Kryštof - Chce to otevřít srdce a nechtít být za každou cenu underground

16.07.2001 06:57 - Honza Balušek | foto: facebook interpreta

Frontman kapely Kryštof Richard Krajčo je sebevědomý mladý muž, který zvládá několik profesí (divadlo, televize, hudba) a zdá se, že všude je úspěšný. Bavili jsme se o jejich debutovém albu "Magnetické pole", hudbě, internetu, i jeho současné vytíženosti.
Kryštof
© facebook interpreta
Ostravská skupina Kryštof je možná to, co česká scéna potřebovala. Mladá kapela, která ví, co chce, dokáže napsat příjemné rádiové písničky (první singl "Lolita" je v době vydání tohoto rozhovoru na 17. místě české rádiové hitparády), a přitom jejich hudba zní velmi chytře a zajímavě. Kapele u Escape právě vychází povedené debutové album "Magnetické pole", a i když jejich další úspěchy se dají jen těžce předvídat, jisté je to, že mají jedno velké plus - frontmana a hlavního skladatele Richarda Krajča. Přestože mu je jen něco přes dvacet, stihl už získat divadelní cenu Alfreda Radoka - talent roku 2000, studovat konzervatoř, moderovat televizní Medúzu a vůbec má spoustu dalších aktivit. Více o něm i celé kapele se dozvíte přímo v rozhovoru.

Tahle otázka musí během rozhovoru padnout, takže ti ji položím radši hned na počátku - proč se jmenujete zrovna Kryštof, což spíše alespoň mně evokuje svalnatého chlapce zpívajícího o lásce, než několikačlennou kapelu?

Vidíš a my máme úplně opačný pocit. Jednak svalnaté chlapce zrovna nemusíme a jednak se váže tenhle název k písni, která byla o klukovi, s koncem, který svalnaté chlapce rozhodně nečeká. Když jsem skládal první songy, Kryštof jako kapela ještě neexistoval. Ten, podle kterého jsme se pojmenovali, vyprávěl o klukovi, jemuž společnost nedala šanci existovat. Když jsme později hledali název pro kapelu, řekli jsme si, že něco podobného přece čeká i nás. Jsme z Havířova a nikdy jsme nevěřili, že dostaneme šanci se ukázat, a navíc byl český, výstižný a jednoduchý.

A nebojí se ostatní členové kapely toho, že lidé, kteří vás nebudou více znát, budou považovat tebe jako frontmana za zpěváka jménem Kryštof a je jen jako doprovodné hudebníky? Ptám se jen proto, že něco podobného se přihodilo britské kapele Travis, která je přece jen o něco slavnější než vy a stejně si hodně posluchačů myslelo, že Travis se jmenuje zpěvák...

Tato situace může nastat, ale doufám, že lidi brzy pochopí. Ostatně kdybys před jedenácti lety vyslovil Lucie, polovina lidí by čekala téměř dívčí kapelu a s Alicí je situace podobná.

Protože jste debutující a tím pádem nepříliš známá kapela, mohl bys našim čtenářům přiblížit historii skupiny a její cestu k nahrávací smlouvě?

Řekněme, že vše začalo před sedmi až osmi lety, kdy jsem založil hudební sdružení nejamatérštějších muzikantů, jaké si dovedeš představit. To procházelo určitým vývojem, měnilo muzikanty a řeklo si, že to jednou všem natře (hihihi..). Vše začalo nabírat na obrátkách ve chvíli, kdy jsem se dostal na konzervatoř, obor herectví, a setkal se s klukama, kteří si se mnou občas chtěli zahrát. Některým se muzika líbila natolik, že doplnili stávající sestavu a Kryštof se najednou začal vyvíjet. A teď existovaly dvě cesty - buď koncertovat do bezvědomí a čekat, že si nás někdo všimne, nebo se zavřít do zkušebny a bušit a bušit a makat. Vybrali jsme si druhou cestu, pak se zavřeli do studia a natočili demáč. S tím jsem se osobně vydal do Prahy, nenechal se odbýt a vyžádal si osobní schůzky. Chytla se jedna firma, ale nakonec z toho sešlo. Až jsem se zcela náhodou setkal s panem Kočandrlem a demáč mu vnutil. Monitor jsme tehdy nenavštívili, protože se nám nelíbilo, co vydával za muziku. Jenže ejhle, Kočandrle se po dvou měsících ozval, že prej založili nezávislej label a že mají zájem. Přijeli se podívat na live vystoupení (opravdu jedno z mála) a plácli jsme si. Trochu pohádka viď?

Pohádka v našich podmínkách, i když podle mě by to takhle mělo probíhat (ale většinou neprobíhá...). Jak podle vašich zkušeností vidíš šance třeba jiných kapel k sehnání podobné smlouvy?

Kryštof
© facebook interpreta
To je těžké. Víš jistě sám, že smlouva ještě nic neřeší, ale je jen prvním základním kamenem, na kterém se dá stavět.Osobně jsem se setkal s názorem, že nevzniká dobrá česká hudba. Možná je to proto,že se kapely vyhýbají tak krásnému jazyku, jakým čeština je, a pokud ne - narážejí na bezmocnost a neumějí si s ní poradit. A pak zapomínají na to, že vždy jde jen o písničky. Vždyť jakákoli zahraniční sebelepší kapela nedělá nic jiného, než že skládá obyčejné písničky obalené do pěkného hávu. U nás uveďme příkladem třeba Lucii nebo Chinaski. Jde vidět, že to jde. Jen to chce trochu otevřít srdce, provětrat hlavu a nechtít být za každou cenu underground.

Kam bys na české hudební scéně Kryštof zařadil?

Radek Bureš napsal: "Jsou mladší a modernější než Lucie, hravější a chytřejší než Chinaski, rádiovější než Tata Bojs....". Možná právě někde mezi ně. Jsme osobitá popová kapela hrající pro všechny, kteří žijí, ne přežívají. Jsme pocit.

Takže se nešklebíš při slůvku pop?

Není pop jako pop. Když si vybavím Stinga, Fun Lovin' Criminals, Morcheebu, Coldpaly, M People... tak mi při vyslovení slova pop nadšením projede mráz po zádech. Proč by Kyštof nemohl být stejně dobrý pop?

Jak jste se dostali k Milanu Caisovi z Tata Bojs a ke společnému natočení skladby "Cosmoshop"?

Producent našeho alba Dušan Neuwerth je jejich zvukař a věděl, že Tata Bojs, stejně jako Priessnitz, milujem. Řekl Milanovi, ať se přijede do Ostravy do Citronu podívat. Stalo se a Milanovi se to líbilo tak, že jsme se domluvili na jedné skladbě. Pro mne je to pocta.

Jak jste se vůbec cítili ve studiu a při nahrávání desky obecně?

Skvěle. Tým Neuwerth - Václavek šlapal jako hodinky. Všichni jsme věděli, co chceme, a zároveň byli otevřeni experimentům. Pro mě to byl ovšem i největší zápor v životě. Moc mi na tom záleželo, jsem trochu nervák a hodně jsem to prožíval. Měl jsem zároveň před premiérou v divadle, spal tři hodiny za den a poprvé jsem myslel, že se zhroutím. Nakonec jsem to ustál a jsem šťastný a hrdý na to, že to vypadá, jak to vypadá. Kapelu to velmi semklo a mnoho naučilo. Jsme silní jako nikdy před tím a to není fráze.

Jak vůbec stíháš všechny své aktivity. Nebije se ti kapela, divadlo, televize...?

Trochu. Zjistil jsem, že mě brzy bude čekat rozhodnutí - chtějí ho po mně všichni. Divadlo na mě postavilo sezónu, ohánějí se tím, že herec oceněný cenou Alfreda Radoka - talent roku 2000, se nemá zahazovat nějakým bigbítem. Kapela se zase chce věnovat více a více koncertování, což chápu, protože po tom toužím stejně jako oni, a vím, že brzy padne verdikt. Televize a občas nějaké filmování není až tak náročné, a tak tuhle branži bych nerad opouštěl, uvidíme. Trochu rozpolcená osobnost, co?

Na desce máte i jeden remix písničky "Poezie", který ovšem podle mě jde hodně jinou cestou, než běžné remixy a taneční scéna obecně. Jak se vůbec díváš na taneční hudbu, remixy, party a podobné věci s ní spojené?

Na taneční hudbu jako na přínos veškeré pop-music. Vždyť z ní teď všichni čerpají a my nejsme výjimkou, jen nás mrzí to vše kolem.Skoro nikdo neposlouchá přímo muziku, nehledá ty vlivy, chodí se tam "sjet" a uletět na monotónním rytmu a to už O.K. není.

Záleží vám spíš na úspěchu u kritiků nebo na prodejnosti desky? Ptám se proto, že recenze desky, které jsem dosud četl, jen oplývají chválou, ale zda se bude deska i prodávat, je věc jiná.

Myslíme, že důležité jsou oba aspekty. Kritika může ovlivnit názor posluchače, který jde a desku si poslechne, popřípadě koupí. Prodej je důležitý proto, abychom mohli dostat později ještě větší svobodu a možnosti, což je pochopitelně důležité. Ale jako všichni muzikanti toužíme po tom, aby vše - tedy kritiky i prodej - mluvily v náš prospěch. Ale to je jen ideální stav.

Jaký máš vztah k internetu?

Kryštof
© facebook interpreta
Velmi dobrý - rychlost, údernost, hravost, rozpínavost. Mohl by být takovým naším vzorem.

Vaše internetové stránky (www.krystof.zde.cz) jsou poměrně pěkně udělané, kdo je má na svědomí? A jakou váhu dáváte podobné internetové propagaci?

Naše internetové stránky jsou v plenkách a věřím, že do čtrnácti dnů bude vše vypadat tak, jak má. Fotografie, podrobnosti o každém z nás, různé pohybové hračičky. Myslím, že to je důležité, je to jedna z nejlepších forem, jak se prezentovat. Dělá nám je kamarád, který má také částečně na svědomí server ostravskenoviny.cz. Myslím, že jsme se vůbec obklopili mladými lidmi a jsme rádi, že nám dal Escape volnou ruku. Na té práci to jde vidět.

Znáš MusicServer.cz, případně jiné české hudební servery, a jaké máš na ně názor?

Osobně musím přiznat, že jsem na žádné hudební servery ještě nezabloudil. Ale slibuji, že to napravím. Ovšem obecně vzato - jestli tyto servery navštěvují surfaři, pak je vše O.K, ne?

Hodně lidí tě zná jako moderátora televizní Medúzy. Nechtěl na tom Monitor třeba postavit propagaci vaší desky?

Myslím, že by Monitor celou propagaci dělal asi jinak a hlavně by mi nedovolil natočit takovou desku, kdyby to měl v úmyslu. Myslím, že to k tomu může svádět - s takovým názorem se střetávám často - přít se s nikým nebudu, ale věřím hlavně muzice, kterou děláme, a jsem přesvědčen, že to je to, proč jsme byli osloveni.

Máš nakonec nějaký vzkaz pro naše čtenáře?

Přáli bychom si, aby si naši desku alespoň poslechli. Pokud se jim zalíbí a koupí si ji, vřelý dík. A pak ať přijdou omrknout koncert, abychom je přesvědčili, že tím žijem a máme ještě větší "drive" než na desce. A v neposlední řadě ať poslouchají a vyhledávají hudbu, která je dokáže naplnit, ať je jakákoliv.

Díky za rozhovor a přeji hodně štěstí.



DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY