© Marsimoto Photo
Culcha Candela - Flätrate
Berlínský David Guetta aneb diskoreggae pro opilé teenky
nejvyšší postavení v německé hitparádě: 17. místo Na hloupých hitovkách, které si nadlouho předplatily piedestal žebříčků, se nejlépe demonstruje nejen lidská hloupost, ale i tok času. Kolik ho strávil singl "Hamma!" před pěti lety v německy hovořícím éteru? Více, než se slušelo. Sakra, to už je tomu opravdu pět let? Primitivní melodie a nesmysly v ještě primitivnějším textu se čas od času zjeví jako jizvy na mysli i nyní. Ale pozor, v případě Culcha Candely ona okřídlená verze teze o kapele jedné písně tak docela neplatí, úspěšné totiž byly i jiné, pozdější songy. A že se vždy loupilo v ideové bance Fettes Brot či Seeedu? Přes dva miliony prodaných nosičů promlouvají o CC poněkud jinou řečí, a rozhodně discodancehallovou záležitost nepomlouvají. Resumé? Bezzubá Culcha Candela si drží svůj podprůměrný standard - to se cení. Jiné to není ani letos v zimě, kdy CC cení zuby s novým, z léta odloženým albem "Flätrate". Závěrečná poznámka k názvu desky - výraz "Flätrate" se často používá jako ekvivalent k technice "Koma saufen", tedy k opíjení se nezletilých princezen do bezvědomí. A právě na německé teenky nová pártydeska CC cílí. Tssss... Tschüss.
Serum 114 - Deine Stimme / Dein Gesicht
Punk-rock is not dead
nejvyšší postavení v německé hitparádě: 29. místo Originální punk-rock? Dobře, dobrý oxymorón. Nicméně, na punk-rock originální skupinou Serum 114 opravdu je. Pokud tentokráte necháme obal, tedy název kapely vypůjčený z "Mechanického pomeranče", zcela stranou, dostane se nám melodického, navíc i inteligentního jádra. Tah na bránu prostupuje deskou tak nějak automaticky, přirozeně, samozřejmě. "Deine Stimme / Dein Gesicht" navazuje na loňskou úspěšnou nahrávku "Antiheld", a hledáte-li následovníky kultovních Beatsteaks nebo legendárních Die Toten Hosen, právě jste nalezli Serum 114.
Toni Kater - Sie Fiel Vom Himmel
Pohádka o návratu do stejné řeky
nejvyšší postavení v německé hitparádě: 90. místo Naturalizovaná Berlíňanka Toni Kater tvoří fragilní imaginace, jejichž interpretace osciluje mezi nadějí a beznadějí. Když před osmi lety vydala na labelu It.sounds (stojí za ním projekt 2RaumWohnung) debutovou nahrávku, singl "Wo Bist Du" rotoval na Vivě i v rádiích několikrát do hodiny. O rok mladší album ovšem propadlo a propast mezi ním a novou nahrávkou se protáhla na nekonečných šest let. Vloni si na koncerty koncentrované melancholie rozpomněl koncern Volkswagen, který zpěvačku oslovil s nabídkou na spolupráci, ze které později vznikla reklamní píseň "Fuchslied (Ich fahre und fahre...)", která Toni zaručila návrat na scénu. Nová deska, produkovaná Einstürzende Neubauten, tak byla veřejností očekávaná, jako by se žádná pauza nekonala, a věřte nebo ne, pohádka pokračuje - očekávání totiž byla naplněna.
Azzido Da Bass - Dooms Day
Znamení apokalypsy
Okénko veteránů
Na prodejní pulty se během posledního čtvrtroku dostaly hned čtyři nahrávky hudebních veteránů. And One se vrátil domů na bodypopovém albu "Back Home", Nina Hagen se přenesla za naši mléčnou dráhu "Volksbeatem", Jazzanova nabídla desku "Upside Down" a Die Toten Hosen rekapitulovali na "All die ganzen Jahre: Ihre besten Lieder". Čtyři různé desky, čtyři různé příběhy.
And One - Back HomeEBM | datum vydání: 13. ledna 2012 Taneční projekt And One je za zenitem, jeho každá další píseň zní jako cover té předchozí, ale protože je chcíplá celá EBM scéna, zas tolik to nevadí. Maxisingl "Back Home" nebude mít o příznivce nouzi, zosobněné retro má na rozervané depešácké duše stále zvlhčující účinky. A co, že And One už dvacet let přešlapuje na místě.
And One - Back Home Nina Hagen - Volksbeat
avantgarda | datum vydání: 11. listopadu 2011 | nejvyšší postavení: 16. místo "Údery povstal lid se spoustou krve v srdci a žluči v duši. Ke svému přežití potřebuje vše, co nabízíme my, vyslanci míru. Touží po naší lásce a sociální spravedlnosti. 'Volksbeat' je sedmdesátkové album inspirované hudbou, která v té době motivovala svět k silným citovým vazbám, solidaritě a držení pohromadě. Byli jsme opravdová lidská civilizace, ne stroje běžící na volnoběh vstříc nukleárnímu, geneticky zmanipulovanému armageddonu," přesně tohle by mělo být podle Niny Hagen cítit z nové desky. Nic ovšem z "Volksbeatu" nečpí. Stále platí, že se německou Uriel nesmíte snažit pochopit, a pokud ji berete jen jako fetiš, relikvii, jako kus minulosti, který se náhodou prožil do současnosti, je vše v pořádku. Pokud mezi dětským žvatláním o Ježíšovi hledáte nějaké poselství, ztrácíte čas.
Nina Hagen - Jesus ist ein Freund von mir Jazzanova - Upside Down
nu-jazz | datum vydání: 20. ledna 2012 Jazzanova je berlínský elektronický/nu-jazzový projekt, za kterým už patnáct let stojí sexteto místních DJs a producentů. Album "Upside Down" je malou noční hudbou, kterou neurazíte společnost, sebe ani hvězdy. Mimochodem, zdi žižkovského Paláce Akropolis již nemohou dospat 23. února, kdy je rozvibruje multižánrový pelmel Jazzanovy.
Jazzanova feat. Phonte - Look What You're Doin' To Me Die Toten Hosen - All die ganzen Jahre: Ihre besten Lieder
punk-rock | datum vydání: 11. listopadu 2011 | nejvyšší postavení: 12. místo Die Toten Hosen jsou trapní, protože model přežívající kapely je trapný. Zvláště když kapela přežívá díky tomu, že rok co rok vydává své bestofky, které jsou úplně stejné jako ty předchozí bestofky. Ha! Navíc je prodává za dvacet eur. Třicet let na scéně a jediné, na co se Campino se svou skupinou zmůže, je "Reich und Sexy vol.3", tedy naprosto zbytečný podtácek, na kterém jsou vylisované kultovní songy nekomerční, antifašistické kdysikapely z Düsseldorfu. Super, to už si snad radši koupím výběrovku Böhse Onkelz. Fick Heil.
Die Toten Hosen - Hier kommt Alex
Kraftklub - Mit K
Scheissindiedisko
nejvyšší postavení v německé hitparádě: 45. místo Jsou to ale vtipálci, ti východoněmečtí plantážníci z Chemnitzu, ex-Karl-Marx-Stadtu. Rozhodli se totiž spojit dvě disciplíny - vyšlechtěný garážový indierock a napatinovaný pouliční hip hop, Dělají si legraci z Oasis ("Songs für Liam"), Berlína ("Ich will nicht nach Berlin"), lásky (naprosto nečekaně "Liebe"), ale i sami ze sebe. Na něco tak hýřícího vtipnými nápady, nápaditými vtipy, vtipem a nápadem se čekalo od loňské desky Blumentopf. Podle německých kritiků zní Kraftklub, jako kdyby se The Hives učili řemeslu u Public Enemy, no nevím, každopádně debut "Mit K" co do zábavnosti materiálu zmíněným modlám konkuruje. Mimochodem, pokud byste náhodou chtěli zajít na některý ze čtyřiceti koncertů k desce, připravte si pořádnou roličku bankovek na uplacení tureckých vyhazovačů, je totiž beznadějně vyprodáno. I v Berlíně...
Jennifer Rostock - Mit Haut und Haar
Ha! Hansa Berlin! He? Hertha Rostock?
nejvyšší postavení v německé hitparádě: 4. místo Fotbalová Hansa Rostockým poslední roky příliš radosti nedělá, alespoň že je se na co koukat při pohledu na čelo bundesligy, totiž bundeshitparády, kde září supernova Jennifer. Ve svých pětadvaceti už sice není hanzovní patriotka žijící v Berlíně tak úplně hanzovní patriotkou a není ani tak nová, super ovšem zůstává. Šovinistická poznámka vně textu: Pravda, bývala více sexy v dobách prvních dvou alb "Ins offene Messer" a "Der Film", ovšem na 9/10 pořád má. Škoda že hudebně je to poněkud slabší. Na nové desce se Jennifer vydala směrem otevření se širšímu publiku, vydělání nějakých těch peněz, bez kterých mimo Lido a jiné zaplivané lokální kluby Kreuzbergu nelze lézt. Na nové desce je to zkrátka derivát původní klubové dravosti. Hm, s těžkým srdcem 7/10. Ale ten lehce lechtivý rozměr zůstává. Takže osm.
Fritz Kalkbrenner - Wes EP
Berlin Calling verze 2012
Marsimoto - Grüner Samt
Du siehst nen' Denkmal zwischen einstürzenden Altbauten...
nejvyšší postavení v německé hitparádě: 3. místo A zase ten Rostock! To je materiál! Marten Laciny aka Marteria, který si na nové desce říká Marsimoto, se z hanzovního města odstěhoval v roce 2003. Tušíte správně, kam jinam než do Berlína. Z kanálů u Revalerstrasse denně v noci vylézá, aby zaznamenával a později i vyprávěl příběhy ze zákoutí temných uliček. Vše s impresí na vlas remizující s lišákem Peterem Foxem. Bez přehánění a nadhodnocování, v případě Marsimotova nového alba se blízce setkáváme s dosud neznámým druhem hudby, která útočí na úplně jiné smysly, než je běžným zvykem. Zvuk je hmatatelný. Atmosféra hutná. A chutná. Asi tak, jako kdyby Bene vstoupil do Sifona. A pokud Sifon na "Tanci sekyr" mluvil o písku vhozeném do stroje, měl jistě na mysli Marsiho. Jeho život budící písek zasypal svými jedničkami a nulami spící technologie. Je to techno, mající logiku. Přehnaně přehraný, přesto živý. Je to vlhký, nepřehledný prales kolážovitých zvuků, zároveň tolik chladná hudební tundra (a není to Karaoke). Je to zrcadlo doby a Marsimoto umožňuje podívat se za jeho hrany. Celou recenzi na jeho desku čtěte už brzo.