Čechomor ztvrdnul. Jinak je ale pořád stejný

30.06.2011 07:00 - Honza Průša | foto: facebook interpreta

Čechomor je už roky na výsluní tuzemské world music. A Karel Holas s Frantou Černým tolik souzněli s naší lidovou tvorbou, že i jejich autorské úpravy skladeb se tváří, jako by do nich patřily od nepaměti. Ze stereotypu jim teď pomohl vybruslit třeba Ivan Tásler.
7/10

Čechomor - Místečko

Skladby: Intro, Čarovná, Vojenské mundury, V tej naší studni, Místečko, Putovali hudci, Andulka, Chodil páter, Brodil Janko koně, Lístek z vojny, Není na Moravě, Kněžodubská věž, Limbora, Věrní čápi
Vydáno: 23.5.2011
Celkový čas: 55:26
Vydavatel: Universal
Šest let trvalo Čechomoru, než vydal další řadovou desku, nástupce alba "Co sa stalo nové". To ale neznamená, že by se za tu dobu flákal. Postupně vznikaly například pověsti z hradů a zámků, vánoční album "Sváteční", filmová hudba, koncertní desky. Teď je tu s deskou "Místečko", nejpestřejším albem (od cimbálovky až po hardrock), s nímž zatím kapela Karla Holase a Franty Černého přišla.

Čechomor je díky svému stylu identifikovatelný na první poslech. Lidovky převedené do stadionové moderní world music, spojené s jasně rozpoznatelnými hlasy hlavních protagonistů. Přesto se skupina pokouší se posouvat s každým albem někam jinam. Na "Místečku" došlo spojením s hostujícími muzikanty k vzájemnému obohacení, místy až nečekanému posunu kapely do současnosti a také výraznějšímu odklonu od folklórních kořenů.

Tři verze desky

Čechomor zkusil vydat "Místečko" hned ve třech verzích. Kromě standardního CD a rozšířené verze doplněné o DVD se záznamem koncertu z hradu Loket a bonusovou skladbou s Divokým Billem "Ve dvou se to táhne líp" poměrně něšťastně vydali i levnou verzi pro trafiky. V příbalovém formátu tak dle mnohých své aktuální album degradovali.

Na svědomí to má zejména slovenský hudebník Ivan Tásler (IMT Smile). Právě on napsal hudbu k titulnímu "Místečku", skladbě, kde jako by se v dobrém spojila klišé všech notoricky známých vyřvávaných stadiónovek (myšleno věcí od kapel jako Nazareth či Uriah Heep). A výsledkem je patetická a chytlavá písnička o smrti, přesně na hranici kýče, který ostatně k lidovkám obecně patří.

Ivan Tásler má ale na desce ještě významnější a výraznější zářez. Je jím znamenitá "Andulka". Píseň, k níž také napsal hudbu a navíc ji i zpívá, je největším odklonem kapely k zemitosti, k tvrdosti. Až hardrocková věc nachází pro muzikanty další zatím neoraná pole, jeden z možných směrů, jakým se ubírat někdy v budoucnu.

Jinak ale zůstává kapela poměrně konzervativní a seriozní (nemá třeba nadhled skupiny Pod Černý Vrch, která před lety o mnoho kreativněji předělala "Limboru"). Ve svých dostatečně osahaných a známých, poctivě vyjetých kolejích přináší skladby, které mohou dát vzpomenout jejich nejedné předchozí nahrávce. A to je jen potvrzení toho, jak svěží a žádoucí jsou právě zásahy zvenku, které dodávají skupině další, velmi důležitý náboj a sílu k životu. A může jím být i spolupráce s tradičními hosty, jako je Lenka Dusilová nebo cimbálovka Martina Hrbáče.

Kdopak nám tu hraje a zpívá?

Pestré složení hostujících muzikantů dotváří aktuální zvuk kapely. Kromě Ivana Táslera to jsou Gerry Leonard (producent, elektrická kytara, kytarové efekty), Tony Levin (basová kytara), Doug Yowell (bicí a perkuse), Ewa Farna (zpěv), Lenka Dusilová (zpěv), Martin Hrbáč (zpěv), Petr Pavlinec (cimbál), Mirek Kolacia (viola), Martin Slovák (kontrabas).

"Místečko" je povedená, o něco tvrdší deska, než byly ty předchozí. Čechomor ví, kam chce směřovat. Je seriozní kapelou, která se už dávno stala mainstreamem. A dělá všechno pro to, aby se na svém místečku v tuzemské populární hudbě udržel.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY