S Bachem na Měsíc a zpátky

24.04.2011 05:00 - Dan Hájek | foto: facebook interpreta

"On Bach" nepřímo vzniklo již před dvěma lety, kdy Sutekh připravil pro živé představení své variace na dílo Johanna Sebastiana Bacha. Až posléze vznikly studiové úpravy v minimalistickém a abstraktním duchu. Těžko uchopitelná zvuková výprava je fascinující, ač rozhodně není na první poslech.
8/10

Sutekh - On Bach

Skladby: Let There Be Night, Bitter Tails, The Lips Of The Foolish Way, Repulsion By Slit And Roundabout, The Glorious Day Has Dawned, It Is Certainly Time, All Men Must Die (For Glenn Gould), The Puzzles Of Babylon, The Last Hour
Vydáno: 1.10.2010
Celkový čas: 37:24
Žánr: abstrakt, techno, experimental
Vydavatel: Creaked Records
Seth Horvitz se zaobírá mnoha směry elektroniky, osobně však nejvíce tíhne k té experimentálnější rovině, kdy si může pohrávat s abstrakcí a minimalismem. "On Bach" je první plnohodnotnou deskou od roku 2002, její základ však vznikl ze zcela jiného důvodu. Tím nejmarkantnějším budičem bylo představení "Bach To The Moon", které se odehrálo v historickém Théâtre du Châtelet v Paříži přesně 20. února 2009, kde Sutekh představil své improvizace na klasické kompozice Johanna Sebastiana Bacha. Zároveň byl jediným vystupujícím, jehož set byl postaven čistě na elektronických instrumentech. Jeho soubor těžící z odkazu mistra polyfonie a fugy si získal své nadšence a Seth s tímto materiálem strávil další více jak rok ve studiu.

Výsledkem je necelých čtyřicet minut trvající opus o devíti částech, v nichž Horvitz dle svého nejlepšího mínění pitvá teoretické základy tvorby Bacha. "On Bach" si však neklade za cíl přímo přepracovávat jednotlivé fragmenty z dílny toho velikána. Experimentování se zvukem a MIDI samplery vychází z postupů syntaxe, kterou ve své tvorbě Bach tak významně definoval. Jednotlivé polyfonie tak dostávají zcela nové abstraktní obrazce a smyslné repetice. Samotný vliv současné moderny je hmatatelný v každém zákoutí této nahrávky - názornou ukázkou je i hybné preludium "The Glorious Day Has Dawned".

Milovníci Bachových chorálů, tokát a fug si však musejí počkat převážně do druhé poloviny této desky, přesto se slavné "Toccata und fuge d-moll, BWV 565" přímo nedočkají (její torzo je patrné v "The Glorious Day Has Dawned"). Sutekh si z tohoto velkého rozsahu rozmanitosti (J. S. Bach napsal přes čtrnáct set děl) pečlivě vybral výseky, které přepracoval v rámci svého vnímání a práce se zvukem. "All Men Must Die (For Glenn Gould)" však rozebírá všechny klavírní partitury (patrná transformace "Komm susser Tod, BWV478"), k jasným dominantám pak patří "The Puzzles Of Babylon" (kratičká variace, která vám asi bude hodně povědomá) a zejména potemnělý ponor do hlubin "The Last Hour". Ten vám vyrazí dech a opět potvrdí nezvratný fakt, že Johannu Sebastianovi se nejvíce uznání dostalo až po jeho smrti, kdy se zevrubněji začalo studovat jeho dílo.

"On Bach" má své nástrahy, stejné jaké skýtal pro člověka první let do vesmíru nebo první přistání na Měsíci. Johann Sebastian Bach je pro současné improvizátory velkou výzvou a Sutekh se s ní na "On Bach" popral v zajímavých barokních dějstvích, v nichž i nepřímo ukazuje nové možnosti, kam lze jeho odkaz ještě posunout. Album však není snadné na poslech a potřebuje dostatek vašeho nadšení, až posléze se odkryjí všechna poselství a znamenité momenty.


Sutekh - The Glorious Day Has Dawned


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY