Sledujte musicserver.cz také na Facebooku!
Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009

Laibach - černé košile, Bach a hákové kříže

Vydáno: 23.02.2009 19:38 v sekci Naživo - Radek Hendrych

Jedu vlakem domů a snažím se rozpomenout, co že se to v Arše vlastně odehrávalo. Abyste rozuměli: v pražském klubu interpretovala skupina slovinských intelektuálů, Laibach si říkají, můj kus "Die Kunst der Fuge". A bylo to pozoruhodné. Cítil jsem enormní satisfakci. Tak přece se na mě nezapomnělo!

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
Shodou okolností si ke mě do kupé přisedl použitě vypadající mladík s rozcuchanými vlasy. Zapisoval do bloku - váhavě, nejistě, často škrtal. Zeptal jsem se ho, co že to píše; prý reportáž z onoho koncertu. Dal mi nahlédnout.

Den, který začal slibně, chmurně zešedivěl. Vše dostalo jistý industrializující šedavý nádech; v tomto barevném odéru vypadají i stromy a lesní zvířata jako stroje. Vynikající kulisa; pražské Divadlo Archa totiž dnes večer hostí koncert Laibach. Dnes je den L.

Nedlouho po mém příjezdu přestala Prahu hladit ruka s doširoka rozcapenými prsty deště. Matka měst a nálad byla jako obvykle čarokrásná, fosforeskující lunapark. Při cigaretě před Archou po mě někdo chce lístek. Dřív po mně chtěli drogy, asi kariérní postup. Od půl osmé otevírají bránu "klubu" ("kulturního prostoru"?).

Archa se plní pozvolna, slýchám obavy o poloprázdném sále. Nakonec se to nepotvrdí. Návštěvnictvo tvoří panoptikum stěží uvěřitelné rozmanitosti. Ex-Venuše v kožešinách, teď už se zestárlým, profesorským obličejem. Šedesátikilový chlapík v černých mrkváčích a okovaných botách (prý novinář). Namakanec, který vypadá jako postava z Mortal Kombatu. Dav v černých košilích. Tatík se synkem v oblecích, co asi přišli "na kultůru". Odhaduji, že návštěvníků, kteří přišli "na Bacha", vyšňořených jak do filharmonie, bylo přibližně deset procent. Snad nebyli zklamaní...

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
Sál je vydlážděn židlemi. My, plebiscit, se tísníme u krajů, případně za zvukařem. Pětičlenné komando černokošilatých se na pódium vyšvihne s minimálním zpožděním. Jejich arzenálem je několik samplerů, Mac notebooky, elektronické bicí, klávesy. Předznamenáním setu je variace na první dva spojené kontrapunkty; experimentuje se výškami tónů. První dva kontrapunkty pak přichází v očekávatelné hloubce, prýští z nich šílená, strhující energie. V pozadí videoprojekce na mechanická a industriální témata. Zmocňuje se mě nepopsatelná radost, jelikož vím, ano, vím, že takhle by to Bach chtěl...

Zeptal jsem se toho jinocha, kde béře tak silné přesvědčení o tom, co bych já chtěl nebo nechtěl. Odpověděl přesvědčeně: "Vím, že jste Kunst der Fuge (mimochodem, konzultoval jste se zetěm tenhle název?) psal bez předem zvolené instrumentace. Že je v tomhle díle obrovský prostor pro interpretův vklad. Váš syn tu skladbu navíc považoval za dovršení otcovy životní cesty. Cožpak nebyla tahle živá, strhující interpretace pro vás poctou?"

"Ale jistě," odpověděl jsem. "Víte, štve mě, že pořád nejznámější mou skladbou je 'Toccata&Fugue in d minor (BWV 565)'. Slyšel jsem ji v hororu Černá kočka s Borisem Karloffem, kde tento varhanní megahit hraje. Na kompilaci Jungle Bass Camp, která leckomu sloužila v jeho jinošských letech k tomu, aby pronikl do drum & bassu, je zas remix tohoto věčného šlágru. Do 'Kunst der Fuge' jsem dal mnohem více úsilí a času... Jsem rád za tuhle interpretaci."

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
"A nepřijde vám divné, že v naší době chodíme na koncerty, kde sedíme, a koukáme se na pět mužů, jak kroutí knoflíky, sem tam zmáčknou klávesu, i když vlastně jeden hraje na bicí,"
zeptal se mladík. Odbyl jsem ho - v naší době jsme chodili na koncerty do kostela, kde jsme na varhaníka ani neviděli. Zase se ptal - jestli mi nepřišla Laibachovská interpretace moc radikální.

"Radikální?" vyhrkl jsem ze sebe se smíchem. Když jsem sloužil v kostele v Arnstadtu, odjel jsem na tři měsíce pryč bez dovolení. Hudba, kterou jsem hrál, lidi děsila, takže mě pak z kostele, z mého postu varhaníka stejně museli vyhodit. Tohle bylo radikální. Za svého života jsem vydal jedinou práci, na popularitu jsem čekal přes sto let. Mimochodem, originálu "Umění fugy" se prodalo ve svém čase několik desítek výtisků. To bylo radikální... radikální neúspěch. K tomu, co Laibach ten večer předvedli, jsem měl stejné výtky jako mladík:

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
Třetí kontrapunktus přichází po úvodních dvou jako zlom, vytržení z meditace. Rozkrývá se tu před námi radikální post-postmoderní estetika, kdy všechno je zapracováno do všeho. Třetí skladba je postavená na partech pro perkuse a perkusní samply, což znalci připomene Varéseho "Ionisation". Bubeník má čitelný jazzový rukopis, jeho výkon posouvá skladbu do dalších rozměrů. Celá tato "bouchavá" aranže působí nesmírně ironicky, nevážně. Další fuga v pořadí zas oplývá v podání Laibach skutečně strhující dynamikou. Další a další kusy však silně reflektují problém, který má i původní "Kunst der Fuge". Pokud nejste do Bacha zažráni až po uši, můžete se při poslechu prostřední pasáže nudit. Laibach s tím problémem bojovali rozmanitostí aranží, přesto se tak úplně nezdařilo.

Skrz uši až k duši sedimentuje silný pocit: laibachovská interpretace Mistra je zatraceně acidofilní, občas udělá krok až k diskofilnímu tabu, nechybí i spíše minimalistický náhled věci. Jako koncept geniální, a pro posluchače jednadvacátého století stravitelné a zábavné; jako Bachův příznivec si vysoce cením vůbec popularizačního aktu. Slovincům se v případě "Kunst der Fuge" dá vytknout prachmizerné množství improvizace oproti nahrávce.

Jistě, úvod setu byl poctivý, takový, jaký jsme jej očekávali a jaký měl být, prostřední fázi by však neškodilo více překvapení. Ačkoli jinak příliš mnoho novoty oproti desce nebylo, v jednom naprosto zásadním momentě se kapele podařilo povážlivě zesílit: byla to poslední skladba.

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009
© Vladimír Komjati / musicserver.cz
Zčernělá obrazovka. Na podiu zůstává sám klavírista a preluduje poslední kánon, "Contrapunctus XV, Canon per Augmentationem in Contrario Motu". Obrazce, přilétnuvší skrze videoprojekci, se začínají formovat do dobře známých tvarů. Hákové kříže, milion jejich variací, keltské kříže... Je zločin přiznat se, že taková věc je krajně působivá?

Z koncertu jsem odcházel plný. Bylo to velké, hluboké, objímající, chvílemi nudné, ale nakonec umně vygradované. Já vím, ano, vím, že Bach by to takhle chtěl. Protože všechno, o co usiloval, bylo vytvořit hudbu, která pohne, kterou si budete pamatovat, ne proto, že si ji poslechnete u oběda (nebo v neděli v kostele), a zalíbí se vám pár tónů; zkrátka proto, že ji prožijete a ona vás změní. A Laibach mu to přání, přes drobné nesnáze, splnili.

Fotogalerii z koncertu naleznete ZDE.

Laibach, Divadlo Archa, Praha, 22.2.2009

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova musicserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

  • dotaz (thufir, 23.02.2009 20:41) Reagovat

    Muzu se zeptat, co je krajne pusobiveho na formujicich se hakovych krizich? Ptam se pouze za naivniho predpokladu, ze nejste nacek.

    • Re: dotaz (maca89, 23.02.2009 22:46) Reagovat

      Můžu se zeptat, co je tak krajně odpudivého na formujících se hákových křížích? Pokud si odmyslím nacismus, vidím jen pár bezvýznamných čar...

      jinak, moc pěkný report:-)

      • Re: dotaz (thufir, 24.02.2009 08:58) Reagovat

        Ale chlapce, tohle byl slaby argument:-) Proc mi vkladas do ust neco, co jsem vubec nenapsal. Kde pisu, ze by to melo byt krajne odpudive? Ja se ptam jen a jen na to, co je krajne pusobiveho na hakovych krizich. Sam jsi napsal, ze jsou to jen bezvyznamne cary, tak proto ta otazka. Podle me muzou "krajne zapusobit" jen a jen na nacka, ostatniho by mely nechat v klidu. To s tim odmyslim nacismus jsem jako prehledl. Uz je trochu usmevne porad cist o tom, jak jsou vlastne vsichni nacci slusni hosi, co se jen neskutecnou nahodou zamilovali do neskodneho symbolu slunce, ktery s tim osklivym panem s knirkem souvisi opet jen s cirou nahodou. Mimochodem, kdyz si clovek odmysli nacismus, on ten Hitler byl vlastne fajn clovek, ze?

        • Re: dotaz (maca89, 24.02.2009 09:20) Reagovat

          neřekl jsem, že jsou nácci slušný hoši - to opravu nejsou. nechci zlehčovat holocast ani nic podobného. A Hitler nebyl vůbec fajn člověk - byl to vyšinutý inteligentní manipulant...

          to bych mohl říct, že když vidím Ježíše na kříži, vzpomenu si na ty hrůzy, co křesťané způsobili za Křížáckých tažení a že bych ten symbol zakázal. Ale to je samozřejmě blbost.

          prostě když autor článku řekne, že se působivě promítaly starodávné symboly mezi nimiž byl i háknkrojz, nepřijde mi na tom nic špatného - pokud v tom nebude nic nacistického.

          ale stop offtopicu, tohle sem fakt nepatří...

    • Re: dotaz (Nukum, 24.02.2009 23:44) Reagovat

      Dobrý den
      Naivní předpoklad... Samozřejmě, že Laibach poslouchají jedině náckové, texty Laibachu propagují nacismus, hákový kříž působí jedině na nácky, protože žádní jiní lidé k hákovému kříži nemají žádný emocionální vztah, jako třeba strach, ohromení nad tím, co všechno je se svastikou spojeno a jaktože se k tomu doteď hlásí tolik lidí. Laibach vůbec nemá žádnou image, vtip a nesnaží se upozorňovat na to kam vede totalita, jak se Vám určitě bude snažit nějaký nácek namluvit. Jste chytrej. Nashledanou

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
Colours Of Ostrava, 3. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 19.7.2019
Naživo: Třetí den Colours Of Ostrava byla hlavní stage plná tance i děsu Třetí den už Colours Of Ostrava počasí tolik nefandilo. Návštěvníci vybavení pláštěnkami si však příležitostným deštěm vystoupení svých oblíbenců ujít nenechali. Hlavním lákadlem pro pátek se stali Years & Years a John... čtěte zde
Vydáno: 20.07.2019 15:27 v sekci Naživo
0
Colours Of Ostrava, 2. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 18.7.2019
Naživo: Rag'n'Bone Man si podmanil Colours Of Ostrava zpěvem, Kryštof hity a rachejtlemi Také ve svém druhém festivalovém dni je v Dolní oblasti Vítkovic slunečno a návštěvníci nevědí, kam se vrtnout dříve. Všude je něco, co stojí za to! Ohromný úspěch zaznamenal Rag'n'Bone Man i Tom Walker, kdo ale anglofonní... čtěte zde
Vydáno: 19.07.2019 13:22 v sekci Naživo
2
Colours Of Ostrava, 1. den, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 17.7.2019
Naživo: První den plnoletých Colours Of Ostrava prozářily ženy Ve středu začal osmnáctý ročník multižánrového festivalu Colours Of Ostrava. Vše odpoledne odstartovala ostravská parta Buty, ale nebyla to zrovna ona, komu patřilo pódium. První den vládly ženy - divoká a fanouškům se... čtěte zde
Vydáno: 18.07.2019 13:39 v sekci Naživo
5
Czech Music Crossroads 2019, Dolní oblast Vítkovice, Ostrava, 15.-16. 7. 2019
Naživo: Czech Music Crossroads ovládla Bára Zmeková Pravidla silničního provozu stanovují, že vjede-li vozidlo do křižovatky, musí jí projet co nejrychleji, bez zbytečného odkladu, zastavování či dokonce otáčení. Vjedete-li ale do hudební křižovatky, nic z toho neplatí. Na Czech... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 18:30 v sekci Naživo
0
Rammstein, Eden aréna, Praha, 16.7.2019
Naživo: Hořící kočárky, uprchlíci, balady u piana i plameny nad Edenem. Rammstein se vrátili do Prahy Není na světě mnoho kapel, které by měly potenciál na to stát se právě tou, jejíž opulentní show se stane tou nejlepší, jakou jste kdy v životě viděli. Rammstein k nim ale bezpochyby patří. A na zbrusu novém turné, jehož dvě... čtěte zde
Vydáno: 17.07.2019 11:43 v sekci Naživo
22
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Nové desky 47/2018 - od Vesny přes Take That po Erose Ramazzottiho (27.11.2018 07:30)
- Laibach se na "The Sound Of Music" inspirovali Severní Koreou (10.09.2018 15:11)
- Naživo: Brutal Assault, den druhý: Když jdou metalisti na diskotéku (16.08.2018 17:21)
- Fotogalerie: Brutal Assault, den druhý aneb Hledá se headliner! Laibach se hlásí (15.08.2018 10:30)
- Brutal Assault rozšiřuje line-up o překvapivé kapely. Areálem bude znít i country (19.04.2018 12:06)
- Naživo: Chladní Laibach ponořili Palác Akropolis do temnoty (07.11.2017 10:42)
- Fotogalerie: Laibach v obrazech (06.11.2017 20:17)
- Minirecenze: Laibach se vrátili s temně elektronickou deskou "Also Sprach Zarathustra" (09.08.2017 15:43)
- Nové desky 28/2017 (18.07.2017 07:06)
- Do České republiky se vrátí kontroverzní Slovinci Laibach (21.06.2017 16:43)

ALBUM TÝDNE 28/2019

Thom Yorke
ANIMA

Thom Yorke se vždy snažil posouvat hudební hranice a experimentovat se zvuky. Tentokrát se mu ale poprvé podařilo natočit kolekci, která je komplexní a na které nic nepřebývá ani nechybí. I když na povrchu je jeho třetí sólovka "ANIMA" stále dost experimentální, ukrývá fantastické nápady, které je radost objevovat.

9/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY (za poslední týden)

FILMSERVER.CZ PÍŠE

FULLMOONZINE.CZ PÍŠE

SPARK PÍŠE

CO, KDY, KDE   (doporučujeme)

Čt 25.07.
Skunk Anansie (UK) (Forum Karlín, Praha)
Pá 26.07.
Colour Meeting 2019 (Park U hradeb, Polička)
St 31.07.
Ziggy Marley (JAM) (Divadlo Archa, Praha)
St 07.08.
Sziget (Budapešť, Budapešť)
Čt 08.08.
Cat Clyde (CAN) (Café V lese, Praha)
Pá 09.08.
Luis Fonsi (Puerto Rico) (PVA Expo, Praha)
So 10.08.
The Story So Far (USA) (Lucerna Music Bar, Praha)
Po 12.08.
Pup (CAN) (Café V lese, Praha)
St 14.08.
UpTone: Cavetown (UK) (Cross Club, Praha)
Ne 18.08.
Metallica (USA) (Letiště Letňany, Praha)

» zobrazit všechny akce «

OBLÍBENÍ INTERPRETI (za poslední týden)

Rammstein Lady Gaga Kryštof Coldplay The Cure Madonna Adele Rihanna Beyoncé Ewa Farna Sia Ed Sheeran AC/DC Linkin Park Kapitán Demo Kylie Minogue Britney Spears Robyn Nine Inch Nails Zara Larsson
filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
musicserver.cz - hudba od začátku do konce
©2010-2019 IMEG s.r.o.
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1803-6309
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver