučírenskej Despota" byl pro mnohé nestravitelný, Řezníkovy "Žižkovský Bary" nebyly o nic slabší. Největšího zájmu se pak dostalo tracku "Ta holka v mým sklepě", díky kterému si o Řezníkovi někteří asi opravdu mysleli, že je hovado. V obou Řezníkových singlech mimochodem hostoval James Cole. Ten pravý masakr však přišel s trackem "Konečný řešení", který byl jako vždy myšlen v nadsázce a měl spíše upozornit na problémy bezdomovců, bohužel trojici Řezník-Hrobka-Pitka přivodil obvinění za násilí na skupině obyvatel a jednotlivci za sehranou scénku upálení a pozornost celostátních médií. Naštěstí soud jejich záměr pochopil. A tak si mohla Sodoma udělat správně zasraný Vánoce. |
Interpreti a alba labelu Ty Nikdy jsou běžně většinou scény ignorováni, což klidně může být ze strachu z konkurence. Spíše to však je z důvodu, že mnohým nepřijde jejich tvorba kvalitní, zní stále stejně, vrcholem je produkce BPM pro patnáctileté holky. Své fanoušky si ale našli. A to ve velkém. Jejich kvalitní merchandise vydržel v eshopu vždy jen chvíli, velká soupiska rapperů a producentů měla jeden koncert za druhým (včetně IF tour s Mojou Rečí) a byli velmi činní i v natáčení klipů a vydávaní desek. Pilný DJ Fatte natočil v uplynulém roce dokonce tři desky, "Dočasně nedostupní" s IdeaFatte, vlastní instrumentální album "Což takhle dát si Tesař " a "Imaginarium naprosto běžných podivností" s MCm Geyem, který je spolu s Boy Wonderem (slovenští Turbo Boost) ceněnou novou položkou v rosteru labelu. S TN se naopak rozloučil Ryes, který musel dát rapové kariéře sbohem. Ať už se vám tvorba Ty Nikdy líbí nebo ne, za rok 2011 si zaslouží palec nahoru za koncertování, merch (včetně unikátních tenisek Botas), videa ze zákulisí, tour a making of i originální klipy. |
České hudební ceny kvalitu hip hopu rozhodně nehodnotí. Nežánrové ceny jako Slavík či Žebřík jsou pro černou hudbu de facto uzavřené, tudíž zbývají ceny Anděl a TV Óčko. A ty překvapily, letos tuto kategorii totiž nevyhrál ani Sámer Issa ani Marpo. Naopak pro sošku Anděla si přišli Prago Union za "Dezorient Express" (tudíž to byly ceny ještě za rok 2010), hlasování v Óčku nejlépe dopadlo pro Rytmuse. A hodnotu ceny následně glosoval touto fotkou trenek s hnědým pruhem. Příjemným překvapením tak byl vznik cen Apollo a Vinyla, které našemu žánru velmi přály. Apollo už byly vyhlášeny a vítězem se stal Bonus s "Náměstím míru", které figuruje také mezi nominacemi na Vinylu dokonce vedle Čoko voko a Huga Toxxxe. Je tedy výborné, že v budoucnu se i hiphopové nahrávky díky hodnocení opravdových kritiků dostanou do nominací na reprezentativní ocenění. |
Bez videopozvánky nikam nejdu |
Co bylo před lety pěkným bonusem, se v roce 2011 stalo samozřejmostí. Žádná hiphopová akce neuspěje bez natočené pozvánky. A protože je nudné stále říkat "Ahoj, jsme PSH, přijďte na párty dvacátýho prvního ledna do pražského Roxy," tak se začaly točit větší a větší pekla. Největší blbiny klasicky točil Hugo Laus (1 2), originalita rozhodně nechyběla Bigg Bossu (1 2), Ty Nikdy dokázali udělat pěkné proma i na desky a pozvánkářem roku byl jednoznačně DJ Wich (šmoula, s Lavorem a ve vaně nebo v autě). Kdybych v článku zmiňoval i slovenské interprety, dalo by se odkázat na mnoho dalších povedených pozvánek, samozřejmě včetně těch od Rytmuse a Ega. |
Pomóc, valí se na nás YouTube stars |
Kdo to je Raego?!? Myslím, že YouTube komentář z posledního klipu hodně napoví: "475 lidí neví, co to je láska." Ano, Raego je rapper pro dvanáctileté holky (tedy ten nejhorší kalibr a BPM jsou oproti němu hardcore rap). Video z října 2011 "Ty a já" má 2,5 milionu zhlédnutí, což jakékoliv české rapové video zcela zahanbuje. Na obranu Raega se dá říct, že není úplně neschopný rapper, každopádně ale natáčí strašlivé skladby. A kdo to je Aik Murczechy, Karfa, Mr. Shontey? Nevím, ale jejich videa si pamatuji a mají tedy kontinuální aktivitou vytvořenou nějakou značku jako třeba Kazma. Naopak ale na YouTube naleznete stovky příšerných noname hiphopových domácích videí, které mají desítky tisíc zhlédnutí. Jak dokázaly nasbírat tolik views, nechápu. Nejhorší pro potřeby tohoto článku je, že ta nejvtipnější videa tu nenasdílím, protože jména interpretů si nezapamatuji. A to je vlastně dobře. O největší pecku roku 2011 vás však nepřipravím:
|
Exkluzivní premiéra videoklipu, na který jste tak čekali! |
Ne, nečekali. Jako pokračování předchozího bodu o YouTube stars musím uvést, že se bohužel stalo, že každý sedlák vlastní zrcadlovku a rozhodl se natočit videoklip. To by ani nevadilo, nějakým zázrakem takovou kreaturu však někdo začne promovat a najednou se mi dostane do YouTube aplikace mezi nejsledovanější videa týdne. Mou milou povinností je checkovat vše, co má nálepku hip hop, po tomto roce jsem se však už podle náhledu videa naučil poznat, že singl aspirujícího rappera z Blanska nebude stát za nic. Kdo má zapotřebí sledovat vaše přísné rapové xichty? Překvapivě asi kdekdo, protože počet zhlédnutí některých naprosto tragických hiphopových videí je ohromný. Smutné. Mimochodem Leo, který nás před lety rozesmál trackem "Bounce Bounce", rapovou kariéru stále nepověsil na hřebík a aktuálně začal pít vodku a nahrávat nové věci.
Naštěstí letos vyšlo i plno povedených videí, originálních, kromě výše popsaných "Nadzemí" a věcí od Hypna bych zmínil například pohodové "Co bude až nebude rap" PSH, animovaný "Velký třesk" WWW, pražské Ektorovy "Nemáš zač" a "Most a Hrad" a dokonale jednoduché "Řekni kde ty kytky jsou" Saxe a Resta.
|
DJ Wich nikdy nezklame. I loni udělal české scéně tu největší reklamu a jako vždy ho můžu pochválit za skvělé vystupování, spojení s fanoušky, výborné fotky ze zrcadlovky i iPhonu (dominovaly fotky jeho kočičky a nepřeberného množství kvalitního jídla), vtipné pozvánky (viz výše) a samozřejmě kvalitní hudbu. Svou úroveň opět dokázal na desce s Nironicem "Nomad 2" a produkcích například pro Majka Spirita (alias CZ/SK hvězdu roku), Ektora, Moju Reč nebo Dannie. A opět výborně zfilmoval kopu tracků a také vstoupil do síně slávy. Zajímat vás pak určitě bude dlouhý seznam všech skladeb, které za celou kariéru vyprodukoval. |
V roce 2011 jsme si konečně mohli ve velkém začít kupovat český hip hop digitálně a legálně. Desky od Ty Nikdy si stáhnete z BandCampu, kde najdete i "Nomad 2: The Long Way Home" od DJe Wiche a Nironica, který je též k dostání i na iTunes, kde zase můžete pořídit "Fenomen" Rytmuse. Jinak je ale katalog iTunes na český hip hop slabý, našel jsem tam pouze starší věci jako "Orikoule" nebo "Panoptikum".
Když jsem hledal, kde bych zakoupil mp3ku "Epilogu" PSH, vzpomněl jsem si na slovenskou službu BeatBan, která kromě něj nabízí i další věci od Bigg Bossu a také slovenského Otecka, DNA nebo Grimasa. Problém koupě digitálních hiphopových alb je, že většinou za mp3ky dáte okolo dvou stovek, přitom běžné fyzické CD vás vyjde jen o pajcku více a většinou na něj seženete i podpis interpreta. Pokud CD nechcete a pirátit nehodláte, alternativně můžete zkusit "music on demand" služby. Třeba Rytmuse už na Deezeru najdete. A jestli se cítíte špatně za ilegální sbírku hiphopových mp3 ve vašem počítači, za 25 Euro si je díky iTunes Match vlastně zlegalizujete. |
Hiphopová deska roku: druhá strana mince? |
Objektivní názor, kritika díla, neexistuje, tudíž i ankety jsou jen reflexí určitého vkusu. Někteří z vás se podivovali nad mým a Bendovým výběrem nejlepších desek. Děkujeme, že jste nám poradili, že nejlepším počinem bylo CDčko MAAT, ale žádná druhá strana mince nebude a za naší oceněnou trojkou si stojíme. Je však smutným důkazem, že rok 2011 byl opravdu slabý, protože výborných desek (8+/10) v žánru vyšlo prostě minimum, Slováci v tomto smyslu měli rok rozhodně lepší. |
Můj rap, můj svět: "Palec nahoru, když to posloucháš v roce 2012" |
Citace komentáře z YouTube je všeříkající - na konec této rekapitulace bych chtěl připomenout tento skvost z roku 2010, který bohužel nevyhrál cenu Óčka ani MTV za klip roku. Věřím, že podobná pecka vyjde i v roce 2012 a nechá na slabší rok 2011 zapomenout. Děkuji za přízeň a můžu vám slíbit, že tento rok bude zpravodajství o hip hopu na musicserveru opravdu výživné. |