O Grape Festivalu se mluví jako o slovenském bráchovi tuzemského Open Air Festivalu. Hlavně proto, že jsou obě akce stejně "staré", i díky podobnému žánrovému zařazení. Druhý ročníku Grejpu nabídl třeba Interpol, The Wombats, Hurts nebo Marinu & The Diamonds a docela se povedl.
Grape Festival
místo: letiště, Piešťany, Slovensko
datum: 12.-13. srpna 2011
vystoupili: Interpol, Hurts, The Wombats, The Sounds, Marina & The Diamonds, N.O.H.A., MIDI LIDI, Billy Barman, Para, Longital, Dva, Kazety, NiceLand, Luno a další
© Milan Hain / musicserver.cz Minulý rok se v Česku a na Slovensku zrodily dva nové festivaly s podobným dramaturgickým
plánem a zaměřením na identickou cílovou skupinu návštěvníků. Jako datum svého konání si český
Open Air Festival v Panenském Týnci i slovenský Grape Festival v Piešťanech bystře vybraly
víkend druhého srpnového týdne, během kterého se v Budapešti koná věhlasný
Sziget, díky němuž
mohou snadněji přivézt některé z vystupujících velkých jmen. Zatímco piešťanský Grape loni sáhl
po
Röyksopp, o něco větší Open Air Festival si kromě norského elektronického dua mohl dovolit
přitáhnout i v Maďarsku vystupující
Faithless a
Kasabian.
Letos oba festivaly lákaly na
Interpol, na jejichž první vystoupení v obou zemích čekali jejich
dvorní fanoušci dlouhá léta. Kromě nich si v Piešťanech ze Szigetu přetáhli
Hurts a v Panenském
Týnci například
The Chemical Brothers. Že oba festivaly usilují o to dostat ke svým návštěvníkům kapely,
které do jejich země dosud nezavítaly, je dramaturgický tah jistě záslužný, nicméně druhá věc je
nutné zlo v podobně domácích "rádiových" skupin, kterými zaplácají zbytek programu.
Jak už bylo řečeno, slovenský Grape je co do počtu návštěvníků komornější než český Open Air.
Pro srovnání - loni festival v Panenském Týnci navštívilo osmnáct tisíc lidí a letos o dalších šest
tisíc více; piešťanský Grape ve svém prvním ročníku přilákal "pouhých" šest tisícovek návštěvníků
a ani letos nebyl desetitisícový festival vyprodán. I přes svou "skromnost" (a možná právě díky ní)
se ale Grape Festivalu daří navodit uvolněnější atmosféru než našemu Open Airu, jehož povaha
okázalé reklamy O2 může nejednoho až iritovat.
© Milan Hain / musicserver.cz Festivalový areál v prostorách piešťanského letiště nezabíral nijak rozsáhlou plochu, tudíž projít
se dal za pouhých pár minut. I přesto však zde člověka klaustrofobie nepostihla. Ve stanovém
městečku, které se nacházelo doslova jen pár kroků od hlavní stage (našly se sice kritické ohlasy, že
hudba z pódií nepříjemně rušila spáče ve stanu, ale nikdo přece nepočítá s tím, že se na jakémkoliv
festivalu vyspí dorůžova), bylo ještě dost volného prostoru a na řady před chemickými toaletami si
též nikdo stěžovat nemohl. Jako pozitivum se rovněž dalo vnímat jejich příhodné umístění za plenty
s grafickými motivy festivalu.
Pohodu venkova skýtaly do kvádrů seskupené balíky slámy pod obřími slunečníky (z velké
většiny navíc nadstandardně vybavené matracemi) rozmístěné převážně v zadní části prostoru
před hlavní stageí. Z bohatého (a na kapacitu areálu možná až trochu nadbytečného) počtu stánků s
nijak předraženým jídlem a nápoji si rovněž mohl vybrat každý, od vegetariána až po zapřísáhlého
masožravce. Pár drobných výtek by se však přece jen našlo - pořadatelé například mohli v
praktických informacích na webu uvést, že parkoviště u areálu bude placené. Jistě, s parkovným
se u takových akcí dá počítat a dvě eura nikoho nezruinují, ale bylo by fér být o tom dopředu
informován.
Počasí, které loni Grape Festivalu nepřálo (kvůli bouřce se přesunovaly koncerty a některé se
musely zrušit úplně), si letos spravilo reputaci, když na piešťanské letiště nepřetržitě sesílalo hřejivé
paprsky sluníčka. Příjemných pětadvacet stupňů a jasná až polojasná obloha, která nad areálem
panovala, jsou pro hudební festival naprosto ideální. Člověk si přece jen více užije koncerty, když
nemusí nervózně šmátrat po pláštěnce v tašce a přemýšlet nad tím, zda pořádně ukotvil stan, či
nedejbože spílat nad tím, proč si nevzal gumáky.
Den první
© Milan Hain / musicserver.cz Program prvního festivalového dne se rozjížděl pozvolna. Ti, co se rozhodli přijet až navečer,
prakticky o nic nepřišli, neboť páteční odpoledne a podvečer patřily slovenským populárním
kapelám Vetroplach, HEX a PPE, které náročnějšího posluchače za srdce rozhodně nechytí. Ne
nadarmo ale bývá Grape označován jako "festival posluchačů Rádia_FM", neboť o bavící se lidi
pod pódiem u hlavní stage nouze nebyla.
O poznání zajímavější program nabídla druhá stage ve stanu, která se návštěvníkům otevřela před
sedmou hodinou večerní přítomnou omladinou vřele přijatým vystoupením domácích hiphopperů
Vec &
Zverina vs Haf &
Beyuz. S pozitivními ohlasy se zde setkaly i české elektronické projekty
Kazety a
MIDI LIDI. Při poslechu prvně jmenovaných se ovšem na mysl drala otázka, zda krása
opravdu spočívá v jednoduchosti (v případě Kazet možná až v primitivnosti). Minimálně živé
vystoupení Johany Švarcové a Davida Doubka se totiž po pár koncertech rychle omrzí. Nejvyšší
čas, aby přišli s něčím novým. To na vystoupení kapely Petra Marka byl mnohem větší nátřesk. Po
poklidných koncertech
Hurts a
Interpol přišel energický tanec k chuti, a tak obětovat polovinu
jejich koncertu kvůli ani ne tak zvědavosti jako spíš povinnosti jít si poslechnout švédské The
Sounds bylo poněkud žalostné. Ale to už předbíhám.
Zmiňovaní Hurts a Interpol byli hlavními headlinery dne, a tak během jejich koncertů logicky
utichly všechny ostatní stage. V případě synthpopového dua z Manchesteru však nemělo cenu drát
se někam do davu. K poslechu fádních chorálů Thea Hutchcrafta prostě nebylo zapotřebí víc než
sedět v liduprázdem Grape baru a znuděně srkat kofolu. Ve srovnání s následujícími Interpol
totiž Hurts působili jako žhaví adepti na nejsuchopárnější kapelu roku.
© Milan Hain / musicserver.cz Elegantní pánové z New Yorku přesně v jedenáct večer odstartovali osmdesátiminutový best-of
set, který se výrazně nelišil od ostatních vystoupení v rámci jejich současného, dlouhého turné (například ani od jejich
listopadového koncertu ve Vídni). Interpol opět s novým baskytaristou (Davea Paja, který kapelu po
krátké spolupráci opustil koncem února, nahradil Brad Truax) svůj koncert předvídatelně otevřeli
úvodní skladbou "Success" ze své jejich nejnovější, eponymní desky. Při druhé písni, hitovce "Say Hallo
To The Angels" z debutového alba "Turn On The Bright Lights", už všichni přítomní tušili, že během
následujících desítek minut uslyší to nejlepší z
Interpol.
V jejich případě se návštěvníkům bezpochyby dostalo nejprofesionálněji odehraného koncertu.
Zádumčivý
Paul Banks nemá zapotřebí kontinuálně bavit publikum interaktivní komunikací, aby
se z nudy nerozprchlo. Jeho skalní fanynky a fanoušci si vystačí s upřímným obdivováním jeho
nezaměnitelného hlasového projevu a třeba i aktuálního sestřihu vlasů (a vousů). Naopak poslední
vystupující toho dne na hlavní stagei
The Sounds dokázali, jak laciní mohou někteří frontmani ve
svém projevu být.
Zpěvačka Maja Ivarsson se navzdory své barbie-vizáži snažila chovat jako největší drsňačka,
ale prvoplánovou vulgaritou, kdy publikum familiérně oslovovala cool výrazem "bitches",
pozérsky si zapalovala jednu cigaretu za druhou a lascivně si vyhrnovala minišaty, se jí podařilo
docilít spíše znechuceného pohrdání ze strany přítomných. Nafoukané póze kapely odpovídala i
kvalita hudebního vystoupení. Zvýšené ohlasy v publiku u skladeb ze starších alb (kupříkladu u
hitovky "Painted By Numbers" ) dokazovaly, že potenciál The Sounds se dávno vyčerpal a alba
následující po desce "Dying To Say This To You" už opravdu nemají čím zaujmout.
Den druhý
© Milan Hain / musicserver.cz Odpoledne druhého festivalového dne bylo na hlavní stagei opět převážně ve znamení česko-slovenského popu. Před čtvrtou hodinou na pódiu vystoupili na Slovensku oblíbení
Billy Barman,
při jejichž poslechu se dalo tak akorát dumat nad tím, co že má tato kapela prezentující se velkým
obdivem k
dEUS kromě pojmenování podle jejich frontmana vlastně společného s belgickými
rockery. A zároveň plakat nad tím, jak mizerný zpěv a textařské neumětelství českým i slovenským
kapelám stačí k uspokojení řadových posluchačů.
Zpěv byl hlavním kamenem úrazu i v případě u našich sousedů populárních Para, jejichž
vystoupení se bohužel neobešlo bez technických problémů, když jim v rychlém sledu za sebou
šestkrát vypadl zvuk. Nenáročnému a za každé situace vděčnému publiku na Grape Festivalu
jako by to však vůbec nevadilo. Tisícovky dvacátníků a třicátníků se spokojeně bavily a skákaly snad
u všeho.
Že by piešťanský festival mohl jít cestou objevování alespoň mladých a talentovaných, když ne
úplně progresivních kapel, ukázal například jeden z prvních sobotní koncertů na kryté Seat Ibiza
Stagei. Mladíky z pražského uskupení
I Like You Hysteric (kteří podle svých slov na Grape
Festivalu odehráli nejen svůj první koncert na Slovensku, ale první potvrzený koncert vůbec), bych
se kvůli jejich evidentní obeznámenosti s poctivými britskými kytarovkami vůbec nebála srovnávat
s takovými
Two Door Cinema Club. Z jejich skromného a seriózního vystupování bylo navíc cítit,
že se v budoucnu rozhodně neztratí. V podobném rozpoložení se pravděpodobně mohl odehrávat i
koncert indie-rockových
The Roads, kdyby se ovšem kvůli jejich nepřítomnosti nemusel zrušit.
© Milan Hain / musicserver.cz Podvečerní program rovněž příjemně zaplnil na Slovensku se svojí kapelou poprvé vystupující
NiceLand, jenž by si ovšem zasloužil větší stage než miniaturní stan s kapacitou pár desítek lidí. Na
nevelké Kozel Stagei odehrála koncert i
Ema Brabcová se svým nejnovějším projektem
Luno, kvůli
zatím (logicky) omezenému repertoáru však poměrně zkrácený (s baskytaristou Šmitym a dalšími
dvěma spoluhráči okupovali pódium jen necelou třičtvrtěhodinu).
Jednou z hlavních hvězd večera byla trojice liverpoolských pop rockerů z
The Wombats, kteří dík
absolutnímu nasazení a skutečnosti, že naživo znějí mnohem lépe než z desky, dokázali zaujmout i
ty, kteří jejich muzice příliš neholdují. Při hitovkách "Our Perfect Disease" a především "Tokyo
(Vampires And Wolves)" z jejich letošního alba "This Modern Glitch" skotačily do rytmu celé
Piešťany. Matthew Murphy navíc rozhodně není z řad průměrných zpěváků, se svými kolegy je
výtečně sehraný a ostatním frontmanům by mohl dávat lekce komunikace s publikem.
Mezi vystoupením druhé hvězdičky, popové zpěvačky Mariny Lambrini Diamandis aka Mariny
& The Diamonds se pak návštěvníci mohli dopovat alternativou v podobě bizarního a poněkud
infantilního českého projektu
Dva a slovenských elektronických písníčkářů
Longital, aby se
nakonec definitivně vybouřili u nepochopitelně přeceňované skupiny
N.O.H.A. Ta je totiž
živoucím důkazem toho, že ne vždy lze propojovat zdánlivě nespojitelné a že multižánrovost je
coby synonymum vrcholného amatérismu skutečná zhouba hudby.
© Milan Hain / musicserver.cz V závěru lze jen konstatovat, že k tomu, aby byl Grape Festival Great Festival (jak v Piešťanech
svým fanouškům podsouvala řada vystupujících), má tahle akce ještě daleko, nicméně nakročeno k tomu
má slušně. Nemá cenu zakrývat, že ti náročnější sem letos jeli vlastně jen kvůli
Interpol, ale i tak
mohli mít i přes všechny výtky vůči dramaturgii nakonec dost důvodů k tomu, aby ze slovenského
lázeňského městečka odjížděli s pocitem spokojenosti. Spokojenosti z toho, že se jim dostalo přesně
toho, co očekávali. A to je vždycky dobře.
Autorkou reportáže je Jana Bébarová.