Od "Sex, Age & Death" uteklo deset let, které z nenadání rozčeřilo nové album "How To Compose Popular Songs That Will Sell". Vše vznikalo v tichosti, v zaběhnuté sestavě. Z písniček lze vycítit nádech optimismu a koketérie s láskou, i když vše střiženo v jeho osobitém duchu. Tak zní nový Bob Geldof.
Alan Parker si jej před mnoha lety vyhlédl pro roli Pinka ve snímku "Pink Floyd The Wall", filmové podoby legendární desky
Pink Floyd.
Bob Geldof byl i členem The Boomtown Rats, vydal pět sólovek a podílel se na několika charitativních projektech, včetně Band Aid (s Midge Urem z obnovených
Ultravox napsal song "Do They Know It's Christmas?"), Live Aid nebo Live 8. Je však i osobností s vyhraněným politickým názorem, občas to zavání až kontroverzí. Paradoxně se toto vše prolíná i do samotných nahrávek, ta nejnovější "How To Compose Popular Songs That Will Sell" (pojmenovaná dle příručky Leslie Sheppard) je však mírným překvapením (a to nečekaným).
Za prvé - vše vznikalo (jak již bylo zmíněno) v naprosté tichosti. O všem věděl jen úzký okruh lidí a spolupracovníků, kteří již za ta léta patří ke Geldofovu tvůrčímu týmu. Nechyběl tady ani Pete Briquette, který dal desce perfektní zvuk a nepřehlédnutelnou nápaditost. Sám Geldof se odpoutal od deprese, smutku a smrti své ex-manželky Pauly Yates, o čemž převážně pojednávala již deset let stařičká "Sex, Age & Death". "How To Compose Popular Songs That Will Sell" je svým způsobem nový začátek, v němž je cítit závan radosti ze vzniku nových věcí. Smutek nahradil optimismus, Bob dokázal napsat i prostý love song, ale zůstaly i jeho ironie, nadhled a určitý
světoběžnický pohled na současnost. V těchto ohledech se u něj vlastně nic nezměnilo, to je svým způsobem dobré zjištění.
Za druhé -
"Jak složit populární písničky, které se budou prodávat" je povedený fórek, který svým názvem kompletně mate nepřítele. Album totiž není napěchované hity, které budou bortit rádiové hitparády, to nebyl prvotní záměr. Cílem bylo natočit nápaditou sešlost, ale přesto rozpoznatelný opus Boba Geldofa. Zůstalo jeho
vyprofilované rockové souznění ("How I Roll"), nechybějí folkové vsuvky ("Dazzled By You"), vkusné disco retro ("Silly Pretty Thing", asi nejvíc typická rádiovka) nebo velmi povedený závěr s "Blow " (balada s krásným falzetem) a "Here's To You" (
George Harrison by měl po jeho poslechu velkou radost). Vše vážně míněné geniálně shazuje utajená "Young And Sober", která je ironickou repeticí Bobova života v duchu irských komických výstupů, jen za doprovodu klavíru.
A v neposlední řadě "How To Compose Popular Songs That Will Sell" je deskou, kterou si s radostí pustíte opakovaně. Nic tu nepřečuhuje, ale zároveň tu nenajdete nic, co by
Bob Geldof neudělal již dříve. Přesto to není žádná sázka na jistotu, ale poctivý kousek s rozpoznatelným
obličejem, na němž
šminky Bobova věku vymalovaly pozitivní barvy a rozhled nad životními skutečnostmi.