Po pětadvaceti letech přemýšlení a pěti letech psaní vydal Aldous Huxley protipól k depresivnímu "Konci civilizace", optimistickou utopii "Ostrov". Bonusovi k rozkopnutí bran vnímání stačil rok. Rok, aby spáchal myšlenkový atentát, přestal válčit a nalezl svůj ostrov spravedlnosti a svobody na "Náměstí míru".
Vydáno: 11.11.2011
Celkový čas: 34:32
Skladby: Poslední track, Odysseus, To neni, Okovy, Slova a věty, Že budu šťastnej, Životopisy, Jak málo nám stačilo, Jez co ti dají, Kyslík, Co zbylo z revoluce
Vydavatel: Starcastic
"V dubnu jsem si do práce dones jeden overhead (mikrofon, kterým se normálně zvučí činely) a jednou, dvakrát týdně jsem přišel o hodinu dřív než ostatní a nahrával si, jen tak, nějaký nápady. Postupem času mi ty použitelný z nich přišly jako dobrej základ na EP a v srpnu jsem zjistil, že mám víc než hotovou desku," popsal Bonus proces vzniku nahrávky, která kromě klasického fyzického výlisku vychází i ve vinylové a digitální podobě.
"Hudební publicista Michal Nanoru mi navrhnul zapomenout na to, že jsem jakoby producent, studiovej kouzelník, podle něj je Bonus spíš chlápek s kytarou v podchodu na nádraží," vysvětluje posun k neobyčejnému, avšak charakteristickému zvuku Bonus, "vzal jsem to doslova a složil všechny skladby jen s kytarou a pianem." Nahraný materiál produkoval, doprodukoval a smíchal Tomáš Karásek (Gargle&Expel), který stojí za netlabelem Surreal Madrid, na kterém své desky vydávají například Karaoke Tundra nebo Future Sound Of Petržalka. Kromě Karáska aka Gaexe na "Náměstí míru" hostují houslistka Barbara Barros, zpěvák David Volenec (Prince Of Tennis, ex-Colorfactory), jazzový kontrabasista Lukáš Kytnar, banjista Fanda Holý (Kojoti), na steel kytaru hraje zvukař Ondřej Ježek (OTK, Gurun Gurun), ukulele natočil Marek Čulen, hlava labelu Starcastic. Na albu se objevila herečka a zpěvačka Johana Švarcová (Kazety) i producent debutové desky Pe.Klo (Komunisti), který nahrál kytaru. Do jedné skladby pak přispěli v netradiční poloze americký rapper Lushlife - nahrál mandolínu a vokály -, a také Houpací koně.
Deska funguje pohromadě výborně, má specifickou atmosféru a jedinečný zvuk. Akustické nástroje Bonus zasazuje do hypnoticky repetitivních struktur, jednotlivé nástrojové linky evokují vrstvení a prolínání smyček, tedy postupy charakteristické pro elektronickou hudbu nebo hip hop, rytmické textury pracují s autentickými nahrávkami nejrůznějších zdrojů, od ťukání do plechovky a tleskání až po kopírku. Středobodem alba ale pochopitelně zůstávají Bonusovy texty, plné mikroskopicky přesně odpozorovaných detailů, postřehů, myšlenek a pečlivě stavěných nálad.
ach jo. (Jan, 15.11.2011 10:35) Reagovat
Mně by vlastně ten benda ani tak nevadil, i když neumí psát a jeho myšlenkové pochody připomínají žáka zvláštní školy - kdyby psal o všech těch sobě rovných - jako jsou třeba charlie straight. Proč ale musí psát o celkem zajímavý muzice, což způsobí, že její reflexe vyznívají tak stupidně že každýho, kdo ji nezná spíš odradí, než by ho k ní přivedly? Takovýhle blábol si Bonus fakt nezaslouží.
Re: ach jo. (nym, 15.11.2011 11:00) Reagovat
pozitivni na tom je, ze to neni takova megasra*ka jako minule .. ovsem porad je to standardne hrozny)
Re: ach jo. (Lukáš Benda, 15.11.2011 12:51) Reagovat
Za ten blábol rspkt, v dalším kole však přistupme k argumentaci - fakt, že jsem vyšel ze zvláštní školy a neumím psát už všichni dávno tuší, akorát jej ještě nikdo nikdy nedoložil, snaž se, budeš první... taky mě trochu děsí ta elitářská formulka "sobě rovní" a tvá odvaha rozhodovat, co si Bourek zaslouží/nezaslouží.
Mně se to dneska náhodou líbilo (andymc, 15.11.2011 13:52) Reagovat
Oproti recenzi Konce civilizace lepší asi tak o tisíc procent. Když pominu nepomíjející obsesi Houpacíma koňma, na niž už jsem si tak nějak zvykl (každej má nějaký nedoceněný oblíbence, ale to ještě neznamená, že je musí ostatním furt dokola cpát), tak se i s většinou napsaného ztotožňuju, včetně ne úplně přesvědčivého dojmu z Nanoru-inspired experimentu.
Velky rozdíl Lukáši (Petan, 16.11.2011 14:13) Reagovat
Je to tak, od minule recenze Bourka je to obrovsky rozdíl a myslim si, ze to ten Lukáš tentokrát napsal moc dobře a že se deskou skutečně zaobíral narozdíl od některých jiných recenzentu. Minule jsem nadával, al tohle je moc dobrá recenze a ja za ni děkuji.
Tweet